Štěstí přeje připraveným
Základem je dobrá organizace. Děti by po ruce měly mít pití, svačinku, kapesníčky a především dostatek způsobů, jak se při cestě rozptýlit. Pokud se tedy nechcete stát automatickým podavačem, opatřete malému pasažérovi praktický kapsář.
Do přihrádek přidejte hry a kratochvíle podle preferencí dětí.
Výtvarníci
Čistá krabice od pizzy, v ní několik čistých papírů nebo omalovánek, silné nelámavé pastelky a cestovní malířský koutek je na světě. Díky zvednutým okrajům krabice se pastelky nikam nezakutálí a až malého Picassa malování omrzí, jednoduše celou krabici sbalíte.
Karbaníci
Pokud bez her vaši potomci nevydrží ani jedno odpoledne, podívejte se, zda jejich oblíbená hra nemá i cestovní variantu.
Tvořivci
Do krabičky dejte kostky lega a přidejte i několik nákresů, co mají stavitelé z kostek sestavit. Pokud stavby z malých kostek ještě děti nezvládají, použijte větší kostky Duplo. Malým dětem, které ještě rády všechny kostičky ochutnávají, ale kvůli nečekanému brzdění raději vymyslete jinou zábavu, která neohrozí jejich zoubky.
Tvořivou kratochvíli zajistí i magnetické puzzle.
Hlavolámači
Kdo by neměl rád rébusy a hlavolamy. Do auta si pro tuto skupinu dětí nachystejte:
- bludiště,
- spojovačky
- nebo kovové hlavolamy.
Na cestovní variantu můžete přeměnit i oblíbené puzzle - stačí každý kousek podlepit malým magnetkem a obstarat kovovou tabulku, na které budou děti dílky k sobě skládat.
Hry na poslední chvíli
Pokud potřebujete rychlé řešení a nemáte čas cokoliv chystat, sáhněte po některé vyzkoušené hře, při které děti:
- trénují slovní zásobu,
- roztáčí naplno fantazii
- a upínají pozornost na novou aktivitu.
Do většiny her se můžete zapojit také. Uvidíte, že popuštěná uzda představivosti bude vás i děti bavit.
1. Povídky z poznávacích značek
Sestavujte věty z písmen poznávacích značek. Například vás mine auto se značkou BSK 6821 a hned máte větu „Babička seká kopřivy” nebo „Barví slepice kuřátka?”.
Jestli chcete tvořit delší věty, nahraďte číslice jejich počátečním písmenem („j” pro jedničku, „d” pro dvojku).
2. Peří, kůže, kožíšek
Jeden hráč vyjmenuje tři zvířata a spoluhráč musí ve správném pořadí odpovědět, zda zvířátka mají peří, holou kůži nebo kožíšek.
3. Kdo jsem?
Jeden z hráčů se promění na pohádkovou postavu, zvíře nebo sportovce. Ostatní se otázkami, na které se dá odpovědět pouze ano nebo ne, snaží vypátrat, s kým mají tu čest.
4. Přijela tetička z Číny, přivezla škopíček špíny
„A v tom škopíčku měla jablko!” Další hráč naváže úvodní větou o tetičce, sdělením o jablku a přidá vlastní předmět, který tetička přivezla. Hra pokračuje tak dlouho, dokud si děti seznam pamatují.
Náš tip: Přidávejte do pomyslného škopíčku tetičce i zábavně nelogické věci (například mravence s rýmou a sloním balením kapesníků), děti tak hra bude více bavit.
5. Jsem tak hladový, že bych snědl celou abecedu
Alternativa k předchozí hře. Sestavujte postupně jídelníček, který byste ve svém ukrutném hladu snědli. Ale pozor, postupujte podle abecedy! První hráč by snědl například ananas, druhý by si k ananasu přidal bábovku, třetí by ananas a bábovku zajedl cibulovou polévkou. Pokud se dostanete až ke žvýkačkám, bude vám už možná pořádně těžko, ale rozhodně veselo.
6. Sladký nebo kyselý
Pokud děti baví mávat, ať počítají, kolik lidí jim zamává zpátky. Ti se počítají jako sladcí. Nemávající započítejte jako kyselé.
7. Rebarbora!
Jeden hráč se ptá druhého na jakoukoliv otázku. Správná odpověď na jakýkoliv dotaz je slovo rebarbora (nebo jiné vámi zvolené). Pokud se soupeř při vyslovování odpovědi zahihňá, ztrácí bod.
Hlavním cílem je tedy pokládat takové otázky, aby odpověď rebarbora působila komicky. Například se můžete zeptat, čím si váš protihráč čistí zuby (rebarborou) nebo co si na sebe nejraději obléká (rebarboru).
8. Bzzz
Určete pořadí hráčů a snažte se společně napočítat do 100. Ale aby to nebylo tak jednoduché, musíte zabzučet při každém násobku tří nebo při čísle, které obsahuje trojku.
Náš tip: S mladšími dětmi stačí bzučením nahradit každé vybrané číslo (třeba 5 nebo 8).
9. Zvukové efekty
Jeden z hráčů vypráví příběh a přidává do něj zvukové efekty ke konkrétním slovům. Ostatní musí následně zvukové efekty opakovat pokaždé, když dané slovo zazní. Při použití slova auto začnou všichni předvádět zvuk motoru, když vypravěč vysloví slovo kočka, ostatní mňoukají.
A když vám na zadním sedadle sedí puberťáci…
Pokud se starší nezabaví sami s audio knihou či hudbou v mp3 přehrávači nebo nechcete, aby celou cestu strávili s obličejem zabořeným do tabletu, máme pár tipů i pro ně.
Dokumentuji, tedy jsem
Pověřte dítě dokumentací cesty. Postačí starší digitální foťák. Pokud ale chcete, aby se dokumentarista pro svoji misi skutečně nadchnul, nabídněte mu instantní foťák, ze kterého získá obrázek do několika minut.
Zabavíte puberťáka a zároveň budete mít hezké vzpomínky i z méně příjemné části dovolené nebo víkendu.
Příprava na autoškolu
Zajímají vaše děti auta a vše kolem řízení? Využijte jejich zájem a při cestě s nimi trénujte poznávání dopravních značek a vysvětlete jim přednosti na křižovatkách. Na dopravním hřišti se školou budou před spolužáky za machry.
Zamaskované úlohy o pohybu
Procvičte si počty a zkraťte si čas na cestě díky úlohám o pohybu:
- Za jak dlouho byste do cíle dojeli, kdyby v obcích nebylo rychlostní omezení?
- Dokázal by závodník formule dojet k vám domů a ještě dorazit do cíle dříve než vaše posádka?
Trocha matematiky vašemu dítěti neuškodí a navíc získá představu, kdy na místo dojedete a vy se zbavíte otázky „Kdy už tam budeme”.
Máte vlastní ozkoušený trik, jak dětem zpříjemnit cestu? Diskutujte na našem Facebooku.