Cédéčka jsou pasé. Hudbu si lidé užívají očima virtuální reality

Starý magneťák nebo audiokazety už mají lidé doma schované spíš z nostalgie. Podobně přestávají stačit i klasická hudební cédéčka. Aby dnes u posluchačů obstála, musí nabízet něco extra – třeba vás v podobě speciálních brýlí přenést do první řady na virtuální koncert.

Klasickým cédéčkům pomalu odzvonilo, a to v poměrně mladém věku. První CD vzniklo teprve před 35 lety a jeho posluchači si mohli broukat melodie známé švédské skupiny ABBA. Brzy obletělo celý svět a podle odhadů se ho doposud prodaly asi dvě miliardy.

U nás se kompaktní disk prosadil až na přelomu tisíciletí. Dlouho se tu ale neohřál –  s příchodem moderních technologií, jako je internet, mp3 formáty a digitální stahování hudby totiž začal prodej cédéček výrazně slábnout.

Pokles prodejů CD dokazují i statistiky autorských odměn vyplácených zpěvákům, které prodej hudby kopírují. Podle Ochranného svazu autorského klesly za posledních osm let vybrané autorské odměny o desítky milionů korun. Cédéčka tak podle nich možná čeká v nejbližších letech stejný osud jako kdysi populární audiokazety.

Cédéčka už mají svůj největší rozkvět za sebou. Z pultů je vytlačují moderní technologie a digitalizace.Cédéčka už mají svůj největší rozkvět za sebou. Z pultů je vytlačují moderní technologie a digitalizace.

Cédéčko v novém outfitu

Především mladí lidé už nepotřebují držet fyzicky CD v ruce. V mnoha případech dokonce doma ani v autech nemají přehrávače hudby. Využívají hlavně digitální alba, která si zaplatí na internetu a hudbu pak stáhnout třeba do mobilu. Je to prostě pohodlnější – mají všechna oblíbená alba na jednom místě a nemusí s sebou po kapsách nosit neskladné disky.

Klasická kulatá placka je tak postupně vytlačovaná čímkoli, co posluchačům přinese něco navíc. Aby si lidé cédéčko v dnešní době vůbec koupili, musí být prostě cool a něčím výjimečné.

Stohy srovnaných cédéček se už nenosí. Interpreti tak lákají fanoušky ke koupi svých nových alb pomocí nejrůznějších vychytávek.Stohy srovnaných cédéček se už nenosí. Interpreti tak lákají fanoušky ke koupi svých nových alb pomocí nejrůznějších vychytávek.

Hudba očima virtuální reality

Interpreti tak musí vymýšlet nové způsoby, jak svým albem zaujmout. Průkopníkem v tvorbě originálních „CD“ je třeba mladý český zpěvák Ben Cristovao. Své poslední album s názvem Poslední vydal dokonce v podobě brýlí na virtuální realitu.

Namísto klasické krabičky s vloženým hudebním nosičem si tak fanoušci mohou koupit limitovanou edici speciálních skládacích brýlí, které fungují doslova jako vstupenka do první řady na koncert.

Každý kus obsahuje takzvaný QR kód. Jeho sejmutím pomocí aplikace pro mobilní telefony se dostanete na webové rozhraní, kde si můžete přehrát záznam zářijového vystoupení pod širým nebem v pražských Žlutých lázních a skrze brýle se ocitnout pod pódiem spolu s dalšími 4 000 diváky.

Deluxe verze cédéčka Bena Cristovaa navazuje na současné trendy a nabízí fanouškům nevídaný zážitek – pomocí virtuálních brýlí je přenese přímo na zpěvákův koncert. (zdroj: https://www.mall.cz/hi-fi-prislusenstvi/webhiddenbrand-ben-cristovao-posledni-deluxe-verze)Deluxe verze cédéčka Bena Cristovaa navazuje na současné trendy a nabízí fanouškům nevídaný zážitek – pomocí virtuálních brýlí je přenese přímo na zpěvákův koncert. (zdroj: https://www.mall.cz/hi-fi-prislusenstvi/webhiddenbrand-ben-cristovao-posledni-deluxe-verze)

VR brýle jako brána do 3D světa

Virtuální realita se zpočátku využívala hlavně v odborných oblastech, jako je architektura nebo medicína. Postupně ale začala pronikat i do běžného života. Dnes si s takzvanými VR brýlemi můžeme vychutnávat filmy, hry nebo se třeba prohánět jako špičkoví cyklisté po horách.

Brýlí na virtuální realitu existuje celá řada. Cenově se pohybují v rozmezí od několika stovek po luxusní modely za desítky tisíc korun. Nefungují ale samy o sobě – aby vytvořily iluzi skutečného světa, potřebují být připojené k mobilu, počítači nebo třeba herní konzoli.

Pro výrobu originálních cédéček nejlépe slouží jednoduché skládací lepenkové brýle. Ty jsou v oblasti virtuální reality nejnovějším přírůstkem, který je velmi populární. Kartonovou krabičku totiž rozložíte za pouhých pět vteřin. Funguje přitom na jednoduchém principu.

Slouží vlastně jako držák na chytrý telefon, který do něj vložíte tak, že máte displej mobilu přímo před očima. Součástí krabičky jsou speciální optické čočky, díky kterým můžete obraz na displeji sledovat i z velmi blízké vzdálenosti.

Technologie virtuální reality se uplatňuje napříč světem – komunikace, zábava nebo vzdělávání jsou jen některé z oblastí, kde ji lidé využívají.Technologie virtuální reality se uplatňuje napříč světem – komunikace, zábava nebo vzdělávání jsou jen některé z oblastí, kde ji lidé využívají.

Brýle pak rozdělují zorné pole, takže každé oko vidí jiný obraz a z jiného úhlu. Tím vzniká trojrozměrný dojem.

Díky několika čočkám navíc nemusíte vnímat jen obraz před sebou, ale užíváte si celou scénu 360 stupňů kolem dokola. Vidíte tak nejen zpěváka na pódiu před sebou, ale i davy fanoušků za vámi.

Strčí brýle CD do kapsy?

Neobyčejná verze cédéčka v podobě VR brýlí není jediným takovým počinem zpěváka. Už dříve vydal Ben Cristovao album na tričku, z něhož si lidé snímali QR kód. Jeho poslední cédéčko je ale důkazem, že v roce 2017 už zkrátka není hudba vydaná na obyčejném nosiči lákavou volbou.

Je třeba hledat nová řešení. Jedním z nich jsou právě moderní brýle na virtuální realitu, které se stávají nejrozšířenější cestou, jak si užít z pohodlí domova nevšední zážitky – třeba i koncert oblíbeného zpěváka.

Dáváte přednost klasickým cédéčkům nebo vás láká hudební virtuální realita? Podělte se o svoje názory na našem Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025