Chceme, aby vyhledávač dokázal do detailu porozumět i obecným dotazům, říká IT vývojář a specialista na search Petr Novotný | Blog Mall.cz

Chceme, aby vyhledávač dokázal do detailu porozumět i obecným dotazům, říká IT vývojář a specialista na search Petr Novotný

Abyste na MALL.cz našli přesně to, co potřebujete, musí vám vyhledávač do detailu rozumět. Jak ale přizpůsobit vyhledávání e-shopu, jehož sortiment je obrovský a neustále roste? V týmu profíků na vyhledávání, který vede Roman Dušek, se této výzvy chopil Petr Novotný a pro MALL.cz vyvivul technologii vyhledávače šitou na míru internetovému obchodu. 

V okamžiku, kdy má e-shop velké množství produktů, už nestačí, aby vyhledávač fungoval pouze fulltextově. Musí se chovat chytřeji, aby zvládl zákazníkovi maximálně porozumět a výsledek vyhodnotil rychle. Nová technologie je výjimečná právě těmito vlastnostmi. V čem to spočívá?

Co zákazník nenajde, to nekoupí

Snažíme se co nejvíce porozumět obsahu požadavku, nikoliv jen textu, který zákazník napíše do vyhledávače. Např. když zákazník zadá ,nový iPhone’, pracujeme s tím tak, že ,nový’ znamená nejnovější model, který je na trhu k dispozici. Text tedy analyzujeme se zaměřením na pochopení dotazu zákazníka, abychom věděli, co po nás skutečně chce a dokázali mu nabídnout odpovídající produkty," vysvětluje Petr Novotný.

Cílem nové technologie vyhledávání, na které Petr pracuje, je co nejvíce porozumět obsahu požadavku • 

Jak takové porozumění významu požadavku funguje? Vývojáři technologii popisují jako tzv. chytrého prodejce. Nové zboží v e-shopu software nejprve označí a přiřadí mu kategorii. Tím si jej roztřídí do příslušných “šuplíků”, ve kterých má uložené všechny výrobky ve svém e-shopu. Díky správné analýze významu požadavku dokáže zákazníkovi odpovědět co nejlepšími výsledky v podobě relevantního zboží. „Řídíme se pravidlem, že co nenajdete, to nekoupíte,” říká Roman Dušek, Head of Search v Mall Group, a dodává: “Proto je pro nás pochopení komplexního významu texu, který lidé píší do vyhledávacího pole, klíčové.”

Největší ambicí je být jako vyhledávač na Amazonu

Nový software je na webu MALL.cz nasazený od začátku března a během prvních dvou měsíců se bude nejvíce učit a rozvíjet. Zákazníkům pomůže zrychlit proces vyhledávání zboží na stránkách e-shopu a usnadní nakupování. Cílem je, aby se zákazníkovi zobrazily produkty, které opravdu chce nebo ho vyhledávač odkázal na relevantní kategorie zboží.

Do budoucna se chytřejšího způsobu vyhledávání dočkají i zákazníci z dalších šesti zemí, kde nákupní galerie MALL působí. Samozřejmostí jsou také ostatní e-shopy patřící do Mall Group. Tím ale vize Romana a Petra nekončí. „Naším cílem je, aby vyhledávač dokázal do detailu porozumět i obecným dotazům. Můžu prozradit, že naší úplně největší ambicí je být jako vyhledávač na Amazonu, jehož výsledky jsou až neuvěřitelně přesné. Uvidíme, zda se to podaří,“ dodává Petr.

Posluchači Petrovy přednášky na R&D festivalu That worx! • 

Unikátní technologie

Celá služba stojí na špičkové technologii Query understanding, která je v zahraničí velkým tématem a postupně se dostává i do Čech. Jaká jsou podle Petra hlavní technologická specifika služby? „K zápisu používáme jazyk Go, jako úložiště využíváme Elastic search a vše provozujeme v Cloudu se zaměřením na vysoký výkon. Služba je právě unikátní v tom, že je strašně rychlá. Když ji dám text, zpracuje ho hned, přibližně za 3 setiny vteřin, což je výrazně rychlejší oproti předchozí verzi.

Kromě toho, že se Petr v Mall Group snaží posouvat technologie vpřed na co nejlepší úroveň, má ještě jeden důležitý úkol: vytvořit tým, který bude pracovat na dalším vývoji služby a bude řešit, aby lidi na MALL.cz našli vždy vše, co potřebují. Pokud jsi to právě ty, koho zajímá vyhledávání a vyspělé technologie, mrkni na kariérní stránky Mall Group a dej nám o sobě vědět.