Co budete na opravu potřebovat?
Pro rychlou opravu píchnuté duše potřebujete:
Pumpičku s sebou nejspíš vozíte pořád, lepicí sada není o moc větší než krabička od zápalek a montpáky jsou dvě malé plastové páčky, které vám usnadní svlékání pláště z ráfku. Celá tato výbava váží sotva půl kila, ale dokáže vás zachránit od pěkného maléru.
Ideální výbava do batohu. Náhradní duši sice mít nemusíte, ale hodně velké praskliny zalepit nejdou – pak musíte duši vyměnit. • MALL.cz
Nejprve si připravte kolo
Pokud nemáte hydraulické brzdy, ani nemusíte píchnuté kolo vytahovat z vidlice rámu. Jednoduše celé kolo postavte vzhůru nohama – vepředu na řídítka, vzadu na sedlo. Dejte si samozřejmě pozor, abyste sedlo neodřeli o kamení.
Pohodlnější ale je, když píchnuté kolo vytáhnete z vidlice. Dnešní kola mívají rychloupínáky, které povolíte rukou, jestli ale máte matice, použijte multiklíč. Před uvolněním zadního kola nejprve přehoďte řetěz na nejmenší kolečko, bude se vám snáze pracovat. Při manipulaci s kolem mějte ozubená kola přehazovačky vždy směrem nahoru.
Tento postup platí pro kotoučové brzdy, u ráfkových brzd musíte ještě před povolováním rozevřít čelisti brzdy, což nejsnáze zařídíte vyháknutím stříbrného lanka.
Když si dáte kolo vzhůru nohama, můžete s koly pracovat, aniž byste je vysazovali z vidlice. • MALL.cz
Teď z kola vytáhněte píchnutou duši
Jakmile máte píchnuté kolo nachystané, je potřeba z něj vytáhnout duši. A v tuto chvíli se ke slovu dostávají plastové montpáky.
Vezměte píchnuté kolo, palcem odchlípněte plášť směrem od sebe, zahákněte pod něj montpáku a pohybem k sobě plášť přetáhněte přes ráfek. Pokud vám to nejde, zkuste kolo ještě více vypustit – s měkkou duší je to jednodušší.
Jakmile máte v jednom místě plášť kola uvolněný z ráfku, můžete pomocí druhé montpáky (nebo rukou) pokračovat dál po obvodu kola. Půjde vám to snáze, pokud plášť nejdříve zatlačíte do středu ráfku, podeberete jej a následně přetáhnete přes ráfek.
Po pár sekundách budete mít celý plášť uvolněný z ráfku a můžete z něj vytáhnout duši.
Pomocí plastových montpák postupně uvolňujte plášť a přetahujte jej přes ráfek. • MALL.cz
Najděte díru a zalepte ji
Pokud prasklinu na duši hned nevidíte, musíte ji najít. Nejjednodušší je samozřejmě ponořit duši do vody a sledovat unikající bublinky, ale co když poblíž žádná voda není? V takovém případě vytáhněte pumpičku, začněte pumpovat a poslouchejte, kde syčí vzduch.
Nyní vezměte do ruky smirkový papír (bývá součástí balení lepicí sady na duše) a lehce zdrsněte prostor duše v místě, kde budete lepit náplast. Je to důležité proto, aby náplast k duši dobře přilnula. Následně defekt přelepte.
V mezičase také zkontrolujte, zda v plášti nezůstal nějaký trn nebo ostrý kamínek. Nejlépe tak, že rukou projedete celý vnitřní obvod pláště.
Když máte plášť uvolněný z ráfku, snadno z něj vytáhnete duši. Jen dávejte pozor na ventilek. • MALL.cz
Jak duši vrátit zpět do pláště?
Jakmile máte duši zalepenou, zkontrolujte (stejným způsobem, kterým jste hledali prasklinu), zda z ní neuniká vzduch a můžete ji vrátit zpět do pláště. Zatím duši příliš nehustěte – lépe se s ní pracuje, když je nafouklá jen tak, aby držela tvar, ale jinak je měkká.
Při nasazování zpět do ráfku nejprve zastrčte ventilek, následně pokračujte po obvodu kola. Pomalu a opatrně nasazujte plášť za ráfek. Kde vám to nejde, tam si dopomozte montpákou, jen dávejte pozor, abyste duši nepřiskřípli mezi plášť a ráfek. Jakmile máte nasazeno, lehce kolo dofoukněte a zkontrolujte, zda plášť po celém obvodu správně sedí v ráfku.
Jakmile je všechno hotové, dohustěte kolo na potřebnou hustotu a vyrazte na cestu.
Už jste někdy na cestách píchli? A dokázali jste si duši vyměnit/opravit sami? Podělte se o své zkušenosti na našem Facebooku.