Jak se jednoduše naučíte běžkovat | Blog Mall.cz

Jak se jednoduše naučíte běžkovat

Mrazivě voňavý vzduch, pohádkově zasněžená krajina a mnohem méně lidí než ve frontě na vlek. Není divu, že spousta Čechů propadla jednomu z nejzdravějších sportů na světě: běžkování. Jestliže jste na běžeckých lyžích ještě nikdy nestáli a letos to chcete konečně změnit, můžete se přihlásit do lyžařské školy, nebo... si základy běžkování osvojit v našem článku.

Existují dva základní styly běžeckého lyžování

Běhání na lyžích se podle stylu dělí na:

  • klasický styl
  • a volný styl.

Klasický styl je pomalejší, jednodušší a vhodný pro začátečníky. Tímto stylem se nejčastěji jezdí v připravené stopě. Při jízdě máte lyže rovnoběžně u sebe, odrážíte se ze špičky chodidla, hůlkami pohybujete v rovnoběžce podél těla a „kloužete“ ve stopě. V prudčích zatáčkách pak odšlapujete, tedy jednou nohou jedete ve stopě a tou druhou se ze strany odrážíte. Při jízdě do kopce stromečkujete, tedy dáváte lyže do V a s pomocí hůlek šlapete nahoru.

Volný styl, tzv. bruslení, je rychlejší a náročnější. Při tomto stylu jízdy máte lyže do tvaru V, odrážíte se z vnitřní hrany lyže a kloužete do stran. Pohyb nohou tedy připomíná bruslení. Tento styl jízdy se hodí na trasy, kde není připravená stopa na klasické lyžování.

Ukázka klasického stylu, při kterém běžkař brázdí vyjetou stopu. Lyže jsou rovnoběžně vedle sebe.Ukázka klasického stylu, při kterém běžkař brázdí vyjetou stopu. Lyže jsou rovnoběžně vedle sebe.

Jak začít běžkovat aneb začínáme chůzí

Pokud na běžeckých lyžích stojíte poprvé v životě, začněte na rovině a naučte se na lyžích chodit. Zvolte klasický styl v takzvaném dvouoporovém postavení. To znamená, že stojíte pevně na obou lyžích, nohy máte u sebe, těžiště uprostřed těla a po malých krůčcích se posouváte vpřed.

Jednoduše tahejte lyže ve stopě a snažte se pomocí výkroků posouvat kupředu. Odraz vždy vychází ze špičky chodidla, v trupu buďte mírně předklonění a hůlky používejte k udržení rovnováhy. Obě lyže při chůzi zůstávají na zemi.

Jakmile budete jistější, začněte kroky protahovat, přenášejte těžiště z jedné nohy na druhou a nechávejte lyže mírně sklouznout. Najednou budete rychlejší a méně se nadřete. Pro udržení stability opět používejte hůlky.

Ve třetí fázi již zapojte ruce. Jeďte tak, abyste při vykročení pravou nohou zároveň předpažili levou ruku do výšky ramen a naopak. Brzy chytíte tempo a celé si to zautomatizujete – pravá noha dopředu, levá ruka nahoru, levá noha dopředu, pravá ruka nahoru.

Nadále platí, že se odrážíte ze špičky chodidla a lyže zůstávají na zemi. Trénujte tak dlouho, dokud váš pohyb nebude jistý a uvolněný. Postupem času prodlužujte skluz, případně mírně zvedejte zadní lyži ze země.

Náš tip: Jakmile si budete trošku jistější, zkoušejte na běžkách chodit bez hůlek. Základem běžeckého lyžování je totiž správný pohyb v nohou, který nejlépe natrénujete právě tak, že si nebudete pomáhat hůlkami.

Ukázka základní lyžařské chůze. Levá noha vykračuje dopředu, pravá ruka jde nahoru, obě lyže zůstávají na zemi.Ukázka základní lyžařské chůze. Levá noha vykračuje dopředu, pravá ruka jde nahoru, obě lyže zůstávají na zemi.

Lekce pro pokročilé aneb začínáme běhat

Po natrénování základní lyžařské chůze je na čase, abyste se naučili běhat. Začněte tzv. koloběžkou, kdy se cíleně odrážíte jednou nohou pohybem směrem dozadu a druhá noha se jen klouže. Nohy po chvilkách střídejte, abyste se naučili odrážet z obou. Po odrazu a přesunutí nohy dozadu vždy zvedněte lyži ze země a vraťte ji do původní pozice.

