Jak protáhnout tělo z kancelářské židle? 5 cviků proti bolesti a ztuhlosti | Blog Mall.cz

Jak protáhnout tělo z kancelářské židle? 5 cviků proti bolesti a ztuhlosti

Trávíte většinu pracovní doby v sedě? Pak vás možná bolí krk, záda, mezi lopatkami, bedra nebo dokonce všechno. Poradíme vám, jak správně sedět na kancelářské židli a jakými cviky si během pracovní doby ulevíte, abyste domu nechodili zničení.


Lidské tělo v jedné poloze trpí

Pro lidské tělo není přirozené dlouho sedět. Obzvlášť ne s myší na jedné straně a s hrnkem kávy na druhé straně stolu. A tak je pochopitelné, že mu strnulá poloha nedělá dobře. Při sedavém zaměstnání dochází k těmto potížím:

  • Častěji dochází k blokádám páteře.
  • Přetěžují se svaly v oblasti krku a beder i mezi lopatkami, které nejsou uzpůsobené statické zátěži.
  • Oslabují se svaly po celém těle.
  • Stlačují se orgány v dutině břišní.
  • V důsledku stresu dochází ke stažení svalů a strnulosti.

Jak správně sedět na kancelářské židli?

Nejvíce tělu ulevíte, když si k počítači, rýsovacímu prknu nebo šanonu správně sednete.

Nejvíce tělu ulevíte, když si k počítači, rýsovacímu prknu nebo šanonu správně sednete.

1. Nastavte si výšku židle tak, abyste měli:

  • Chodidla celou plochou na podlaze
  • Kolena ve výšce kyčlí
  • V loketním kloubu pravý úhel při opření předloktí o stůl

2. Monitor mějte vždy před sebou ve výšce očí. Pokud používáte notebook, podložte ho šanonem, aby tuto podmínku splňoval a připojte k němu externí klávesnici a myš.

3. Otevřete ramena směrem dozadu.

4. Pokud křížíte nohy, měňte čas odčasu jejich pozice. Vyhnete se křečovým žílám.

TIP: Pokud máte možnost vprůběhu pracovní doby pracovat ve stoje, využívejte toho. Ideální je výškově nastavitelný stůl. Pokud musíte sedět, pořiďte si balanční podložku (tzv. čočku). A jestli specialista bezpečnosti práce dovolí, střídejte sezení na židli se sedem na gymnastickém míči.

Jestli specialista bezpečnosti práce dovolí, střídejte sezení na židli se sedem na gymnastickém míči.

4 cviky na protažení

Tyto čtyři cviky vám pomohou zbavit se napětí v celém těle a uleví vám od bolesti. Navíc si díky nim protáhnete zkrácené svalstvo a po směně nebudete tak unavení.

Protažení hýžďových svalů

Posaďte se na židli, narovnejte se v zádech a kolena dejte od sebe na šíři ramen. Zvedněte levou nohu tak, abyste si její kotník opřeli o pravé koleno. Nadechněte se a s výdechem se pomalu předkloňte. Nezapomeňte na stále rovná záda. Zároveň tlačte levou rukou do levého kolena a pravou rukou si přitahujte levou patu k sobě. Napočítejte do deseti a znovu se pomalu narovnejte. Vystřídejte nohy a každou stranu protáhněte .

Uvolněte mezilopatkové svaly

Sedněte si na židli a vzpažte ruce tak, abyste si jimi zakrývali uši. Zhluboka se nadechněte, zpevněte břicho, podsaďte pánev a zasuňte bradu. S pomalým výdechem pokrčte ruce (jako vzpěrač) a tlačte je dolu tak, aby se dlaně dostaly do úrovně uší. Opakujte 10×.

Posilujte břišní svaly

Posaďte se na okraj židle. Zakloňte se a natáhněte nohy před sebe. Střídavě kmitejte nohama (dělejte nůžky) tak, aby byla jednou nahoře levá, podruhé pravá noha. Opakujte 20×.

Pokud máte možnost v průběhu pracovní doby pracovat ve stoje, využívejte toho.

Procvičte nohy

Posaďte se na židli, nohy nechte u sebe a chodidla položte na zem. Zvedejte paty co nejvýše to půjde, špičky nechte na zemi. Po 40 opakováních nechte na zemi paty a zvedejte špičky. Opět opakujte 40×.

I když tomu manuálně pracující mnohdy nevěří, sedavé zaměstnání je pěkná dřina. Udělejte něco pro své tělo a zkuste dvakrát denně v kanceláři projít všechny čtyři cviky. Po týdnu nám napište, jak vám cvičení pomáhá.