5 tipů, jak pokořit únavu. Jde to i bez litrů kávy | Blog Mall.cz

5 tipů, jak pokořit únavu. Jde to i bez litrů kávy

Jarní únava není žádná moderní nemoc. Už naši předci totiž čelili oslabení organismu z důvodu několikaměsíčního nedostatku slunce, těžkých jídel či ztrátě energie kvůli všudypřítomné zimě. Takže co teď s tím?

Někdo o jarní únavě ani neví, jiný se trápí několik dnů a snaží se přelstít svou mysl litry kávy. To ale není dobré řešení – pro tělo i psychiku byla zima velkým náporem, takže je nejvyšší čas začít o sebe řádně pečovat a rozmazlovat se.

1. Nastavte tvář slunci

Kam nemůže slunce, musí lékař. Tohle pořekadlo platí hlavně po zimě, kdy první sluneční paprsky působí jako balzám pro duši.

Díky slunci se v kůži tvoří vitamín D. Jak to funguje? Ultrafialové záření dopadá na kůži a z cholesterolu v lidském těle vzniká vitamín. Takže v zimě, kdy se sluníčko schovává, máme vitamínu D nedostatek. To způsobuje například:

  • těhotenskou cukrovku,
  • osteoporózu
  • nebo zvýšený krevní tlak.

Navíc na sluníčku načerpáte dobrou náladu díky serotoninu. To je hormon, který tělo produkuje na slunečním světle. V zimě se nedostatek serotoninu projevuje například úzkostmi a podrážděností.

Ale pozor – všeho moc škodí. I na jarním slunci se snadno spálíte, takže nezapomeňte na výlety přibalit opalovací krém.

Na zahradě je na jaře spousta práce. Načerpejte prvně sílu na sluníčku, ať vám to jde od ruky. • 

2. Ulehčete svému trávení

Kachna se zelím, pečené vepřové koleno nebo tlačenka. Málokdo si v zimě odpírá tyhle typické české dobroty, které jsou ale velkým náporem na trávicí orgány.

Žaludku nebo žlučníku můžete hned zjara ulevit tím, že najedete na zdravou jarní stravu s menším množstvím:

  • cukru,
  • tuku
  • a také umělých přísad.

Trávení prospěje léčebná kúra, při které na pár dní vyloučíte mléčné výrobky. Ty jsou totiž náročné na trávení a zatěžují především játra, která se musí poprat s nestrávenou bílkovinou a odbourat ji.

Možná máte pocit, že překonat dlouhou zimu vám pomohly všemožné dobroty. Naštěstí už je tu jaro a vy můžete svému jídelníčku bez obav odlehčit. • 

3. Dopřejte tělu vitamíny

Váš imunitní systém měl celou zimu plné ruce práce a na jaře je tu navíc další vlna nachlazení a chřipek.

Svému zdraví nejvíce pomůžete pořádnou vitamínovou bombou. Ovoce a zelenina v obchodech ještě sice není to pravé ořechové, ale vy si zvládnete svou dávku vitamínů připravit i doma.

  • Klíčky. Za pár dní naklíčíte fazole mungo, čočku nebo třeba hrách. Luštěniny nejprve na 1 den ponořte do vody a nechte nabobtnat. Pak je až do naklíčení proplachujte 2× denně v nádobě k naklíčení. Tu si snadno vyrobíte ze zavařovačky s dírkami ve víčku. Nádobu naplníte vodou, postavíte vzhůru nohama a necháte tekutinu pomalu vytékat.
  • Řeřicha. Mělkou misku vystelte vrstvou vaty a hustě posypte semínky řeřichy. Udržujte je ve vlhku, ale nikdy nekoupejte ve vodě, ať nezplesniví. Už za necelý týden můžete těsně nad kořínky stříhat řeřichu. Má lehce pálivou chuť a výborně se hodí třeba na chleba s máslem.
  • Kvašený zelný salát. Nakrouhejte zelí, prosypte ho solí, kmínem a celým pepřem a podle libosti i strouhanými jablky, mrkví či křenem. Pak směs ve vysoké nádobě řádně umačkejte, ať pustí vodu. Následně na zelí položte talířek a zatěžkejte ho například nádobou plnou vody. Šťáva ze zelí je nad talířkem a k zelí nemá přístup vzduch. Kvašení trvá asi 1 až 2 týdny.

Poslem jara jsou i ředkvičky plné vitamínů, sodíku, manganu či železa. • 

4. Hýbejte se

Kolo, turistika i jogging jsou tím pravým, co vás na jaře nakopne. Všimněte si zajímavého detailu: zatímco se na svižnou procházku nějakou dobu odhodláváte a moc se vám nechce, domů se vracíte nabití energií a s rozhodnutím pustit se třeba do čištění bazénu nebo vyžehlení hromady prádla.

Za tuhle změnu nálad nemůže nikdo jiný než endorfiny. Říká se jim také hormony štěstí a uvolňují se při fyzické aktivitě. Díky nim člověk přestává cítit bolest a má dobrou náladu. Takže kdy si vyrazíte ven pro svou dávku endorfinů?

Jarní únava se týká i dětí. Vezměte je s sebou ven a užijte si společnou vycházku nebo si třeba zajděte zaplavat. • 

5. Věnujte se příjemným činnostem

Je vaším velkým potěšením káva s kamarádkami? Tak si ji dopřejte. Po náročné zimě, nemocech a nedostatku slunce je potřeba udělat si radost. Pusťte se také do svých koníčků, které jste v zimě zanedbávali – třeba cvičení nebo zahradničení.

A nezapomeňte na pořádný spánek – při něm totiž tělo regeneruje a načerpává spoustu sil. A zvládnete ho i s miminkem.

Co když únava přetrvává

Dlouhodobé bolesti a několikatýdenní únavu nepodceňujte. Pravděpodobně to není běžné vyčerpání, ale příznak nemoci – například deprese nebo problémů se štítnou žlázou. Zajděte si proto raději k doktorovi. A nezapomeňte – nejlepší prevencí únavy je dostatek slunce a čerstvého vzduchu. 

Jaký je váš recept na jarní únavu? Podělte se o svůj tip s ostatními na Facebooku.

 

Top 5