Hned potom už se naučte plnohodnotný střídavý běh. Je to stejné jako koloběžka, pouze s tím rozdílem, že nohy střídáte po každém odrazu. Nejprve se tedy odrazíte dozadu levou nohou, srovnáte nohy, odrazíte se pravou nohou, srovnáte nohy a tak dál.

Až se to naučíte, zapojte do práce i běžecké hole. Vždy, když se odrazíte nohou dozadu, jdou ruce s hůlkami dopředu do předpažení. Jakmile si nohy srovnáte, jdou hůlky dolů a odpichujete se od země. Díky tomu budete rychlejší.

Při střídavém běhu se již nekloužete dopředu, ale prudce se odrážíte pohybem nohy dozadu, zvednutím lyže ze země a návratem do původní pozice.Při střídavém běhu se již nekloužete dopředu, ale prudce se odrážíte pohybem nohy dozadu, zvednutím lyže ze země a návratem do původní pozice.

Trénink jízdy z kopce a do kopce

Nyní jste ovládli základní běžkařské techniky při jízdě na rovince a je na čase zkusit mírný sjezd. Začněte tím, že se naučíte tzv. plužit. To znamená, že dáte špičky lyží blíže k sobě, mírně je naklopíte a přenesete váhu na vnitřní hrany lyží. Tím brzdíte.

Pro získání jistoty na běžkách začínejte na opravdu mírném kopci a při pomalém sjezdu postupně:

  • dřepujte,
  • zvedejte špičku jedné a pak druhé lyže,
  • zvedejte patku jedné a pak druhé lyže,
  • zvedejte lyže do vzduchu a vytáčejte je do strany,
  • přenášejte těžiště na jednu lyži a vyjíždějte s ní do strany
  • nebo dělejte na lyžích výpady.

Jakmile získáte jistotu, jděte na prudší kopec a zkuste sjezd. Při sjíždění není třeba výrazněji pracovat nohami, pouze na běžkách stojíte, držíte stopu a holemi se odrážíte od země, což vždy doprovází předklon a podřepnutí. Ruce jsou při práci přirozeně natažené, protahujte pohyb od úplného předpažení až po úplné zapažení.

Fyzicky nejnáročnější je na běžkách jízda do kopce, při které musíte stromečkovat. Tento styl jízdy připomíná volný styl (bruslení), pouze s tím rozdílem, že při stromečkování nemůžete po lyžích vůbec klouzat. V praxi tak dáte špičky běžek od sebe do tvaru písmena V, váhu přenášíte na vnitřní hranu lyže a šlapete směrem nahoru. Stromečkování připomíná chůzi a určitě si při něm pomáhejte holemi.

Jak se na běžky obléci?

Častou chybou začátečníků je, že si na běžky vezmou teplou zimní bundu, zpotí se a následně jim je zima. Zvolte raději kvalitní termoprádlo a postupně vrstvěte spíše tenčí oblečení, které dobře odvětrává. Když vám bude horko, můžete si jednu vrstvu sundat, když zima, zase se přioblečete.

Na běžky samozřejmě patří i čepice a rukavice, pokud je chladno. Není ani od věci vzít si jedno náhradní tričko a bundu na převlečení, pokud například plánujete, že se na oběd zastavíte v restauraci. Vhod přijdou i běžecké brýle nebo běžkařské ledvinky. Do nich si však dávejte jen měkké plastové lahve, protože termohrnky by vás při pádu mohly poranit.

Na běžky si neberte teplou zimní bundu, ale volte spíše funkční prádlo.Na běžky si neberte teplou zimní bundu, ale volte spíše funkční prádlo.

Jaké trasy jsou nejlepší pro začátečníky?

Jako začátečníci vyrazte do městského skiparku, nově otevřený je například uměle zasněžený okruh pro běžecké lyžování na pražském Vypichu. Jeho délka vyhovuje dětem i začátečníkům, do budoucna se počítá s jeho prodloužením.

Pokud chcete na delší okruh v řádu kilometrů, zkuste třeba Ski areál Lesná v Krušných horách, Churáňov na Šumavě nebo Bílou v Beskydech. Všechny jsou vcelku rovinaté – a pro začátečníky tak jako stvořené.

Chodíte běžkovat? A jaké trasy máte nejraději? Napište nám to do komentářů.

A aby vám nic neuniklo, sledujte nás na sociálních sítích – jsme na Facebooku, Instagramu i na YouTube.

 
  • +420 296 245 025