Pravidelné rituály pomohou i malým nespavcům

Tropí vaše děti hysterické scény, kňourají, vztekají se, když zavelíte, že je čas jít do postele? Jediná rada zní: Buďte vytrvalá a důsledná.

Já se naštěstí s touhle každodenní večerní patálií potýkat nemusím. Můj syn je v tomhle ohledu naprosto vzorný. Spíš mě často žádá, zatímco já se ještě oháním v kuchyni, že už by rád šel spát, tak kdy mu konečně půjdu číst tu pohádku...

Mám však přátele, kteří den co den s potomky bojují. Nejenže se stokrát vrátí do obýváku, protože mají žízeň, hlad, musejí se vyčurat, bolí je hlava, nemůžou usnout, ale kolikrát se to neobejde ani bez různého vydírání. A rodiče jsou zoufalí.

Ke spánku nikoho nedonutíte

Všichni rodiče by měli mít na paměti, že opravdu nelze dítě ke spaní jakkoli donutit, spíš jde o to, vytvořit takové podmínky, aby se mu dobře usínalo. Biologický útlum nastává mezi půl osmou až půl devátou večer, ideální doba na uložení do postele. Snažte se dodržovat každý večer stejnou dobu, potomek si musí zvyknout, že jde spát v danou hodinu.

Děti milují rituály, mají rády vše, co je předvídatelné. Takže si každý večer společně čtěte nebo vyprávějte pohádky, zpívejte, pomazlete se s plyšáky. Konec rituálu by měl být spojený s pusou a popřáním dobré noci. Když se ráno probudí, mělo by od maminky slyšet větu typu: Dobré ráno, miláčku, jak ses vyspal(a)?

Osm hodin nestačí

Když děti chodí spát pozdě a nespí devět deset hodin, projeví se to ve škole (i ve školce). Jsou unavené, ospalé, málo výkonné a špatné známky jsou na světě. Poslední průzkumy navíc dokazují, že nedostatečný spánek může stát i za narušením jazykových schopností a nastartováním chronických potíží se spaním.

Asi třetina dětí chodí spát po desáté večer, dívají se na televizi, hrají počítačové hry. Je to pozdě, a navíc to v žádném případě neprospívá mladému organismu. Určitě proto doma nastavte režim, kdy podobné aktivity – hraní her a sledování televize po deváté – zakážete. Minimálně se to odrazí na lepším prospěchu.

Jak na puberťáky?

Buďte přísná a neústupná. I oni potřebují spát více než sedm osm hodin. Podle odborníků je ideálních 9 hodin 15 minut. Kratší doba zabrání tomu, aby se u nich aktivovala paměť a schopnost učit se. Vůbec nejdůležitější je ranní spánek.

Pokud vám odsekávají v tom smyslu, že se dospí o víkendu, vyveďte je z omylu. Sobotní nebo nedělní polehávání během dopoledne jim výrazně narušuje biologické hodiny.

7 osvědčených tipů:

1. Vyzkoušejte teplou koupel, jemnou masáž, zkrátka dítě maximálně po rušném dni zklidněte. Přes den by mělo mít dostatek pohybu, aby se mohlo „vyřádit“.
2. Během dne se potomka zeptejte, jaké pyžamo si večer obleče, řekněte mu, že je nutné ležet v klidu v postýlce, protože jedině tak si odpočine a bude silný na další den. Můžete si společně nakreslit obrázek, který ozdobí stěnu nad postelí.
3. Pomáhají cédéčka s pohádkami. Nechte při poslechu otevřené dveře od pokojíčku a ratolesti řekněte, že jste vedle, a pokud bude něco důležitého chtít, může vás zavolat.
4. Funguje malá lampička, která bude neustále svítit. Vymyslete společně lákavý program na další den.
5. Po přečtení pohádky – předem se dohodněte na počtu stránek či kapitol – rázně zhasněte velké světlo a nechte svítit jen lampičku. Možná bude potomek první dny plakat, ale když vytrváte, za pár dní bude usínat samo.
6. Není nutné, aby všichni usínali kolem osmé hodiny, jen by v tu dobu měli být již v posteli. Místnost musí být vyvětraná, s optimální teplotou. Nepoužívejte úsloví typu: Jsi už velký(á) na to, abys… Dítě si to může vysvětlit i tak, že se o ně už nechcete starat.
7. Na puberťáky platí metoda cukru a biče. Buďte nekompromisní v tom, že se po desáté večer televize vypíná. Neustupujte, nenechte se umluvit.

Vše pro pohodlí vašich dětí naleznete zde >>

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025