Zazimujte své kolo jako profík | Blog Mall.cz

Umýt, promazat a uložit ke spánku. Zazimujte kolo jako servisman

Cyklistická sezóna se blíží ke konci. Stejně jako na zimu připravujete auto nebo chalupu, vyplatí se věnovat alespoň pár minut kolu – horskému či obyčejnému městskému. Přečtěte si, na co při zazimování kola určitě nezapomenout.

Pokud vám má kolo vydržet co nejdéle, je správné zazimování jedním z nejdůležitějších bodů celoroční údržby. Jednoduchým postupem, který využívají i v cykloservisu, předejdete poškození citlivých částí i zdlouhavé jarní opravě. A až se venku vyčasí, vy jen vytáhnete kolo z garáže nebo ze sklepa a šlápnete do pedálů.

Základní vybavení doplňte několika vychytávkami

Běžný cyklista s horským, krosovým nebo městským kolem si při údržbě poradí se základním vybavením. Určitě si připravte sadu cyklistického nářadí a nezapomeňte ani na:

  • kbelík s horkou vodou,
  • čistý hadr,
  • smetáček,
  • starý zubní kartáček,
  • čisticí saponát,
  • silikonový olej,
  • vazelínu.

Práci vám usnadní i další vychytávky jako pračka na řetěz, ochranné nálepky na rám nebo speciální stojany, do kterých kolo upevníte a jednodušeji se vám s ním pracuje.

>> Kapesní nářadí pro údržbu kola pořídíte na MALL.CZ. <<

S těmito pomůckami zvládnete přípravu kola na zazimování rychle.S těmito pomůckami zvládnete přípravu kola na zazimování rychle.

Nejprve se zbavte nečistot

Máte-li vybavení, pusťte se do práce. Nejdříve celé kolo zbavte bahna a nečistot. Nejlépe vám to půjde, když od rámu odmontujete přední a zadní kolo. Princip jejich uchycení se liší, obvykle však stačí, když povolíte středové šrouby a u zadního kola shodíte řetěz. Odmontováním získáte volný přístup ke všem záhybům konstrukce.

K očištění rámu i kol použijte smetáček a hadr namočený v teplé vodě. Pokud nečistoty drží, vyzkoušejte saponát nebo některý ze speciálních přípravků, které jsou šetrné k různým druhům kovu i životnímu prostředí. Nikdy nepoužívejte vysokotlaké hadice – snadno byste zničili ložiska kol a střed rámu, kam wapka vtlačí nečistoty i vodu.

Zaměřte se na přehazovačku a řetěz

Důkladné očištění vyžadují zejména přehazovačka, přesmykač, pastorky (kolečka, po kterých obíhá řetěz) a samozřejmě i řetěz.

Vyčistit řetěz můžete přímo na kole nebo speciální pračkou.Vyčistit řetěz můžete přímo na kole nebo speciální pračkou.

Každý řetěz se šlapáním do pedálů vytahuje. Před zazimováním zkontrolujte, jestli si už nezaslouží vyměnit – ověříte to nástrojem, který připomíná pravítko a říká se mu měrka, posuvka nebo kalibr.

Pokud je řetěz stále dobrý, máte tři možnosti, jak ho vyčistit:

  • vydrhnete ho kartáčkem přímo na kole,
  • nasadíte na něj pračku na řetěz,
  • řetěz sundáte přes tzv. spojku (speciální článek uvolníte kleštěmi či provázkem, poté ho připevníte nýtovačem), vložíte ho do nádoby s čistidlem, vydrhnete ho kartáčkem, opláchnete vodou a usušíte.

>> Všechno na čištění a mazání kola najdete na MALL.CZ. <<

Zkontrolujte šrámy po sezóně

Po umytí rám, kola, pastorky i řetěz pořádně vysušte a pečlivě si všechny části prohlédněte. Pravděpodobně odhalíte drobné škrábance od kamínků na ráfcích kol nebo sedřený lak rámu.

Drobné šrámy jsou přirozené, ale i s nimi si snadno poradíte. Oděrky přetřete syntetickou antikorozní barvou. Místa, kde dochází k opotřebování laku, přelepte speciální ochrannou nálepkou.

