Vyzrajte na pitný režim u dětí

„Ale já nemám žízeň!” brání se dítě a odmítá láhev s pitím, kterou mu na výletě nabízíte. Zvlášť v létě je to zásadní problém. Proto jsme pro vás připravili přehled toho, kolik mají děti vypít a také pár tipů, jak je k tomu přimět.

Pro děti jsou tekutiny ještě důležitější než pro dospělého. Například tělo kojenců je tvořeno až z 80 % vodou. Čím jsme starší, tím víc vody ubývá – v těle starých lidí je vody jen 45 %.

Proč je pití důležité

Pokud nebude dítě dost pít, hrozí mu:

  • nadměrná únava,
  • nesoustředěnost,
  • závratě,
  • bolesti hlavy,
  • zvýšený tlak,
  • zácpa
  • a také vyšší riziko vzniku úpalu.

Jak ale orientačně poznat, jestli dítě dostatečně pije? Pokud ho nemůžete celý den sledovat, zkontrolujte jednou za čas jeho moč. Jestli je světlá, je pitný režim dostatečný. V případě, že je hutná a velmi žlutá, je příliš koncentrovaná. To znamená, že dítě příliš málo pije. Nezapomeňte však, že moč do žluta zbarví například i vitamin B, který dáváte potomkovi jako doplněk stravy.

Voda je nejlepší

Základem pitného režimu dětí je čistá voda. Bez obav můžou pít vodu z kohoutku, která je u nás přísně sledovaná. Velkou výhodou je také to, že je litr kohoutkové vody asi tisíckrát levnější než litr balené vody.

Vodu ze své studny jim dávejte jen v případě, že máte rozbor zdravotní nezávadnosti.

Díky sportovnímu uzávěru láhve se dítě nepobryndá.Díky sportovnímu uzávěru láhve se dítě nepobryndá.

Džusy smíchejte s vodou

Děti od začátku zvykejte na neslazené nápoje. Cukr v limonádách, šťávách nebo čajích nemá na dětský organismus pozitivní vliv.

Ze sladkých nápojů je příležitostně vhodný pouze 100% ovocný džus nebo mošt, který není průmyslově doslazovaný. Ještě před podáváním ho ale smíchejte s vodou. Dítě nepřijme tolik přírodních cukrů, po kterých by mohlo být hyperaktivní, a ovocných kyselin, které v některých případech dráždí žaludek.

Čaje dětem vařte zejména ovocné. Bylinkové se pak hodí v případě nemoci. Dobrou variantou je i roiboos, který neobsahuje kofein.

Kolik mají děti vypít

Doporučené množství vody záleží na věku i váze dětí. Podrobné údaje najdete v následující infografice.

Nejmenší děti by měly vypít až 140 ml tekutiny na kilogram váhy. Naopak teenagerům stačí 70 ml na kilo váhy. Zdroj: Pitný režim u dětí, www.pediatriepropraxi.czNejmenší děti by měly vypít až 140 ml tekutiny na kilogram váhy. Naopak teenagerům stačí 70 ml na kilo váhy. Zdroj: Pitný režim u dětí, www.pediatriepropraxi.cz

Příklad:

  • Máte osmileté dítě, které váží 36 kilo.
  • 36 kg × 60 ml = 2160 ml
  • 36 kg × 80 ml = 2800 ml

Dítě by tedy denně mělo vypít mezi 2,2 a 2,8 litru vody. Ve velkých vedrech a při sportu nebo jiné fyzické zátěži je nutné pít ještě víc. Velkou část vody totiž tělo vypotí.

Do denního doporučeného objemu tekutin se kromě nápojů započítává i voda obsažená v polévkách a v ovoci a zelenině.

Jak zařídit, aby děti víc pily

Přesvědčit některé malé raubíře, aby vypili potřebné množství vody, je někdy pořádný kumšt. Proto pro vás máme několik osvědčených tipů.

Voda s citronem

Obyčejná voda dětem chutnat nemusí, ale slazené limonády jim zase nechcete dávat vy. Zkuste proto malou fintu. Připravte do džbánu vodu s citronem a mátou. Když ji necháte chvíli odležet, získáte chutný nápoj, který vzhledově připomíná domácí limonády z kaváren.

Vodu ochutíte i limetkou nebo pomerančem.Vodu ochutíte i limetkou nebo pomerančem.

Hezký hrnek

Koho by bavilo pít z otlučeného reklamního hrníčku? Děti určitě ne. Pořiďte jim hrnek s oblíbeným motivem, který jim časté pití zpříjemní. Na výběr máte ze spousty obrázků od kočky, psa, medvěda nebo třeba lesních zvířat. Větší děti pak ocení komiksovou tématiku.

A pokud hledáte něco opravdu speciálního, sáhněte po sklenicích ve tvaru žárovky. Z něčeho takového děti ještě určitě nepily, takže je to bude bavit. Navíc se do jedné sklenice vejde až 400 ml tekutin.

Brčko

Užitečnou pomůckou jsou brčka. Možná to sami znáte – když vám v restauraci donesou limonádu s brčkem, vypijete ji mnohem rychleji než tu bez brčka. Další variantou jsou přímo hrnky s brčkem. Jejich součástí je i víčko, takže se děti nepobryndají a navíc si budou připadat jako máma nebo táta s jejich kelímkem kávy.

Vlastní příklad

Zvlášť malé děti rády napodobují dospělé. Využijte toho ve svůj prospěch. Dejte dětem stejný „dospělácký“ hrnek jako máte vy a sami často pijte.

Aplikace v mobilu

Tento tip využijete se staršími dětmi, které už mají vlastní chytrý telefon. Nainstalujte jim aplikaci Plant Nanny, která jim hlídá pitný režim pomocí hry. V aplikaci se starají o kytičku a vždy když se napijí, tak ji zalijí a rostlina díky tomu roste.

Aplikace je jen v angličtině, takže na začátku dětem s ovládáním pomozte. Vše si ale rychle zapamatují a pak se už zvládnou o svou květinu starat samy.

Letní vodní hrátky

V létě přijdou dětem vhod i různé hrátky s vodou. Pravidelný pitný režim sice nenahradí, ale díky zchlazení se nebudou tolik potit. Díky tomu nebude ztráta vody, kterou už vypili, tak velká.

Na hraní jsou do horkého počasí ideální vodní pistole. Stačí připravit kbelík s vodou, kde si děti doplní „munici”. Anebo je rovnou nechte dovádět v nafukovacím bazénku.

Stačí obyčejné kbelíky s trochou vody a děti se už zabaví.Stačí obyčejné kbelíky s trochou vody a děti se už zabaví.

Jak jsou na tom s pitným režimem vaše děti? Podělte se o své zkušenosti na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025