(Ne)jezte pecky z ovoce a zeleniny

Vychutnáváte si ovocnou svačinku, když v tom – jadérko. Co s ním? Sníst, nebo vyhodit? Mějte na paměti, že není pecka jako pecka. Některé jsou zásobárnou vitamínů, z jiných vám bude špatně. Udělejte si jednou pro vždy jasno, které bez starostí jíst a které vyplivnout.

Vychutnejte si jadérka bez obav

Na první pohled vypadají všechny pecky podobně. Jen některé ale obsahují enzymy, které budou prospěšné pro vaše zdraví. Které to jsou?

1. Dýně

Dýňová semínka patří k těm nejzdravějším, proto je běžně najdete i v obchodě. Vaříte-li z dýně třeba polévku, nevyhazujte vydlabaný vnitřek. Vyberte z něj semínka, vysušte je na slunci a mlsejte zdravě po večerech.

Dýňová semínka obsahují aminokyseliny a minerály jako fosfor, hořčík nebo draslík, takže chrání váš imunitní systém a snižují krevní tlak i cholesterol. A pokud vám čerstvá semínka nechutnají, udělejte si z nich opraženou dobrotu – stačí dát do trouby na 75 °C asi na 15 minut.

2. Meloun

Melounové pecičky vybírají děti i dospělí. Zbavte se vyplivovacího zlozvyku a začněte je jíst. Obsahují železo, zinek i dávku proteinu – látky, které vašemu tělu velmi prospívají.

Dejte je pryč jen v případě, kdy si připravujete melounový koktejl nebo osvěžující smoothie. V odšťavňovači nebo mixéru by tvrdé pecičky nadělaly paseku. A navíc – do nápoje nepatří. Mohly by vám ucpat brčka nebo zaskočit v krku.

Na rozdíl od dýňových semínek, ta melounová nejsou úplně k pochutnání. Pokud je ale spolknete spolu s melounem, uděláte svému tělu velmi dobře.Na rozdíl od dýňových semínek, ta melounová nejsou úplně k pochutnání. Pokud je ale spolknete spolu s melounem, uděláte svému tělu velmi dobře.

3. Citrusy

Oloupáním mandarinky, pomeranče nebo grepu pro vás příprava citrusové svačiny nekončí? Jestli z exotických plodů vybíráte pecky, zbavujete se tak i vitamínů a látek prospěšných pro vaše zdraví.

Pecky z citrusů totiž obsahují takzvané limonoidy, které mají protirakovinné i antivirotické účinky. Když vám zůstane v oloupaných měsíčcích pecka, udělejte něco pro zdraví a snězte ji.

4. Hroznové víno

Jestli vám vadí drobné kuličky v hroznovém vínu, děláte chybu. Malá semínka jsou sice nenápadná, ale obsahují pořádnou dávku zdraví. Vitamín E, flavonoidy, podporující imunitní systém, nebo antioxidanty – to jsou jen některé z látek, které se v hroznových pecičkách ukrývají.

Kupujete-li si hroznové víno bez pecek, ochuzujete své tělo o přísun vitamínů i prospěšných flavonoidů.Kupujete-li si hroznové víno bez pecek, ochuzujete své tělo o přísun vitamínů i prospěšných flavonoidů.

5. Granátové jablko

Když se řekne zásobárna vitamínu C, málokdo si představí zrovna granátové jablko. Přitom právě v něm najdete až polovinu doporučené denní dávky vitamínu C. Chcete-li být zdraví, dejte si čas od času na svačinu tohle aromatické ovoce i s peckami. Zkuste ho, i když se snažíte zhubnout – zahání totiž chutě na sladké.

6. Papája

Chcete-li shodit nějaké kilo navíc, pak sáhněte po papáji. Její dužina i pecka totiž obsahují enzym papain, který prospívá trávení a pomáhá při hubnutí. 

Pecky jsou lehce pálivé a štiplavé. Máte-li rádi ostřejší jídla, neváhejte namletou papájovou pecku použít při vaření – v kuchyni se používá místo pepře.

Papája patří spolu s ananasem a mangem mezi nejprodávanější exotické ovoce u nás.Papája patří spolu s ananasem a mangem mezi nejprodávanější exotické ovoce u nás.

7. Avokádo

A to není všechno. Zdravou pecku najdete i v avokádu – je bohatá na vlákninu, snižuje hladinu cholesterolu a posiluje funkci srdce. Využijte toho v kuchyni a přidejte avokádové jádro do svých oblíbených jídel:

  1. Pecku vložte do sáčku a rozdrťte na menší kusy paličkou na maso.
  2. Vhoďte je do mixéru – ale pozor, aby byly kousky dost malé. Větší kusy mohou zlomit ostří! Pokud si netroufáte, pecku klidně namelte v mlýnku na maso.
  3. Až má konzistenci prášku, je hotovo. Jednoduše ho vmíchejte do polévky, přidejte do omáčky, dresingu nebo smoothie. Dobrou chuť!

NÁŠ TIP: Avokádová pecka má mírně nahořklou chuť. Přidejte proto do jídla také med nebo cukr, abyste se hořkosti zbavili.

Využijte avokádo do posledního kousku. Až si z dužiny připravíte pomazánku nebo smoothie, nezapomeňte zpracovat i pecku.Využijte avokádo do posledního kousku. Až si z dužiny připravíte pomazánku nebo smoothie, nezapomeňte zpracovat i pecku.

Ani se zdravými peckami to ale nepřehánějte. Sníst jich několik v ovoci na svačinu je zcela v pořádku. Pokud byste ale jedli jednu pecku za druhou, mohli byste mít zácpu nebo problémy se slepým střevem. Lidé s onemocněním střev nebo žlučníku by se měli vzdát peckových dobrot úplně.

Těmhle peckám se raději vyhněte

Zatímco některé pecky utužují zdraví, jiné by vám ve větším množství udělaly zle. Vyhýbejte se raději peckám v:

  • broskvích,
  • meruňkách,
  • třešních,
  • jablkách
  • nebo hruškách.

Pecky tohoto ovoce obsahují amygdalin (vitamín B17). V přiměřeném množství slouží jako účinná prevence proti rakovině. Když to ale s konzumací přeženete, může vašemu zdraví spíše uškodit. Po zvlhnutí nebo prasknutí se totiž mění v kyanid. A ten brání buňkám správně využít kyslík.

Pokud jednou za čas sníte jablečné jadérko, navadí, ale tyto pecky spíše nejezte a při vaření použijte odpeckovač.

Vyvarujte se i hořkým mandlím – ve skutečnosti jsou to totiž pecky z plodu mandloně obecné a obsahují toxický jed. Jestli si večer rádi pochutnáte na mandlových dobrotách, žádné strachy! Mandle, které si běžně kupujete v obchodech, jsou sladké a nezávadné.

Jedovaté pecky najdete třeba v broskvích, ale i v meruňkách, třešních nebo jablku.Jedovaté pecky najdete třeba v broskvích, ale i v meruňkách, třešních nebo jablku.

Pochutnáváte si často na jadérkách, nebo je raději z ovoce a zeleniny vybíráte? Napište nám svoje zkušenosti do komentářů.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025