Omezte plýtvání potravinami: 4 snadné způsoby, jak na to | Blog Mall.cz

Ani zrnko nepřijde vniveč: 4 snadné způsoby, jak omezíte plýtvání potravinami

V Česku ročně vyhodíme v průměru 80 kg jídla na osobu. To je velká škoda zejména v době, kdy nechceme každý den chodit do obchodu a některých potravin je nedostatek. Poradíme vám jednoduché triky, pomocí kterých zabráníte plýtvání jídlem a nebudete muset každý druhý den pro potraviny.

1. Naplánujte si jídelníček na týden dopředu

Plánování šetří čas a peníze a platí to i v kuchyni. Když si dopředu naplánujete týdenní jídelníček, vystačíte si s jedním nákupem za týden. Sice bude rozměrnější, ale vyhnete se rizikovému shlukování lidí.

Týdenní jídelníček si rozvrhněte podle těchto pravidel:

  • Na začátek týdne naplánujte pokrmy z čerstvých surovin a ingrediencí, které dlouho nevydrží, například z čerstvého masa, zeleniny nebo mléčných výrobků.
  • Na druhou půlku a konec týdne (víkend) pak naplánujte jídla z trvanlivých potravin, jako jsou konzervy, luštěniny nebo mražená zelenina.

Jídelníček vytvořte co nejpestřejší – nikdo nechce jíst 5 dní po sobě těstoviny. Většinu surovin ale zkuste využít alespoň ve dvou jídlech. Díky tomu snížíte počet položek na svém nákupním seznamu. Nezapomeňte si také sestavit jídla na všechny části dne, tedy

  • snídaně,
  • obědy,
  • večeře,
  • svačinky
  • a nějaké ty dobroty na zakousnutí u knihy nebo seriálu.

Po vytvoření jídelníčku si ještě sepište ingredience do nákupního seznamu a množství rozpočítejte podle toho, kolik vás doma je.

U každého týdenního nákupu bude vaším věrným pomocníkem mrazák. Díky němu totiž využijete v druhé polovině týdne i některé méně trvanlivé potraviny:

  • Chcete-li na celý týden nakoupit pečivo, strčte polovinu z něj do mrazáku. Na té si pochutnáte v druhé polovině týdne. Vytáhněte ho vždy několik hodin předtím, než ho naservírujete, a jen v takovém množství, kolik se chystáte sníst. Pečivo na snídani vytáhněte z mrazáku klidně před spaním.
  • Zamrazit můžete i zeleninu, před vložením do mrazáku ji ale nejprve nakrájejte nebo chvilku poduste. V mrazáku ji skladujte v krabičce nebo v sáčcích na mražení.

>> Pořiďte si krabičky a dózy na jídlo z MALL.CZ. <<

2. Vařte jedno jídlo alespoň na dva dny

Sice si nepochutnáte každý den na jiné dobrotě, ale zase ušetříte čas i počet položek v nákupním seznamu. Pokud jíte každý den jiné jídlo, musíte připravit 7 různých obědů, což vyžaduje spoustu času a surovin. Pokud ale vaříte vždy na dva nebo tři dny, stačí vám uvařit 3 obědy za týden.

Pokud nakupujete spoustu surovin na 7 různých jídel týdně, zbude vám doma hromada nepoužitých zbytků, které v lepším případě zůstanou ležet ladem, a v horším případě je vyhodíte.

Vařením na několik dní dopředu získáte více volného času pro sebe.Vařením na několik dní dopředu získáte více volného času pro sebe.

Samozřejmě ne každé jídlo připravíte na několik dní dopředu, některá časem ztrácí chuť nebo se zkazí. Proto doporučujeme na více dnů vařit:

  • kotlíková jídla jako například guláš, chilli nebo lečo,
  • polévky,
  • rajskou, koprovku a další omáčky,
  • čínu,
  • zapečená jídla jako například brambory, těstoviny nebo brokolici
  • nebo pečené mleté maso, jako například sekanou či karbanátky.

