Zatočte konečně se stresem: jak na domácí psychohygienu

Černý bez proti rýmě, kaštanovou mast na klouby, ale co použít na roztěkanou pozornost a několikadenní špatnou náladu? Psychohygiena pomáhá vrátit duševní klid a slouží jako prevence před syndromem vyhoření nebo závažným psychickým onemocněním. Přečtěte si, jak na ni.

1. Mějte realistická očekávání od svých nálad

I ten největší smíšek má někdy den blbec. Od rána se nic nedaří, jako by se celý svět rozhodl udělat člověku ze života peklo. V takových chvílích je pochopitelné, že se uchýlíte k nadávkám, smutku a duševní klid zmizí kdesi v dálce.

Zastavte se a zmonitorujte situaci. Pojmenujte si v duchu, proč se skutečně zlobíte a dovolte si vztek, úzkost nebo jen špatnou náladu pramenící například z únavy skutečně prožít.

Smutek, melancholie nebo vztek patří k životu stejně jako veselí a spokojenost. Dovolte si všechny emoce prožít a neodsuzujte se za ně.Smutek, melancholie nebo vztek patří k životu stejně jako veselí a spokojenost. Dovolte si všechny emoce prožít a neodsuzujte se za ně.

2. Buďte na sebe hodní

Pokud si někdy v duchu nadáváte, že jste byli málo pohotoví, měli se rozhodnout jinak nebo stále dokola rozebíráte pro vás stresující situace, s psychohygienou přijde změna. Místo nekonečných výčitek na sebe zkuste v duchu mluvit tak, jak byste mluvili na dobrého kamaráda.

Takový přístup totiž zajistí, že na sebe budete mnohem hodnější. Často jsme strůjci stresujících situacích my sami. Neustálé sebeobviňování ale není pro vaši duši zdravé.

Slovy útěchy na sobě rozhodně nešetřete. Většinou jsme sami sobě nejtvrdšími soudci.Slovy útěchy na sobě rozhodně nešetřete. Většinou jsme sami sobě nejtvrdšími soudci.

Náš tip: Jestli si nemůžete odpustit, že jste třeba nereagovali tak, jak jste chtěli, zhodnoťte si, zda je ještě možné situaci změnit. Můžete například známému vysvětlit, že ačkoliv jste mu přislíbili pomoc se stěhováním, přecenili jste své síly a nestihnete to. Nevymýšlejte si lži nebo výmluvy. Narovinu přiznejte, že jste ho nechtěli odmítnou nebo zklamat, ale vaše síly na to skutečně nestačí.

A pokud vyhodnotíte, že změna už není možná, neobviňujte se. Přijměte situaci za hotovou věc a snažte se kvůli ní netrápit.

3. Dopřejte si dobrou stravu

Jídelníček složený pouze z těžkých jídel v pozdních hodinách nepřispívá fyzickému, ale ani psychickému zdraví.

Dobré a vyvážené jídlo v dobré společnosti podpoří psychickou pohodu.Dobré a vyvážené jídlo v dobré společnosti podpoří psychickou pohodu.

Snažte se proto vyhradit si na jídlo dostatek času, vychutnávejte si každé sousto a nezapomínejte na přísun čerstvé zeleniny, ovoce, semínek a ořechů. Přidejte do svého jídelníčku například chutná smoothie ze superpotravin.

>> Vyberte si ideální přístroj na smoothie. <<

Borůvky, banán, špenát a chia semínka. Nebojte se vyzkoušet neobvyklé kombinace.Borůvky, banán, špenát a chia semínka. Nebojte se vyzkoušet neobvyklé kombinace.

Případné prohřešky proti zdravému stravování si odpusťte, snažte se jim příště vyhnout a věnujte více času cvičení.

4. Každý den na chvíli vypněte

Schovejte mobil, zaklapněte notebook a jděte raději na procházku. Při ní si udělejte čas probrat se svými pocity, prožijte naplno radost i smutek. Pořádné nakopnutí šišky nebo radostné dupnutí do kaluže vám při psychohygieně pomohou.

Obrazovkám se vyhýbejte i před spánkem. Ušetřený čas na sociálních sítích věnujte například dobré knize.

5. Nastavte si cíle, které vás namotivují, ale nepohltí

Předsevzetí jsou skvělá motivační pomůcka nejen na začátku roku. Když si je však nevhodně zvolíte, nebudou vás posouvat, ale spíše zašlapávat hlouběji do pocitů nedokonalosti a stresu.

Nenechte se přehnanými nároky zahnat do kouta. Díky realisticky splnitelným cílům se budete cítit lépe.Nenechte se přehnanými nároky zahnat do kouta. Díky realisticky splnitelným cílům se budete cítit lépe.

>> Podívejte se, jaké prostředí si pro psychohygienu a spokojený život budují nejšťastnější severské národy. <<

Jak se stresem bojujete vy? Napište nám to do komentářů.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025