6 potravin, které vám vylepší spánek | Blog Mall.cz

Lék na nespavost hledejte v kuchyni: 6 potravin, které vám vylepší spánek

Jestli večer nemůžete usnout, celou noc se převalujete a často se budíte, další den se budete hůř soustředit. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny, po kterých se vyspíte do růžova. Čtěte, které to jsou.

Podle výzkumů trpí nespavostí každý třetí Čech. Kvalitu vašeho spánku přitom ovlivňuje třeba to, jak jste se v průběhu dne hýbali, jestli před spaním sledujete podsvícené obrazovky, ale také co jíte. Některé potraviny jsou totiž pro kvalitní odpočinek lepší než jiné, a když si z nich uvaříte večeři, vyspíte se o poznání lépe.

Jak to? Nejdůležitější látkou, která ovlivňuje lidský spánek, je hormon melatonin. Ten reguluje váš biologický rytmus a může za to, kdy usínáte a vstáváte. Když se blíží doba spánku, hladina melatoninu se zvyšuje. Aby si ho tělo dokázalo vytvořit, potřebuje k tomu takzvaný tryptofan – aminokyselinu, která napomáhá uvolnění melatoninu. Tryptofan najdete v některých potravinách.

Kromě něj podporují spánek také hořčík, vápník nebo vitamín B6. Chcete-li, aby se vám dobře usínalo a v noci jste se nebudili, zařaďte do svého jídelníčku potraviny, které tyto látky obsahují.

Problémy se spánkem se projeví i na vašem těle – nespavost způsobuje třeba zhoršení imunitního systému, přibírání nebo deprese.Problémy se spánkem se projeví i na vašem těle – nespavost způsobuje třeba zhoršení imunitního systému, přibírání nebo deprese.

1. Banán

Jestli hledáte zdravou pochoutku, díky které nemusíte večer hodiny počítat ovečky, zakousněte se do banánu. Ten totiž obsahuje všechny látky, které jsou jedničkou v usínání: najdete v něm vitamín B6, vápník, hořčík i tryptofan. Zároveň banán uvolňuje svaly, takže tělo není před spaním napjaté.

2. Ovesná kaše

Kaše nejsou dobré jen na snídani. Nachystejte si misku odpoledne ke svačině nebo klidně místo večeře. Obsahuje spoustu hořčíku, vápníku a navíc zvyšuje produkci serotoninu, hormonu, který uklidňuje.

Náš tip: Ovesná kaše je pořádně sytá, takže se vám nestane, že se uprostřed noci vzbudíte hlady.

3. Mléko s medem

Maminky a babičky mají zaručený recept na rychlé usnutí – teplé mléko s medem. Tenhle recept se traduje už po generace a opravdu pomáhá. Mléko totiž obsahuje tryptofan a med zase uvolňuje svaly i mysl. Nejen, že po téhle kombinaci snáz usnete, ale spánek bude navíc hlubší.

>> Pořiďte si kvalitní med na MALL.CZ. <<

4. Vlašské ořechy a mandle

Zázračný tryptofan i hořčík najdete také v ořeších. Ke svačince před spaním si dejte hrst vlašských či lískových ořechů, mandlí nebo klidně kešu. Obsahují omega-3 mastné kyseliny a hořčík, tím zvyšují hladinu melatoninu v krvi. Také stabilizují srdeční rytmus, takže se zklidníte a usnete jako miminko.

Když se vám oříšky omrzí, zobněte si třeba semínka – na spánek pozitivně působí lněná, slunečnicová i dýňová semínka. Když se vám oříšky omrzí, zobněte si třeba semínka – na spánek pozitivně působí lněná, slunečnicová i dýňová semínka.

>> Čtěte, proč ještě zařadit do jídelníčku mandle. <<

5. Krůtí maso

Na kvalitní spánek nejsou přeborníci jen sladké pochutiny, ale také maso – například v tom krůtím najdete podle odborníků tryptofan v takovém množství, že pak večer zaberete, než byste řekli „melatonin“.

6. Kiwi a citrusy

Podle tchajwanské studie pracovníků z Taipei Medical University kiwi nejen zlepšuje kvalitu spánku, ale také výrazně zkracuje dobu usínání – z experimentů vyplynulo, že lidé, kteří snědli dvě kiwi před spaním, usnuli až o 42 % rychleji než jindy. Kiwi totiž obsahuje serotonin, díky kterému si užijete klidný a hluboký spánek. Kyselá dobrota navíc snižuje riziko srdečních chorob.

Náš tip: Pro uspávacího pomocníka nemusíte do oddělení exotických plodů. S nespavostí vám pomohou i klasické třešně. Pokud zrovna není sezóna, sáhněte po třešňovém džusu nebo sušených třešních.

Další dobroty, které jsou poklad na spaní

Potravin, které vám navodí kvalitní spánek, je ještě víc. Zaměřte se také na:

  • ryby jako losos nebo tuňák, které obsahují vitamíny B6 a omega-3 mastné kyseliny,
  • celozrnné obiloviny bohaté na hořčík, například bulgur nebo cizrnu,
  • bylinky s uklidňujícím a relaxačním účinkem, před spaním vypijte odvar třeba z meduňky nebo heřmánku.

>> S kvalitním spánkem vám pomůžou i rostlinné polštáře. Čtěte jaké. <<

Těmto potravinám se raději vyhněte

Zatímco některé potraviny slouží jako přírodní uspávače, jiné vám nedovolí zabrat a kvalitu spánku ještě zhoršují. Věnujte proto pozornost také tomu, která jídla raději vypustíte.

Vyhněte se tučným jídlům, která nastartují trávení. Vhodné nejsou ani tvrdé sýry, ty uvolňují látky, které vás nastartují a udržují tělo v pohotovosti. Vyhněte se tučným jídlům, která nastartují trávení. Vhodné nejsou ani tvrdé sýry, ty uvolňují látky, které vás nastartují a udržují tělo v pohotovosti.

>> Dalších 7 tipů na zdravý spánek. <<

A aby vám nic neuniklo, sledujte nás na sociálních sítích – jsme na Facebooku, Instagramu i na YouTube.