Nejsou tuky jako tuky. Jaké jsou hodné a jaké zlé? | Blog Mall.cz

Nejsou tuky jako tuky. Jaké jsou hodné a jaké zlé?

Máte v seznamu předsevzetí na rok 2018 i zdravé stravování? Pak vás jistě zajímá, jak je to s hodnými a zlými tuky. Tedy mastnými kyselinami, které pozitivně ovlivňují naše tělo a které organismus spíše zatěžují. Jaké to jsou a kde je najdeme? 

Tuky jsou pro život nezbytné

Nejprve si ale musíme ujasnit, jak to vlastně s tuky je. Tuk je totiž životně důležitý. Společně s cukry a bílkovinami patří mezi základní živiny. Tuky jsou zdrojem energie, pomáhají udržovat tělesnou teplotu a mechanicky chrání vnitřní orgány. Bez tuků by se v těle nevstřebávaly vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K). Také obsahují esenciální mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro správnou funkci buněk a rostlinné steroly i antioxidanty. Zkrátka a dobře, vyhnout se tukům úplně by nebylo moudré rozhodnutí.  

Zdravé tuky existují! Hledejte je třeba v avokádu, rostlinných olejích, v rybím tuku nebo oříšcích.Zdravé tuky existují! Hledejte je třeba v avokádu, rostlinných olejích, v rybím tuku nebo oříšcích.

Stejně jako lidi můžeme i tuky rozdělit na:

  • Hodné, tedy mono-nenasycené mastné kyseliny a poly-nenasycené mastné kyseliny, které najdeme ve větším množství v tucích rostlinného původu, např. v ořeších, jádrech, semenech, olivách, avokádu, rostlinných olejích a v rybím tuku. Podílejí se na snižování hladiny cholesterolu a tím snižují riziko krevních sraženin. Slouží také jako prevence srdečních a cévních onemocnění.
  • Zlé, tedy nasycené mastné kyseliny, které najdeme ve větším množství v tucích živočišného původu, např. v mase, vajíčkách, sýru, mléku, másle, smetaně a dalších oblíbených pochutinách. Oproti hodným tukům jsou tuhé a spíše organismus zatěžují. Tělo je ale potřebuje pro tvorbu důležitých hormonů, jako např. testosteronu. Nasycené kyseliny neboli zlé tuky se liší počtem atomů uhlíků ve své struktuře.
    • Nasycené kyseliny s méně než 10 uhlíky, např. kyselina máselná, kapronová, kaprylová atd., se dobře vstřebávají a netvoří se z nich tuky v těle.
    • Nasycené kyseliny s více než 10 uhlíky, např. kyselina palmitová, stearová, lignocerová atd. by se v našem jíd,elníčku neměly vyskytovat, pokud nechceme nekontrolovatelně přibírat, řešit vysoký cholesterol a onemocnění cév a srdce.

Transmastné kyseliny jsou pro naše tělo velmi nebezpečné. Vznikají hlavně smažením.Transmastné kyseliny jsou pro naše tělo velmi nebezpečné. Vznikají hlavně smažením.

Transmastné kyseliny jsou největší hrozbou

Transizomery mastných kyselin neboli transmastné tuky představují pro lidský organismus největší hrozbu. Vznikají smažením na vysokém stupni teploty, fritováním a při umělém ztužování tuků. Najdeme je v některém pečivu, zákuscích, jídle z fastfoodu nebo si je dokonce můžeme na talíř naservírovat doma při smažení řízků na přepáleném oleji. Transmastné tuky nejsou oproti hodným a zlým tukům našemu tělu k ničemu. Zvyšují cholesterol, ovlivňují kardiovaskulární onemocnění a některé studie prokázaly, že mají vliv na tvorbu diabetu 2. typu.

Jak se vyhnout přeměně nenasycených a nasycených mastných kyselin v transmastné kyseliny?

  1. Smažte na nižší teplotu.
  2. Oleje skladujte ve tmě.
  3. Ke smažení používejte nasycené tuky. Nemají takovou tendenci měnit se v transmastné tuky.

4 pravidla pro příjem tuků

Teď už víme, že vynechat hodné nebo zlé tuky z našeho jídelníčku by tělu akorát ublížilo. Všeobecně platí, že čím více zlých tuků spořádáme, tím více bychom se měli hýbat. I přes to platí 4 základní pravidla, kolik jakých tuků našemu tělu servírovat.

  1. 30 % denního příjmu by měly tvořit tuky.
  2. 1/3 z denního příjmu by měly tvořit nasycené mastné kyseliny neboli zlé tuky.
  3. Další 1/3 by měly tvořit nenasycené mastné kyseliny neboli hodné tuky z olivového oleje, avokáda, ořechů atd.
  4. Poslední 1/3 by měly tvořit nenasycené mastné kyseliny neboli hodné tuky s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin v rybím oleji, tučných rybách, vlašských ořeších, lněném oleji, dýňových semínek atd.

 Když to vezmeme kolem a kolem, vynechejte smažená jídla, jezte hodně rostlinných produktů, a hlavně se hýbejte.

Jak se vám zatím daří dodržovat rok 2018 bez fastfoodů a fritovaných hranolek? Napište nám do komentářů na našem Facebooku, ať se vzájemně můžeme podpořit.

Témata:
  dieta, strava, zdraví
 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025