Půst: prospívá, nebo škodí vašemu zdraví? | Blog Mall.cz

Půst: prospívá, nebo škodí vašemu zdraví?

Půst. Čtyři písmena, ve kterých se skrývá naděje na rychlé shození vánočních kil i zbytečné zdravotní problémy způsobené přehnaným hladověním. Má vůbec smysl půsty držet?

S půsty je potíž už v tom, že je každý chápe trošku jinak. Pro někoho půst znamená striktní několikadenní hladovku o čisté vodě, pro jiného omezení vybraných potravin či nápojů – například masa nebo alkoholu.

Naši předci obvykle drželi půsty před nebo po období hojnosti. Chtěli tímto způsobem očistit tělo i mysl a zároveň se připravit na období, kdy budou trpět nedostatkem potravy. V dnešní době plných supermarketů ale nic takového nehrozí – a proto se nabízí otázka, zda má vůbec smysl drastické půsty držet.

Dnes je jídlo k dostání na každém rohu. Nikdo se tak nemusí půstem připravovat na období nedostatku.Dnes je jídlo k dostání na každém rohu. Nikdo se tak nemusí půstem připravovat na období nedostatku.

Nebezpečné extrémy

Představte si člověka, který celý rok obědvá převážně ve fast foodech, na večeři si kupuje polotovary do mikrovlnky a vše zapíjí pivem nebo tvrdým alkoholem. Takový člověk nejspíš nebude mít zdravé tělo – a několikadenní hladovka o čisté vodě na tom příliš nezmění.

Podobně jako drastické diety, ani půst ve formě hladovění není samospásným řešením všech problémů. Jistě, může pomoci přejít na jiné myšlenky a pročistit vaše tělo. Pokud se ale hned po jeho skončení vrátíte k nezdravému životnímu stylu, jeho účinky se rychle vytratí. Vlastně tak jen skáčete z jednoho výživového extrému do druhého – nehledě na to, že půst je v takovém případě extrémně nepříjemný a ubíjející.

>> Čtěte, jak na zdravou očistu těla a detoxikaci organismu. <<

Jestliže se člověk po celý rok stravuje nezdravě, několikadenní půst ho nespasí.Jestliže se člověk po celý rok stravuje nezdravě, několikadenní půst ho nespasí.

Řešením je postupná cesta

Mnohem bezpečnější a dlouhodobě zdravější je postupná změna jídelníčku i životního stylu. Zkuste například:

  • omezit konzumaci alkoholu, masa a tučných potravin,
  • přidat do jídelníčku více zeleniny
  • a do práce jezdit na kole nebo chodit pěšky.

>> Základ zdravé výživy najdete na MALL.cz. <<

Důležitá je při tom vytrvalost. Když budete malé krůčky opakovat každý den, po čase se dostaví výsledky. Je to úplně stejné jako s cvičením – strávit celý den v posilovně a cvičit 10 hodin vašemu tělu nepomůže, ale pokud půjdete 20 dní po sobě na půl hodiny, na vašem těle to bude poznat.

Teprve při dlouhodobě střídmém jídelníčku a zdravějším životním stylu má smysl začínat s půsty. Přidejte se například k akci suchý únor a nepijte během měsíce alkohol nebo odjeďte na pár dní na chatu a pijte pouze vodu a zeleninové šťávy. Nikdy ale půst neberte jako redukční dietu – vnímejte ho spíše jako lék a očistnou kůru, která vám připomene, jak dobře si během dodržování zdravého životního stylu vlastně žijete.

>> Přečtěte si více o hubnoucích mýtech na našem blogu. <<

Při půstu dávejte pozor na ovocné šťávy. Obsahují cukr (fruktózu), který v nadměrné konzumaci způsobuje tloustnutí.Při půstu dávejte pozor na ovocné šťávy. Obsahují cukr (fruktózu), který v nadměrné konzumaci způsobuje tloustnutí.

Jak to máte s půsty vy? Zkoušeli jste, nebo se jim spíše vyhýbáte? Napište nám do komentářů pod článkem.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025