Jak na sobě poznáte, že pijete moc kávy? | Blog Mall.cz

Pozor na kofein: 6 signálů, podle kterých poznáte, že pijete moc kávy

Stává se vám, že večer ležíte v posteli a ne a ne usnout? Možná je to tím, že pijete moc kávy. Tenhle lahodný nápoj má sice povzbuzující účinky, ale když si dáte víc než 5 šálků denně, vaše tělo se může začít bouřit. Přečtěte si, jaké účinky má kofein a jaké signály vám tělo dá, když si kávy dopřejete až moc.

Téměř polovina Čechů si vychutnává kávu několikrát denně, většinou pijí 3–4 šálky. A není divu – káva má totiž mnoho příznivých účinků na zdraví, protože obsahuje antioxidanty, které snižují riziko onemocnění. Každodenní pití kofeinového nápoje:

  • je prevencí proti rakovině i Alzheimerově chorobě,
  • snižuje riziko cukrovky,
  • pomáhá předcházet mozkovým příhodám,
  • zabraňuje tvrdnutí jater,
  • pomáhá v boji s celulitidou,
  • zvyšuje koncentraci
  • a zlepšuje krátkodobou i dlouhodobou paměť.

Nejčastěji lidé sahají po horkém nápoji, když potřebují nabudit organismus. Kofein obsažený v kávě nastartuje centrální nervový systém a zvedá hladinu adrenalinu v těle. Pár loků proto zažene ospalost, podpoří vaše soustředění a zlepší náladu. Myslete ale na to, že kávu byste měli pít s mírou.

Káva obsahuje také vitamíny B, mangan, draslík, hořčík a fosfor.Káva obsahuje také vitamíny B, mangan, draslík, hořčík a fosfor.

Co zvyšuje účinky kofeinu?

Kofein obsažený v šálku kávy se do těla vstřebává velmi rychle. Nabuzení organismu pocítíte klidně už po 10 minutách. Každý člověk ale reaguje na kofein jinak – záleží na věku, vašem zdravotním stavu i genetické výbavě. Proto někdo po jednom šálku espressa nemůže večer spát, zatímco druhý je unavený.

Účinky kávy navíc ovlivňuje i způsob přípravy. Čím déle se kofein rozpouští ve vodě, tím silnější účinky nápoj má. Například turek obsahuje díky sedlině na dně šálku asi 4x více kofeinu než klasické espresso.

>> Přečtěte si, jaké další pozitivní účinky má kofein. <<

6 znaků, že jste to s kávou přehnali

Evropský úřad pro bezpečnost potravin doporučuje nepít víc než 400 miligramů kofeinu denně. To odpovídá zhruba 4–5 šálkům kávy. Pokud to přeženete, tělo vám dá znamení. Jak poznáte, že jste denní přísun kofeinu přešvihli?

1. Jste podráždění

Odpolední posezení u kávy je relax, ale pokud vypijete víc než 5 šálků denně, na pohodě vám kofein nejspíš nepřidá. Stimuluje totiž centrální nervový systém, vyplavuje adrenalin a zvyšuje tepovou frekvenci. To všechno způsobuje například pocity úzkosti, nervozitu, přecitlivělost nebo podrážděnost.

Pokud vás rozhodí každá maličkost a máte emoce jako na houpačce, zamyslete se, kolik hrnků kávy už jste dnes vypili.Pokud vás rozhodí každá maličkost a máte emoce jako na houpačce, zamyslete se, kolik hrnků kávy už jste dnes vypili.

2. Je vám po ránu nevolno

Ranní nevolnosti nejsou typické jen pro těhotné, ale i pro kafaře. Káva totiž žaludek podráždí žaludek a ten pak vylučuje žaludeční šťávy. V prázdném žaludku navíc kofein ztenčuje žaludeční stěny, způsobuje pálení žáhy a žaludeční vředy. Odborníci proto doporučují dodržovat základní pravidlo: než si nalijete svůj ranní přísun tekuté energie, najezte se.

3. Chodíte často na toaletu

Kofein má močopudné účinky. Jestli celý den popíjíte v práci kávu, počítejte s tím, že budete častěji odbíhat na záchod. Ideálně si kafe uvařte vždycky po jídle – tím zpomalíte pohyb tekutiny trávicím traktem.

Kvůli častějšímu běhání na záchod vám hrozí také dehydratace. Ke kávě si proto vždycky nalijte sklenici čisté vody a pravidelně doplňujte tekutiny.

4. Jste unavení a méně produktivní

Zní to jako paradox. Kávu si přece dáváte, abyste se nabudili a organismus nastartovali. Málokdo ale ví, že velké množství kofeinu má zcela opačný efekt. Energie, kterou z něj získáte, je totiž falešná: tělo se sice rychle nabudí, ale o to rychleji se unaví.

Někteří odborníci to vysvětlují tím, že kofein funguje jako stimulant, který přinutí tělo k výdeji velkého množství energie. Ta mu pak další den chybí.

Náš tip: Jestli se chcete nakopnout, dejte si místo kávy třeba zelený čaj, který vás probere pozvolna a energie vám vydrží déle, takže budete produktivnější.

>> Pořiďte si kávu na MALL.CZ. Ale pijte ji s mírou. <<

Podle výzkumu Nielsen Admosphere z roku 2019 pije 43 % Čechů kávu kvůli povzbuzení nebo tehdy, když se potřebují soustředit. 63 % ji pije kvůli chuti a někteří (asi 42 %) ji pijí ze zvyku.Podle výzkumu Nielsen Admosphere z roku 2019 pije 43 % Čechů kávu kvůli povzbuzení nebo tehdy, když se potřebují soustředit. 63 % ji pije kvůli chuti a někteří (asi 42 %) ji pijí ze zvyku.

5. Máte tiky v oku

Pokud venku nechtíc pomrkáváte na kolemjdoucí, možná za to může nadměrné pití kávy. Kofein uvolňuje neurotransmitery jako například serotonin, který slouží k přenášení vzruchů a zvyšuje aktivitu svalů a nervů. Ty jsou pak aktivní i v klidovém režimu, což se projevuje třeba tiky nebo škubáním očního víčka.

6. Špatně spíte

Kávu už si nedám, nemohl bych potom usnout. Kolikrát jste od někoho slyšeli tuhle větu? Problémy se spaním jsou asi nejčastějším znakem překofeinování. Kofein totiž zpomaluje vyplavování melatoninu – hormonu, který umožňuje zahájit spánek. A když už usnete, spíte mnohem povrchněji a ráno se probouzíte unavení.

Pokud máte problémy s usínáním, dejte si poslední kávu nejpozději 4–6 hodin před spaním.

Náš tip: Pokud chcete snížit denní dávku kofeinu, ale nechcete se zříct kávy, vybírejte si odrůdy, ve kterých je přirozeně nízký obsah kofeinu. Nebo pijte takzvané ristretto, které se připravuje jen asi 15 sekund, takže síla kofeinu není tak velká.

>> Vyzkoušejte také kávové recepty. <<

A aby vám nic neuniklo, sledujte nás na sociálních sítích – jsme na Facebooku, Instagramu i na YouTube.