Nejčastější znaky, že vašemu tělu chybí vitamíny | Blog Mall.cz

Nejčastější znaky, že vašemu tělu chybí vitamíny a důležité živiny

Aby lidské tělo správně fungovalo, potřebuje dostatek vitamínů a minerálů. Pokud je nemá, snadno se stane obětí bakterií a virů a začnou se objevovat zdravotní problémy. Nedostatek jednoho vitamínu totiž může poškodit celé tělo. Sepsali jsme pro vás nejčastější varovné signály, podle kterých poznáte, jaká látka vašemu tělu chybí.

Únava, šeroslepost a kožní problémy

Kombinace těchto příznaků signalizuje nedostatek vitamínu A. Tento vitamín zlepšuje imunitu, urychluje hojení ran a především zlepšuje zrak. Člověk díky němu dobře vidí za šera a lépe rozeznává barvy. Jeho nedostatek se na těle projevuje:

  • šeroslepostí, suchým okem nebo zánětem spojivek,
  • zvýšeným výskytem suché kůže, akné nebo stařeckých skvrn,
  • náchylností k nemocem dýchacích cest.

Kde ho najdete: Vitamin A nejčastěji najdete v mrkvi, špenátu, rybím tuku, máslu, kapustě nebo dýni.

Krvácivost, podlitiny a pomalé hojení ran

Zmíněné symptomy způsobuje nedostatek vitamínu C, který je pro lidské tělo klíčový. Chrání totiž člověka před běžnými nemocemi, srdečními problémy a zpomaluje stárnutí těla. Nedostatek vitamínu C se projevuje:

  • krvácením nosu a dásní,
  • podlitinami a zhoršeným hojením ran,
  • vysokým krevním tlakem,
  • nadváhou,
  • vypadáváním vlasů
  • nebo zvýšenou únavou.

Kde ho najdete: Před těmito problémy vás ochrání zhruba 85 mg vitamínu C denně, což je například jeden pomeranč. Vitamín C ale najdete i v brokolici, paprice, jahodách, bramborách, zelí, petrželi a všech citrusových plodech.

>> Pořiďte si vitamíny a minerály pro celou rodinu na MALL.CZ. <<

Brokolice je kromě vitamínu C také bohatým zdrojem pro tělo důležitého hořčíku.Brokolice je kromě vitamínu C také bohatým zdrojem pro tělo důležitého hořčíku.

Afty, ekzémy, únava a špatná nálada

Těmito příznaky se projevuje nedostatek vitamínů ze skupiny B, souhrnně nazývané jako B-komplex. Zejména nedostatek vitamínu B6 se projevuje:

  • afty a rozpraskanymi koutky, 
  • ekzémy na různých částech těla,
  • špatnou náladou 
  • a zvýšenou nervozitou. 

Kde ho najdete: Vitamíny B-komplex najdete kromě doplňků stravy ve vepřovém mase, rybách, játrech, ořechách, luštěninách, vejcích nebo celozrnném chlebu.

Deprese a bolavé klouby

Nedostatek vitamínu D se typicky projeví až po delší době, o to je pak zákeřnější. Vitamín si tělo zhruba od května do září vytváří samo díky slunečnímu záření, proto ho v zimních měsících zařaďte také do své stravy. Nedostatek vitamínu D poznáte podle:

  • měknutí kostí nebo zvětšení kloubů,
  • depresí, podrážděnosti a poruch spánku,
  • krátkozrakosti, vypadávání zubů a svalové slabosti
  • a toho, že jste často nemocní.

Kromě slunečních paprsků najdete vitamín D také v potravě, konkrétně v rybách, mandlích, játrech nebo vejcích.

>> Vyzkoušejte zdravé a originální recepty s květákem. <<

Nespavost a osteoporóza

Osteoporóza neboli řídnutí kostní tkáně se projevuje slabými kostmi, které jsou náchylné na zlomeniny. Příčinou této nemoci je často nedostatek pohybu a vápníku. Nedostatek vápníku dále způsobuje:

  • nespavost a zvýšenou únavu,
  • svalové křeče
  • a zvýšenou kazivost zubů.

Vápník svému tělu doplníte pomocí mléčných výrobků, ořechů, máku, sardinek nebo šprotů.

Slabá imunita a úbytek svalů

Bílkoviny jsou základním stavebním materiálem našeho těla, které bez nich ztrácí svalovou hmotu a stává se snadným terčem nemocí. Nedostatek bílkovin se nejčastěji projevuje:

  • otoky nohou a víček,
  • lámáním nehtů,
  • úbytkem svalů,
  • slabou imunitou a pomalým hojením ran,
  • únavou, nespavostí a depresemi.

Jídelníček bohatý na bílkoviny obsahuje maso, vejce, mléčné výrobky, ořechy, luštěniny, sóju nebo tofu.

Na nedostatek bílkovin často trpí vegani, kteří musí místo živočišných bílkovin sáhnout po tofu, sóje nebo luštěninách.Na nedostatek bílkovin často trpí vegani, kteří musí místo živočišných bílkovin sáhnout po tofu, sóje nebo luštěninách.

Závratě a malá výdrž

Pokud máte závratě a často se zadýcháváte, možná máte nedostatek železa. Lidé s pestrou stravou typicky nedostatkem železa netrpí, ale často se s ním potýkají ženy během menstruace či po těhotenství, senioři a malé děti. Železo je důležité, protože tvoří červené krvinky a hemoglobin, bez kterých se člověk potýká s:

  • poruchami soustředění,
  • únavou,
  • nedostatkem dechu při námaze,
  • bledou pokožkou
  • a rizikem chudokrevnosti.

Železo tělu doplníte prostřednictvím ořechů, meruněk, švestek, červené řepy, brokolice, jater nebo žloutků.

Pokud na svém těle dlouhodobě pozorujete některý z následujících signálů, zařaďte do jídelníčku suroviny, které danou látku obsahují, nebo sáhněte po doplňcích stravy. Chcete-li přesně vědět, jak jste na tom s nedostatkem dané látky, zajděte ke svému praktickému lékaři na odběry krve.

>> Vitamíny najdete také v sušeném ovoci. Čtěte, jak ho správně sušit. <<

Blíží se období virových onemocnění. Ať nemusíte nemocníte běhat po nákupech, nechte si od nás přivézt domácí zásoby až ke dveřím.

A aby vám nic neuniklo, sledujte nás na sociálních sítích – jsme na Facebooku, Instagramu i na YouTube.