Dilema před zimou: vyplatí se bazarové pneumatiky?

Od 1. listopadu do 31. března a v případě, že na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, musejí čeští řidiči jezdit na zimních pneumatikách. Ukládá jim to zákon o silničním provozu. Jelikož však nové zimní pneu bývají drahé, vyvstává otázka – vyplatí se investovat do levnějších bazarových pneumatik?

Při výběru zimních pneumatik nemáte jen dvě možnosti, ale rovnou tři. Vyjma nových a opotřebovaných si můžete koupit také protektory.

Protektory jsou renovované pneumatiky, u kterých výrobce na starou opotřebovanou kostru „nalepí“ nový dezén i bočnici pláště. Cena kvalitních protektorů už je ale dnes téměř srovnatelná s cenami nových pneumatik, takže se ve většině případů nevyplatí.

Při rozhodování mezi novými a ojetými pneumatikami se řiďte hlavně tím, kolik toho přes zimu najezdíte.

Aktivnější řidiči, kteří auto vytahují každý den a za zimu najezdí tisíce kilometrů, by bez váhání měli kupovat pneumatiky nové. Naopak víkendoví jezdci, kteří za celou zimu najedou řádově pár stovek kilometrů, si za určitých okolností vystačí i s bazarovými. Ale dávejte si na ně pozor.

Sledujte hloubku dezénu

Jestliže se rozhodnete pro koupi bazarových zimních pneumatik, jako první ověřte opotřebení. Zimní gumy musí mít dezén hluboký alespoň 4 mm, hloubku vždy měřte na více místech.

Opotřebení nejsnáze „změříte“ pomocí ukazatelů = malých gumových destiček, které výrobce umístil do drážek gumy. Tyto destičky jsou vysoké 4 mm, takže dezén pneumatiky je musí převyšovat. Jestliže jsou destičky ve stejné rovině jako zbytek povrchu gumy (nebo jen nepatrně níže), pneumatika je opotřebovaná a nekupujte ji.

Hloubku dezénu ověříte na destičkách v drážkách pneumatiky. Ty jsou u zimních gum vysoké 4 mm.Hloubku dezénu ověříte na destičkách v drážkách pneumatiky. Ty jsou u zimních gum vysoké 4 mm.

Pohlídejte si stáří

Každá pneumatika má na bočnici vyražený tzv. DOT kód, ze kterého poznáte, kdy byla vyrobená.

U DOT kódu vás zajímají poslední čtyři číslice, které jsou vždy ve formátu týden-týden-rok-rok. Pokud tedy máte na konci DOT kódu číslo 2412, znamená to, že tato pneumatika byla vyrobená ve 24. týdnu roku 2012. Takže zhruba v půlce června.

Platí, že pneumatika by neměla být starší než 5 let, protože guma časem tvrdne a ztrácí svoje vlastnosti. Při opravdu dobrém skladování je životnost pneumatik delší, ale na to u bazarového prodeje nemůžete spoléhat. Kupujte proto pneumatiky staré maximálně 3 roky – aby vám ještě alespoň dvě zimy vydržely.

Pneumatika vyrobená v 10. týdnu roku 2001.Pneumatika vyrobená v 10. týdnu roku 2001.

Kondici ojeté gumy můžete odhadnout i laickým pohledem. Pokud jsou na bočnicích viditelné boule nebo praskliny, nic nekupujte. Zkuste také posoudit, zda je pneumatika ojetá symetricky – nerovnoměrné opotřebení zhoršuje jízdní vlastnosti auta.

Jsou opravdu o tolik levnější?

Ve výsledku možná zjistíte, že kvalitní bazarová pneumatika není o tolik levnější než nová. Navíc uvažte, že zatímco nová pneumatika vám klidně vydrží 5 let, s bazarovou se nejspíš rozloučíte mnohem dříve – a budete nuceni kupovat další.

Pokud se vám tedy nedostane do rukou opravdu výhodná nabídka od dědečka, který 3 roky své zimní gumy skladoval na stojanech v garáži, najezdil na nich pár kilometrů a prodává je za skvělou cenu, běžte spíše do nových pneumatik. Ty nejlevnější seženete už za pár stovek – a i tak budou lepší, než starší ojeté gumy.

Kupujete nové gumy anebo preferujete bazarové? Podělte se o svoje zkušenosti na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025