Blíží se zimní a jarní prázdniny a mnozí z vás se chystají vyrazit autem na hory. Vzhledem k dlouhé cestě, kterou máte před sebou, byste měli zvážit, zda na silnici před sebou vidíte tak, jak byste měli. Pokud totiž sednete za volant s horším zrakem, je to stejné, jako byste si před jízdou dali pár panáků. Horší odhad vzdálenosti, pomalejší reakce a časté nenadálé brzdění kvůli přečtení dopravních značek a informačních cedulí.
Loni probíhaly na benzinkách všude po republice bezplatné kontroly očí řidičů. Výsledky prokázaly, že celých 17 % náhodně vybraných řidičů vidělo ostře z méně než 70 %, což je hranice bezpečnosti.
„Je zajímavé, že z těchto osob nikdo neměl odpovídající optickou pomůcku. Někteří si svou vadu vůbec neuvědomovali a byli překvapeni výsledky screeningu,“ uvedla Ivana Urválková z Mezinárodního sdružení optiků a optometristů. „V každém případě tito řidiči by se v silničním provozu neměli vůbec vyskytovat a svým špatným zrakem jsou nebezpeční nejen sobě, ale i svému okolí,“ dodala.
Zraková ostrost Počet řidičů
100 % – 91 % 45 %
90 % – 81 % 25 %
80 % – 71 % 13 %
70 % – 61 % 9 %
60 % – 51 % 5 %
50 % a méně 3 %
(testováno na vzorku 758 řidičů)
Povinné prohlídky
Pokud jste řidič a je vám více než 65 let, nepodceňujte ani povinnou prohlídku u lékaře. Nejdříve v 65 a 68 letech a pak každé dva roky. Potvrzení, které vám lékař vydá, poté musíte vozit v autě spolu s doklady a budete ho potřebovat i pro pojišťovnu v případě nehody.
Jak vidí zdravý řidič a jak ten s horším zrakem?
Brýle na řízení?
Zjistili jste, že byste také potřebovali na řízení brýle? Pokud ano, neměli byste na nich šetřit. Experiment s rádoby řidičskými brýlemi by se vám nemusel vyplatit. Podle odborníků by mohly být nebezpečné dokonce i žluté brýle, jež slibují zvýšení viditelnosti v mlze. To sice dokážou, ale na úkor toho, že chodce ve žluté bundě byste v nich vůbec neviděli.
Raději tedy zajděte do optiky, kde můžete pořídit takové brýle, které při řízení skutečně pomůžou. Nejenže díky nim uvidíte velmi plasticky, ale také zlepší odhady vzdálenosti a omezí oslnění protijedoucími vozy. Navíc mají speciálně tvarované plochy, díky nimž uvidíte ostře nejen do dálky, ale také na palubní desku a do bočních zrcátek. Běžné brýle mají s těmito přechody mezi vzdálenostmi problém a namáhají tím vaše oči.