Při výběru zimních pneumatik nemáte jen dvě možnosti, ale rovnou tři. Vyjma nových a opotřebovaných si můžete koupit také protektory.
Protektory jsou renovované pneumatiky, u kterých výrobce na starou opotřebovanou kostru „nalepí“ nový dezén i bočnici pláště. Cena kvalitních protektorů už je ale dnes téměř srovnatelná s cenami nových pneumatik, takže se ve většině případů nevyplatí.
Při rozhodování mezi novými a ojetými pneumatikami se řiďte hlavně tím, kolik toho přes zimu najezdíte.
Aktivnější řidiči, kteří auto vytahují každý den a za zimu najezdí tisíce kilometrů, by bez váhání měli kupovat pneumatiky nové. Naopak víkendoví jezdci, kteří za celou zimu najedou řádově pár stovek kilometrů, si za určitých okolností vystačí i s bazarovými. Ale dávejte si na ně pozor.
Sledujte hloubku dezénu
Jestliže se rozhodnete pro koupi bazarových zimních pneumatik, jako první ověřte opotřebení. Zimní gumy musí mít dezén hluboký alespoň 4 mm, hloubku vždy měřte na více místech.
Opotřebení nejsnáze „změříte“ pomocí ukazatelů = malých gumových destiček, které výrobce umístil do drážek gumy. Tyto destičky jsou vysoké 4 mm, takže dezén pneumatiky je musí převyšovat. Jestliže jsou destičky ve stejné rovině jako zbytek povrchu gumy (nebo jen nepatrně níže), pneumatika je opotřebovaná a nekupujte ji.
Pohlídejte si stáří
Každá pneumatika má na bočnici vyražený tzv. DOT kód, ze kterého poznáte, kdy byla vyrobená.
U DOT kódu vás zajímají poslední čtyři číslice, které jsou vždy ve formátu týden-týden-rok-rok. Pokud tedy máte na konci DOT kódu číslo 2412, znamená to, že tato pneumatika byla vyrobená ve 24. týdnu roku 2012. Takže zhruba v půlce června.
Platí, že pneumatika by neměla být starší než 5 let, protože guma časem tvrdne a ztrácí svoje vlastnosti. Při opravdu dobrém skladování je životnost pneumatik delší, ale na to u bazarového prodeje nemůžete spoléhat. Kupujte proto pneumatiky staré maximálně 3 roky – aby vám ještě alespoň dvě zimy vydržely.
Kondici ojeté gumy můžete odhadnout i laickým pohledem. Pokud jsou na bočnicích viditelné boule nebo praskliny, nic nekupujte. Zkuste také posoudit, zda je pneumatika ojetá symetricky – nerovnoměrné opotřebení zhoršuje jízdní vlastnosti auta.
Jsou opravdu o tolik levnější?
Ve výsledku možná zjistíte, že kvalitní bazarová pneumatika není o tolik levnější než nová. Navíc uvažte, že zatímco nová pneumatika vám klidně vydrží 5 let, s bazarovou se nejspíš rozloučíte mnohem dříve – a budete nuceni kupovat další.
Pokud se vám tedy nedostane do rukou opravdu výhodná nabídka od dědečka, který 3 roky své zimní gumy skladoval na stojanech v garáži, najezdil na nich pár kilometrů a prodává je za skvělou cenu, běžte spíše do nových pneumatik. Ty nejlevnější seženete už za pár stovek – a i tak budou lepší, než starší ojeté gumy.
>>> Prohlédněte si spolehlivé zimní pneumatiky
Kupujete nové gumy anebo preferujete bazarové? Podělte se o svoje zkušenosti na Facebooku.