Připravte své kolo na jarní sezonu

Venku je konečně hezky a tak poprvé po zimě šlápnete do pedálů. Jenže ouha! Po prvních pár kilometrech jsou tady problémy - na vyfouknutých duších se vám špatně jede, brzdy moc nebrzdí nebo vám dokonce někde v polích praskl řetěz. To na hezký jarní výlet rozhodně nevypadá, proto raději kolo na novou sezonu dobře připravte.

Bláto musí pryč

Pamatujete si na poslední podzimní projížďku? Dost možná jste celí promrzlí odložili kolo do garáže a honem si šli uvařit čaj. A na kole je už pár měsíců silná krusta z bláta.

Takže prvním krokem je pořádné umytí. Pod nánosem špíny si totiž nemusíte všimnout součástek, které začínají vykazovat vady. Stačí kbelík s teplou vodou, mycí prostředek a kartáč. Pokud chcete zpět do stříbrna vydrbat i ozubená kolečka převodů, pořiďte si speciální odmašťovací prostředek určený přímo na bicykly.

Dofoukněte duše

Další jsou na řadě kola. Zkontrolujte, jestli už nemáte moc sjeté pláště. Mezi cyklisty se traduje pomůcka, že pokud máte sjeto 20 procent vzorku, přicházíte o 80 procent jízdních vlastností.

Pak je na řadě dohuštění. Pokud bicykl stál celou zimu někde ve sklepě nebo garáži, máte téměř stoprocentní jistotu, že kola budou částečně vyfouknutá. Správnou hodnotu nahuštění najdete uvedenou na boční straně pláště. K jejímu ověření slouží tlakoměr neboli manometr.

Pokud se svým horským kolem jezdíte hlavně po asfaltu, nafoukejte duše na vyšší z uvedených hodnot. Ale jestli naopak rádi vyrazíte do drsnějšího terénu, nahustěte o něco méně. Takový plášť pak je pak přilnavější a lépe tlumí nárazy.

Informace o nahustění najdete na plášti kol.Informace o nahustění najdete na plášti kol.

Zkontrolujte brzdy

Další klíčovou součástí každého horského kola jsou brzdy. Záleží na tom, jestli máte ráfkové nebo kotoučové. Ale co když už si nepamatujete, jaký typ brzd máte? Poznáte to snadno.

Pokud aktivujete brzdu a na ráfky kol se z každé strany jako čelisti přitisknou brzdové špalíky, máte ráfkové. U druhého typu brzd destičky zastavují ocelové kotouče.

Každý typ brzd má jinou údržbu.Každý typ brzd má jinou údržbu.

U ráfkových brzd je údržba snadnější. Pokud můžete páčky přitisknout až skoro k rukojeti, musíte utáhnout lanko nebo vyměnit opotřebené brzdové špalíky. Zkontrolujte si také ráfky. Většinou mají uprostřed brzdné plochy prohlubeň. Pokud špalíky ráfek tak vybrousí, že hlubší otvor už není skoro patrný, je čas na výměnu ráfku.

U kotoučových - zvlášť těch hydraulických - je servis složitější. Jestli stejně jako v prvním případě zmáčknete páčky až k řidítkům, znamená to, že kapalina v brzdách potřebuje vyměnit nebo je nutné systém odvzdušnit. Pokud nemáte s opravou kol zkušenosti, raději tyto práce přenechte na servisu.

Namažte řetěz a vidlici

Poslední nezbytnou součástí jarní přípravy je mazaní. Nejdřív je na řadě řetěz. Pokud jste ho už vyčistili, naneste mazivo. Přebytečnou tekutinu zvenčí na řetězu setřete, jinak by se něj zbytečně lepily nečistoty.

Namažte pouze řetěz, na převodová kolečka mazivo nepatří.Namažte pouze řetěz, na převodová kolečka mazivo nepatří.

Jestli máte horské kolo s odpruženými vidlicemi, dopřejte péči i jim. Na vidlice potřebujete jiné mazivo než na řetěz - nejlepší jsou silikonové spreje

Jiná místa na kole se nemažou. Týká se to hlavně přesmykače, přehazovačky a ozubených koleček jednotlivých převodů. Pokud byste jim mazivo přece jen dopřáli, kolu tím uškodíte. Na součástky se nalepí písek a další nečistoty, které je začnou obrušovat.

A už skoro můžete vyrazit. Jen ještě nezapomeňte zkontrolovat povinnou výbavu.

Povinná výbava zvyšuje vaši bezpečnost, proto ji nepodceňujte.Povinná výbava zvyšuje vaši bezpečnost, proto ji nepodceňujte.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025