Zkontrolujte také výplet kola a ověřte si, že jsou dráty napnuté. Zalepte prázdné duše nebo je rovnou vyměňte za nové – pokud má vaše kolo tzv. bezdušový systém, dolijte těsnící tekutinu až na jaře, aby zbytečně nezestárla. Prohlédněte pro jistotu i boky plášťů, v případě tržných ran se s pláštěm rozlučte, jinak první jarní vyjížďku zahájíte defektem.

Namažte jen ty části, které to vyžadují

Prozkoumejte i stav tzv. bowdenů, které umožňují řazení a brždění. Lanka byste měli jednou za 2 roky kompletně vyměnit. Jestli však nejsou uvolněná a nemají roztřepené konce, alespoň je promažte. Povytáhněte je z uchycení na rámu a namažte lanko silikonovým olejem – moderní kola vedou bowdeny uvnitř rámů, pak je musíte při údržbě odmontovat.

Olej potřebujete ještě na:

  • řetěz,
  • náboje,
  • vidlice,
  • tlumiče.

Naneste ho tolik, abyste promazali celý dílec, a zbylý olej setřete hadříkem.

Vazelínou promázněte pedály, sedlovou trubku a další místa, kde dochází ke tření. Zabráníte zbytečnému opotřebení a na jaře nebudete muset řešit tuhý odpor při zvedání sedlovky nebo skřípání šlapek.

Lubrikanty nepoužívejte na brzdy, přesmykače ani přehazovačky. Zachytily by se na ně nečistoty a poškodili byste si řetěz.Lubrikanty nepoužívejte na brzdy, přesmykače ani přehazovačky. Zachytily by se na ně nečistoty a poškodili byste si řetěz.

Soustřeďte se na brzdy

Blížíte se do cílové rovinky. Pořádně zkontrolujte brzdy, ať už máte kotoučové, nebo ráfkové (U-brzdy, V-brzdy).

Kotoučové brzdy fungují na hydraulickém principu a jsou jednodušší na základní údržbu – u větších zásahů jako odvzdušnění nebo únik brzdové kapaliny je naopak lepší vzít kolo do servisu. Před zimou se zaměřte na to, zda:

  • brzdová páka klade při stisknutí mírný odpor,
  • nejsou brzdová lanka poškozená,
  • brzdové destičky nejsou lesklé nebo užší než 3 mm,
  • mají brzdové kotouče čistý povrch a prochází středem destiček.

Kotoučové brzdy jsou velmi náchylné na znečištění olejem. Pokud je zamastíte, pečlivě je vydrhněte.Kotoučové brzdy jsou velmi náchylné na znečištění olejem. Pokud je zamastíte, pečlivě je vydrhněte.

U ráfkových brzd prověřte páčku a lanka stejným způsobem jako u kotoučových. Pak se podívejte na čelisti a brzdové špalíky:

  • Čelist musí být vycentrovaná a dotažená k rámu i vidlici,
  • špalíky musí celou plochou dosedat na ráfek a nesmí přijít do kontaktu s pláštěm kola.

Zaparkujte na suchém místě

A máte téměř hotovo. Před uskladněním mírně ufoukněte pláště a nastavte přesmykač s přehazovačkou na nejmenší kolečka, aby se řetěz zbytečně nenapínal.

Kolo by mělo zimu přečkat na suchém místě se stálou teplotou. Ideální je vytápěná kolárna, garáž nebo sklep. Naopak balkon je nouzové řešení – pokud nemáte jinou možnost, přehoďte přes kolo deku nebo si pořiďte speciální potah na kola.

Balkon je pro uskladnění kola na zimu nouzové řešení. Zvolte raději garáž nebo suchý sklep.Balkon je pro uskladnění kola na zimu nouzové řešení. Zvolte raději garáž nebo suchý sklep.

Zapamatujte si 4 kroky

Umýt, prohlédnout, namazat a uložit. Postup při zazimování kola je jednoduchý a rozhodně platí, že cvičení dělá mistra. Vyzkoušejte si to. Na jaře pak rovnou vyrazíte na cyklostezku podél řeky nebo na trek do lesa – zatímco ostatní se teprve budou porozhlížet po servisu.

Jaké jsou vaše triky při zazimování kola? Napište nám je do komentářů.

A aby vám nic neuniklo, sledujte nás na sociálních sítích – jsme na Facebooku, Instagramu i na YouTube.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025