Za vším musíte vidět prachy, říká Pavel Brecík z BI týmu Mall Group

Nasazení a zažranost, to jsou hlavní vlastnosti týmu BI (Business Inteligence) & Analytics. Na základě dat, se kterými pracují, dělá Mall Group důležitá rozhodnutí, proto je nazýváme mozkem firmy. Pavel do svého týmu hledá především lidi s nadšením pro věc a nejvíc si cení byznysové odpovědnosti. Co vzkazuje zájemcům o práci v BI? Aby nepodceňovali matematické znalosti, orientovali se v nových technologiích a za vším viděli peníze. O dalších tipech se rozpovídal v následujícím rozhovoru. Koho by práce v BI zajímala, nezapomeňte také navštívit nově vytvořený profil BI na COCUMA.

 Jak funguje tým BI?

Členíme se na skupiny podle tří základních odvětví. To první je postavené na získávaní dat, jejich transformacích a ukládání na jednom místě. Potom je druhá větev, kterou bych nazval data science. Díky ní jsme schopní predikovat, co se stane. V tom třetím odvětví jsou analytici, kteří nemusí mít programovací dovednost, ale musí být dobří v hypotézách. Umí si pokládat otázky, na které si s pomocí dat odpoví.   

Může jeden člověk zvládnout všechna tři odvětví? 

Málokdy. A když, tak jsou to nejcennější lidé. V Česku bych je spočítal na prstech jedné ruky. Pokud by někdo zvládl všechno, okamžitě ho bereme.

Práce v týmu BIPráce v týmu BI • 

BI není pro každého

Je možné říct, že se opakují nějaké vlastnosti u lidí, kteří se zabývají analytikou? Co musíš mít, abys v oboru uspěl? 

Podle mě je to nasazení a zažranost. To je to, čeho si u pohovoru všímám jako první. Je to jako u sportu, pokud tě do něj někdo tlačí, tak to nebude fungovat. Jakmile je v tom zápal, je to úplně jinde.  

Dokážeš ty vlastnosti u kandidátů vždycky rozpoznat? 

Ne vždy je to možné. Proto zveme lidi na dvě až tři kola. Samozřejmě znalosti jsou potřeba, druhá věc je schopnost nějakého střízlivého uvažování. Hledáme lidi, kteří jsou skeptičtí. A velmi dobrou vlastností je schopnost jít o úroveň níž. Když se řeší nějaký problém, tak ho nejen identifikovat, ale říct si, proč nastal a jaké jsou možnosti řešení. 

Jaké je potřeba mít znalosti a schopnosti?

Záleží, kterou cestou se chce člověk vydat. Pokud chce získávat data, je třeba rozumět, jak fungují databáze a jak se spojují různé datové zdroje. Data science je vyloženě o programování, je v tom hodně statistiky a matiky, takže to často vyžaduje vzdělání v tomto oboru.  

Co váš tým spojuje? 

Nemůžu říct, že bychom měli stejný životní styl. To ani nejde, když je nás 25. Nekontroluji, kdy ostatní chodí do práce nebo jak dlouho jim trvá vyřešit problém. Pokud se řekne, že úkol musí být hotový do určitého termínu, tak na to spoléhám. Spojuje nás byznysová zodpovědnost. 

Napadne tě nějaký omyl, ze kterého jste se poučili, který vás nasměroval? 

My "failujeme" v podstatě v jednom kuse. Myslím, že je to docela dobrý přístup. Z chyb se učíme.  

Tým BITým BI • 

Data jsou dnes silnou zbraní

Ty už jsi to nakousl, šlo by jednoduše říct, jaký je za tebe hlavní přínos vašeho oddělení pro firmu? 

Analyzujeme, kde se má přitlačit a ubrat. Zajímá nás User experience, zákaznická analytika, optimalizace marketingového budgetu a reklama obecně. Dalším proudem je postavení nového reportingu, který by měl být byznysově silnější a manažeři by se o něj mohli opřít při každodenním rozhodování.

Co jsou nejčastější problémy, se kterými se potýkáte? 

Například přijdou lidi ze sales, že jim “padají” televize, a my hledáme, kde je problém.  Případně řešíme nové produktové stránky a to, jak se tam uživatelé chovají. Hodně lidí ve firmě používá nástroje jako je Google Analytics, přijdou s nějakou hypotézou, ale neumí z dat vyčíst, co to znamená. 

Napadá tě příklad, kdy přišel požadavek o pomoc a vy jste našli řešení, díky kterému bylo možné pohnout se z místa?  

