Každoroční anketa, kterou vyhlašuje mediální dům Economia a Hospodářské noviny, má za cíl zviditelnit úspěšné a inspirativní ženy na poli domácího byznysu a veřejné sféry. Do ankety bylo letos nominováno téměř 400 žen, mezi kterými odborná porota ocenila 14 nejinspirativnějších v kategoriích manažerka, podnikatelka, startupy a veřejná sféra. Hodnotily se profesní výsledky, vliv na chod společnosti, kompetence, společenská odpovědnost nebo posun v posledním kariérním roce.
„Za největší úspěch roku 2017 považuji asi „kulturní“ stabilizaci CZC a zejména návrat obchodního výkonu v druhé polovině roku na plán, což byl výsledek týmové práce lidí jak z CZC, tak i z MallGroup, kde moje role byla spíš koordinační, podpůrná a doufám motivační. Protože jsem nezdolný optimista za každou cenu, tak i to, co nezní úplně jako výhra považuji za pozitivní. K tomu patří i můj splněný cíl změny konfekční velikosti o 18 kg, na což měla moje práce dominantní vliv – pro dietu není nic lepšího než, když na jídlo není čas ani myslet. :-) Byl to rok nových zkušeností, které jsem už ani ve svém věku neočekávala, rok nových začátků, rok vyhrocených okamžiků, kdy se odhalují charaktery, rok, který bych za nic rozhodně neměnila.“
Ve vedoucích pozicích se Jitka pohybuje již léta, šéfovala například ve společnosti Panasonic a Philips. Poté, co přešla do české e-commerce, se stala ředitelkou Netretail Holding, a v posledních letech vede CZC.cz, jež je součástí Mall Group. Jitka je jedinečným manažerským talentem, který dokáže začínající podnik dovést na klíčové pozice na trhu a rozvíjet podnikání nejen díky svým manažerským schopnostem, ale i osobnímu přístupu k lidem, právě ti jsou pro ni na její profesní manažerské cestě klíčoví.
„Mojí největší inspirací jsou lidé kolem mě, čerpám z nich energii, dynamiku, ale i myšlenky a nápady. Jsem tu nejstarší, ale nehroutím se z toho – cítím se mezi „mládeží“ skvěle a snažím se stíhat jejich tempo – udržuje mě to v kondici. Jejich odvaha věci měnit, nepodléhat příliš rizikům a otáčet klidně i o 180 stupňů, je pro mě velkou inspirací.“
Pro ženy bývá často nejtěžší skloubit rodinný a pracovní život. Jitka sama přiznává, že dříve pro ni byla koordinace rodiny a práce náročná, aby netrpěla ani jedna strana. Díky dokonalé sebeorganizaci a dobrému plánování se to však podle ní zvládnout dá.
Na slavnostní předávání Jitku doprovodil jeden z jejích synů. „Z pozice syna je těžké vnímat mamku jako profesionálku, byť se o práci bavíme velice často, mateřský management přeci jenom využívá méně sofistikovaných nástrojů. Když jsem ji ale viděl na pódiu před sálem plným velkých jmen českého byznysu, tak to byl jeden z momentů, kdy jsem si uvědomil, jak úspěšná je v té části, se kterou se v neděli na obědě nesetkávám. A samozřejmě jsem byl velmi pyšný! Nakonec nezklamal ani její lehce škodolibý humor, kdy mi dala přede všemi možnost se také k jejím manažerským schopnostem vyjádřit,“ říká Jitky syn Martin, který pracuje jako manažer v investiční skupině.
Jitka nepochybně patří mezi inspirativní ženy ve vedoucích pozicích, dává to najevo nejen svými výsledky, ale i humorem a pozitivním přístupem k životu. Nový rok vzhledem k současné konsolidaci e-commerce i jeho propojování do modelu omnichannel přinese mnoho výzev. Pokud si s nimi Jitka zdárně poradí, mohl by se její úspěch v anketě na příští rok zopakovat nebo posunout o další příčku výše. A co na závěr vzkazuje ženám, které mají před sebou velké pracovní rozhodování?
„Nám ženám především přeju, abychom uměly využívat svých schopností, což ale také znamená ne za každou cenu soupeřit s muži na jejich hřišti. Nesnažme se jim ve všem vyrovnat, nezbyl by prostor využívat vlastních předností a silných stránek. Stejně tak jako rodina potřebuje tátu a mámu, tak i v profesionální sféře je potřeba diversita – a nejen ta genderová – ale i mentální nebo věková. Pro ženu s rodinou může být o něco těžší budovat velkou kariéru, ale pokud je to vaše volba, tak říkám jde to vždy a všude!“