3. Spotřebujte jídlo do posledního zbytku

Vyhazovat odřezky zeleniny, kosti z masa, bramborové slupky nebo tvrdé pečivo je zbytečné plýtvání. V koši se vám pak vální cenné suroviny, aniž byste o tom věděli. Připravili jsme pro vás tipy, jak využít nejčastější zbytky jídla.

Staré pečivo má kromě strouhanky i další využití. Nakrájejte ho na kostičky a hoďte na plech. Posypte ho ještě česnekem nebo chilli a nechte zapéct. Z trouby vytáhnete křupavé krutonky, které využijete hodí do polévky, k omáčkám nebo do salátů.

Máte rádi brambůrky? Doma si je snadno připravíte z bramborových slupek. Vybírejte ale pouze slupky, které nejsou nazelenalé. Vyložte plech pečicím papírem a slupky na něj rozmístěte tak, aby se co nejméně překrývaly. Přidejte trochu oleje a svého oblíbeného koření. Pečte na 200 stupňů a za 15 minut máte brambůrky hotové.

Brambůrky připravujte pouze ze slupek, které nejsou zelené a nemají jiné očividné vady.Brambůrky připravujte pouze ze slupek, které nejsou zelené a nemají jiné očividné vady.

Z masových kostí a zbytků nakrájené zeleniny si připravíte chutný vývar. Jako základ vývaru dobře poslouží kuřecí, vepřové i hovězí kosti. Přihoďte k nim také zbytky a odřezky ze zeleniny, například:

  • zelené části pórku nebo jarní cibulky,
  • slupky z mrkve a jiné kořenové zeleniny,
  • košťály z brokolice nebo květáku
  • nebo zvadlé bylinky.

Náš tip: Pokud na vývar zrovna nemáte chuť, můžete kosti i zbytky zeleniny zamrazit a připravit si ho jindy.

>> Čtěte rady, jak připravit ten nejlepší vývar. <<

4. Skladujte správně potraviny

O spoustu potravin lidé přicházejí jen kvůli tomu, že na ně zapomenou a zkazí se. Do koše pak letí sušenky zapomenuté v rohu spíže nebo jogurt zaskládaný v lednici, kterému vypršelo datum spotřeby. Abyste se podobnému plýtvání vyhnuli, uspořádejte si jídlo ve spíži následujícím způsobem:

  • Pořiďte si dózy, do kterých sypké a pevné potraviny přemístíte, například mouku, rýži, sušenky nebo luštěniny. Koření přesypte do kořenek. O stavu zásob budete mít lepší přehled a zbavíte se obalů, které zabírají zbytečné místo.
  • Největší dózy umístěte dozadu, aby nezakrývaly menší potraviny. Menší dózy umisťujte před ně do tvaru schůdků.
  • Vytvořte si potravinové zóny a zvlášť skladujte cereálie, mouku nebo třeba luštěniny.
  • Do výše očí umístěte potraviny, po kterých saháte nejčastěji.

Podobná pravidla platí i v lednici. Největší nádoby a potraviny umístěte dozadu a nejmenší dopředu. Ledničku si rozdělte do zón a do každé přihrádky uskladníte jiný typ jídla. Doporučujeme potraviny rozložit následovně:

  • Do nejvyšší poličky dejte zbytky od oběda na další dny,
  • pod ně sýry, máslo, jogurty a další mléčné výrobky,
  • zhruba doprostřed salám, šunku a ostatní uzeniny,
  • do čtvrté přihrádky shora syrové maso,
  • spodní přihrádku zaplňte ovocem a zeleninou
  • a do dveří umístěte vejce, načaté konzervy, mléko, dochucovadla nebo nápoje.

Během současné epidemie nového koronaviru chceme všichni omezit návštěvy supermarketů na minimum. V MALL.CZ děláme vše pro to, aby vám spolu bylo doma dobře. Trvanlivé potraviny a další zásoby vám bezpečně doručíme až ke dveřím, prodlužujeme lhůty na vrácení zboží a připravujeme pro vás přenosy kulturních akcí na MALL.TV. Spolehněte se na nás, jsme v tom spolu.

>> Podívejte se, co všechno pro vás můžeme udělat. <<

A aby vám nic neuniklo, sledujte nás na sociálních sítích – jsme na Facebooku, Instagramu i na YouTube.