Typickým příkladem je remarketing - to je to, jak se jednou podíváte na šaty, a pak vás honí po celém internetu. Remarketing se tváří, že je to super užitečná věc. My jsme však přišli s hypotézou, že možná až tak super nefunguje a investice do něj nejsou rentabilní. Tato hypotéza se pomocí testu inkrementality potvrdila a performance tým omezil náklady v řádech statisíců měsíčně.    

Dalo by se říct, že je v tom intuice?  

Ne. To, co někdo nazývá intuice, je pro mě zkušenost. Hodně zkušeností. Existuje taková známá věta, že pokud někdo dělá byznys na základě pocitů, tak je to jen další člověk s názorem, který pravděpodobně přijde o prachy.

Jaké firmy jsou pro vás vzorem v rámci oboru? 

V rámci Česka jsme suverénně nejdál. Mimo retail jsou to už jen banky a dobře jsou na tom také mobilní operátoři.  Přál bych si, abychom byli datově orientovaná firma. Aby i lidé, kteří nejsou na úplně datově postavených pozicích, se dokázali v základních datech orientovat a nerozhodovali se na základě pocitů. Vzorem je pro mě určitě Amazon a pak také Booking.

Tým BITým BI • 

Mall Group o pár kroků napřed

Říkáš, že Mall Group je v práci s daty nejdál. V čem jsou naši lidé jiní oproti těm, kteří dělají BI jinde? 

Když se občas potkáme na meet-upech, mám pocit, že problematika, kterou řešíme my, je o pár levelů výš. To, co kolegové z jiných firem považují za úspěch, je často věc, kterou u nás – když to trošku přeženu – zvládají holky na recepci. Nechci, aby to znělo namachrovaně, ale díky portfoliu, které Mall Group má, jsme opravdu získali zásadní náskok před českým trhem. To díky tomu, že se nám podařilo dobře postavit a vybalancovat tým. Snažíme se tady mít mladé a talentované, stejně tak zkušené lidi s historií. Dáváme si záležet, aby fungovaly i mezilidské vztahy.

Vidíš výhodu v tom, že máme pod sebou více e-shopů? 

Určitě. Například když vidíme, že na Mallu "padají" notebooky, otevřu si data na CZC.cz a zjistím, že je to tržní záležitost a nic s tím neudělám. Velká přidaná hodnota je v tom, že je každý zapojen do více projektů. Myslím si, že to výrazně zvyšuje odbornost člověka.

Neexistuje větší hvězda, než Avinash Kaushik

Co tě vlastně přivedlo k analytice? 

Jako vývojář jsem kamarádům tvořil webové stránky. Nezajímalo mě, jak vypadají, ale jestli fungují a jaké je chování návštěvníků. Testoval jsem rodiče nebo ségru, ale přišlo mi, že nemám moc reprezentativní vzorek. Začal jsem proto zjišťovat, jak měřit web a jaké jsou možnosti. Nakonec jsem se dostal k nástroji, který po čase koupil Google a dnes se jmenuje Google Analytics. Učil jsem se ho používat a bavilo mě to víc a víc.

Jaké jsou tvoje dosavadní pracovní zkušenosti v oboru? 

Během studia jsem měl part-time v AVG, kde jsem se už zabýval analytikou. Potom jsem se přesunul do agentury H1. Tam jsem měl poměrně velké množství klientů, mezi kterými byly i slušní hráči. Od malých a středních e-shopů přes blogy až po velké operátory, banky, Nivea, IKEA, atd. A pak jsem přešel rovnou do Rockaway. V oboru pracuji asi 7 let.  

Práce v týmu BIPráce v týmu BI • 

Máš nějaký profesní vzor, který tě nasměroval? 

Třeba Avinash Kaushik. Na téhle planetě, v našem oboru neexistuje větší hvězda. Věnuje se byznysové intepretaci dat, přichází s novými myšlenkami. Byl podle mě při vzniku oboru jako takového, vlastně ho definoval. Má blog s obrovskou návštěvností, určitě ho doporučuji sledovat. 

Kdybys teď měl jít na gympl, kde se studenti rozhodují, čím se budou živit a chtěl bys je nalákat k sobě do týmu, co bys jim řekl? 

Snažte se během studia pochopit co nejvíc z oblasti matematiky. Věnujte se moderním technologiím, a sledujte, jak se vyvíjí trh. Za vším musíte vidět peníze, pomáhá to při rozhodování a prioritizaci. 

BI tým má dveře pro nové zájemce vždy otevřené. Rád přivítá nové síly a zároveň předá zkušenosti. Hlavní je, abyste byli zapálení do oboru a měli byznysovou zodpovědnost. Pokud vás rozhovor bavil a dovedete si představit, že byste se stali členem týmu, podívejte se, jaké pracovní pozice jsou volné na nově vytvořeném profilu BI na COCUMA.

 

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025