Chatboti v našem každodenním životě // Everyday with chatbots | Blog Mall.cz

Chatboti v našem každodenním životě // Everyday with chatbots

Narazili jste někdy na to, že nemůžete najít odpověď na svou otázku nebo že se snažíte dovolat na zákaznickou linku, která má právě plné ruce práce? Tenhle problém již můžete jednoduše řešit za pomocí chatbotů. 

//

Did ever happened to you that customer service is irresponsive or that you just want to ask easy question, but you can´t find your answer anywhere? Or have you ever felt that there is nobody to talk with? The chatbots are coming, so these problems won´t be the case anymore.

Chatbot je počítačový program, který funguje jako alternativa k zákaznickému servisu. Umí odpovědět na jednoduché otázky a v budoucnu počítáme s jeho úplnou samostatností. Zatím si o takové nezávislosti můžeme nechat jen zdát a chatboti jsou „pouze“ hromada kódů a algoritmů, ale jsme na dobré cestě.

Úplně prvním chatbotem byla ELIZA, vytvořená v roce 1966 Josephem Weizenbaumem. Její kvalita je samozřejmě s dnešními technologiemi nesrovnatelná. Ti nejlepší z nejlepších se hledají pomocí Turingova testu, který porovnává odpovědi robota a člověka, a vyhrávají prestižní soutěže. Současnou šampionkou je chatbot Mitsuku, která je k dispozici nonstop a dokáže reagovat i na vaši náladu. Takový druh chatbotů se již nápadně podobá umělé inteligenci.

Ve využití pro byznys se nejvíce nabízí souvislost se zákaznickým servisem. Chatbot může odpovědět na dotaz, vyhledat objednávku nebo pomoci s jejím provedením. Největším benefitem pro zákazníka je rychlost a bezchybnost. Nejnovější chatboti jsou schopni i vyhledat produkt na základě zákazníkova popisu. Využívání chatbotů probíhá primárně v propojení se sociálními sítěmi, a to nejčastěji přes smartphony. Podle investiční společnosti General Catalyst je přibližně 90 % času stráveného na smartphonech věnováno komunikaci přes e-mail a jiné messengery. Na všechny tyto platformy je implementace chatbotů vcelku jednoduchá. Expert na mobilní aplikace, americký GPShopper i mimo to ale varuje, že většina zákazníků zatím ještě vůbec nemá zájem chatboty při on-line nákupech využívat. 

 Siri, Alexa nebo Google Assistant – o těch jste nejspíš již slyšeli. Vždyť Siri už v roce 2015 odpovídala na bezmála 100 000otázek každou minutu! V oblasti e-commerce je jedním z nejdoporučovanějších chatShopper a jeho chatbot Emma. Reaguje na zákazníkův styl a oblíbené barvy a umí doporučit módní kousky, které se k sobě hodí. Celá objednávka může být provedena přes messenger. Podobně fungujícím botem se může pochlubit i H&M. Chatbot pojišťovny AXA vás zase během minuty pojistí. Reklamní agentura Zaraguza používá tuto technologii inovativním způsobem pro HR účely. Zadáte-li něco ve smyslu „práce“ nebo „brief“, chatbot vám pošle zadání, které musíte zpracovat, abyste měli šanci stát se členem týmu.

I MALL.cz hrdě představuje svého chatbota, kterému říkáme EVA. Umí odpovědět na základní otázky, doporučí vám kávovar v rámci nově zavedeného Kávového klubu a zastane práci zákaznického servisu. Pomůže vám s reklamací a podá informace o stavu vaší objednávky. V současné době jsou její schopnosti omezené, ale v příštích několika měsících chceme na jejích možnostech zapracovat a výrazně je zdokonalit. Vyzkoušet ji ale můžete již dnes. Ráda zodpoví vaše dotazy.

„Inteligence“ chatbotů se bude určitě postupem času zvyšovat. Je tedy možné, že v budoucnu bude každá objednávka vyřízena zcela bez zásahu lidské ruky. Možná i poradenské služby budou fungovat na principu umělé inteligence. Už nebudete muset trávit dlouhé minuty na telefonu čekáním na pracovníka péče o zákazníky – vše bude vyřízeno ve vteřině. Na otázku bude dost možná potřeba už jen pomyslet a odpověď přijde sama.

Chatboti v každodenním životě • 

//

Chatbots are computer programs, which conduct conversation with you and can answer to your questions. In the future, chatbots will be fully autonomous and therefore will be able to answer any question. Chatbots then will be able to learn from experience. For now, the technology is still not quite there yet, so they are “just” bunch of code and algorithms, but still remarkable. 

First ever chatbot was introduced in 1966, with the name ELIZA, created by Joseph Weizenbaum. It wasn´t quite intelligent, but it was really the first try. Nowadays, you have a lot of chatbots in your phone applications, or on the websites of the companies. There is also a chatbot competition, where best chatbots are awarded for doing their best in the famous Turing test. The current champion, Mitsuku can be your own online friend for 24/7 and even can understand your mood. These chatbots are probably nearest to artificial intelligence, as we know

But let´s talk more about business and chatbots role in it. First thing that comes to mind is to use chatbots in a customer service. They can help you with your questions, help you to track your order or help you with order. For customer, you can be sure that your request is processed instantly, with basically no mistakes. You can have no fear of stupid questions, you don´t waste anybody´s time with asking, unlike with humans. They can also save some time for customers, if they are looking for something specific, the newest chatbots can recognize products that you are seeking. For a company, the labour costs can be cut down. Chatbots are nowadays where people are spending their time, which is on social networks, most of the time through mobile. According to General Catalyst approximately 90 % of our time spent on the mobile is spent on e-mail and in the messaging platforms. Chatbots are easy to implement through all platforms, unlike people, customer service and orders. What are minuses of chatbots? GPShopper warns that 59% of people don´t want to use chatbots while shopping online. 

All of us probably know Siri, Alexa or Google assistant, which are probably the most popular and diverse chatbots on the market. Just imagine that back in 2015, Siri was already answering almost 100,000 questions every minute! But today, we will point out e-commerce chatbots. One of the most recommended e-commerce bots is chatShopper´s Emma. It can understand (in a chatbot way, of course) customers style, colours and can recommend which two things “goes together”. And even whole purchase can be made through messenger. H&M also presents similar chatbot, with good reviews and better sales for them. What about Czech Republic? AXA, the insurance company, has created chatbot, which can insure you in a minute. Zaraguza, the advertising agency, has even went to different waters and created their own “HR bot”. Just type something like “work, brief” or something similar, and chatbot will offer you unique case for you to solve if you want to become part of a team.

In Mall, we are very proud to present our own chatbot, EVA. It helps you with basic questions, it can help you choose favourite Coffee machine in our newly implemented Coffee Club and she also helps you with customer service. You can reclaim any product bought from us through her, or see how is your order doing. She is not so big right now, but be aware, more is coming in next couple of months. Go on, try her, she will be happy to answer to your questions!

What is next to chatbots? We hope for new and more “intelligent” forms of chatbots in the future. Maybe someday you will order and talk solely with robots all the time during any purchase. Maybe advisors in any topic will be artificial intelligence. You will not wait for hours on customer care, everything will be at your fingertips. You will just think a question and somewhere some chatbot will answer you instantly.

Everyday with chatbots •