S čištěním kola po návratu z vyjížďky neotálejte. Zaschlý prach a bláto totiž snadno potrápí přehazovačku, ve které způsobí zaseknutí kladek, nebo přispějí k reznutí řetězu. Chcete-li se pravidelně prohánět po lese na dvou kolech, věnujte bicyklu náležitou péči vždy, když se vrátíte z projížďky. Jak na to?
Opláchněte kolo z nejhoršího
Dokud bláto není ještě ztvrdlé, zbavte kolo největšího nánosu špíny. Na mytí wapkou raději zapomeňte – silný proud a tlak vody nedělá kolu dobře. Voda by se navíc mohla dostat do ložisek a na problém byste měli zaděláno.
Použijte raději klasický kýbl s vodou a smetáček nebo třeba zahradní hadici – nastavte v ní ale slabý proud, který bicyklu neublíží. Zaměřte se na rámy, ale také na:
- korunku vidlice,
- hlavové složení
- a takzvané náboje, které najdete ve středu kol.
Mokrým hadrem otřete i řídítka a sedlo.
Náš tip: Pokud jedete na cyklovýlet daleko od domova a nevíte, kde budete moct kolo důkladně umýt, vozte s sebou mycí láhev poslední záchrany. Vyrobíte ji z obyčejné pet láhve:
- Nachystejte si pet láhev a jedno víčko navíc.
- Do zátky proražte dírku – buď vrtačkou, nebo nažhaveným hřebíkem.
Flašku naplňte vodou a vozte ji s sebou i s náhradním víčkem. Jakmile se vrátíte z projížďky, nasaďte na láhev děravé víčko, zmáčkněte a postříkejte kolo vodou – 2 litry by měly stačit na omytí celého bicyklu.
Vydrhněte řetěz
Největší špína bývá většinou na řetězu. Nejjednodušší způsob čištění je pomocí speciální pračky – řetěz vyčistí ze všech stran, aniž byste ho museli sundávat z kola:
- Naplňte pračku čistidlem.
- Nasaďte podle návodu od výrobce na řetěz a uzavřete.
- Otáčejte převodníkem, dokud nebude řetěz čistý.
Vždy postupujte podle návodu od výrobce. A pokud pračku nemáte, zvládnete to i s obyčejným benzínem nebo jiným odmašťovačem. V tom případě ale řetěz sundejte. Dejte ho do nádoby s benzínem a nechte několik minut působit, aby mastnota povolila. Pak řetěz vytáhněte a pomocí hadříku vyleštěte. Nakonec opláchněte vodou a vysušte.
Náš tip: Jestli používáte na mytí řetězu benzín nebo naftu, nevylévejte je potom do odpadu. Přelijte je do zavařovací sklenice a odvezte do sběrného dvora.
>> Pořiďte si všechno potřebné na čistění řetězu na MALL.cz <<
Vyčistěte všechno ostatní
Chcete-li vzít mytí z gruntu, sundejte kola a rám přetočte (opřete o řídítka a sedlo). Snadněji tak pročistíte i destičky, zákoutí brzd a další méně dostupná místa. Použijte na ně odmašťovač – do kyblíku s vodou nalejte trochu mycího prostředku na nádobí nebo si pořiďte speciální odmašťovač na kola ve spreji. Ten pouze nastříkáte na kolo, vydrhnete kartáčem s měkkými štětinami a opláchnete vodou.
Na menší a hůře dostupné části, jako je pastorek nebo převodníky, použijte klidně vysloužilý kartáček na zuby, kartáč na radiátory nebo štětku na mytí lahví. Snáz se dostanete do všech záhybů. Zkontrolujte, že jste nenechali nánosy bláta ani pod sedlem.
Jakmile máte čistý také celý rám a vidlici, myslete i na pláště:
- kartáčem a vodou vydrhněte bláto ze vzorku,
- pomocí odmašťovače otřete ráfky a dráty
- a chcete-li mít galusky stále černé, ošetře je speciálním přípravkem na pryžové a gumové výrobky.
Vysušit a promazat, prosím
Pokud už se kolo blýská jako nové, je na čase ho vysušit. Otřete ho suchým hadrem nebo vyfoukejte pomocí kompresoru, ať nezůstane vlhké a nezrezne. Nahoďte zpět řetěz i kola a na závěr všechny pohyblivé části důkladně promažte, především:
- řetěz,
- kladku přehazovačky,
- přesmykač
- a kazetu.
Při mazání opět postupujte podle návodu od výrobce.
I když kolo myjete po každém výletě, stejně ho raději jednou za rok odneste do servisu a nechte si udělat kompletní prohlídku. Jen tak bude váš dvoukolový parťák připravený na další cesty.
Myjete kolo po každé vyjížďce? Napište nám do komentářů, jaké máte čisticí triky, aby byl bicykl pořád jako nový.