Jak začít s příkrmy pro kojence

První „dospělé” jídlo je pro rodiče velký krok. A také stres. Bude miminku chutnat? Neprojeví se alergie? Nebude ho bolet bříško? Podíváme se společně, jak lásku, která prochází žaludkem, přidávat do jídelníčku lžičku za lžičkou.

 

Jasná pravidla neexistují

Hned na začátku je důležité si uvědomit, že žádné univerzálně platné pravidlo v příkrmech neexistuje. Neupínejte se proto pouze na poučky od doktorů, z knih nebo internetu. Jak totiž zjistíte, každý doktor zastává trochu odlišný přístup a další zdroje si často i protiřečí.

Nejlepší ukazatel, tabulka a studnice moudrosti sedí přímo před vámi s obřím bryndákem kolem krku.

Vše je nové, začínejte pomalu

Podle posledních studií doporučují doktoři s příkrmy začít kolem 4. měsíce bez ohledu na to, jestli je dítě kojené nebo ne.

Začněte s jedním druhem zeleniny a propracujte se až ke kombinacím s masem.Začněte s jedním druhem zeleniny a propracujte se až ke kombinacím s masem.

Začínejte se zeleninou a nejprve nemíchejte více druhů. Pro první zkušenosti se zeleninou se doporučují příkrmy z:

Až když zjistíte, že miminko na konkrétní druh zeleniny reaguje dobře - tedy nemá alergickou reakci ani bolení bříška, můžete začít ozkoušenou zeleninu kombinovat.

I mezi příkrmy si vaše dítě najde své favority a méně oblíbené. Ačkoliv se preference liší, většina kojenců si oblíbí sladké chutě - mrkev, batáty nebo dýně.

Mrkev a brokolice se hodí pro první pokusy se zeleninovými příkrmy, na ovocné zase jablka.Mrkev a brokolice se hodí pro první pokusy se zeleninovými příkrmy, na ovocné zase jablka.

Malé porce k obědu

Začněte s co nejřidší konzistencí a servírujte v době oběda. Nebuďte na sebe přísní - je naprosto v pořádku, že začátky s příkrmy nejsou snadné. Pro vašeho drobečka jsou všechny chutě úplně nové.

Navíc si dítě musí zvyknout na jiný styl stravování, jazyk vynakládá větší úsilí, aby sousta přepravil a jídlo má mnohem hutnější konzistenci, než na kterou bylo do té doby zvyklé.

Při prvních pokusech stačí, když ochutná 2 - 3 lžičky příkrmu.

Nebuďte nervózní, snažte se být uvolnění a nikdy nenuťte příkrm silou.

Dítěti nikdy nenuťte příkrm silou. Snažte se vycházet vstříc jeho chutím i potřebám.Dítěti nikdy nenuťte příkrm silou. Snažte se vycházet vstříc jeho chutím i potřebám.

Přidejte na jídelníček ovoce, kaše i maso

Po zeleninových příkrmech přidávejte na jídelníček také příkrmy ovocné.

Postupujte stejně jako se zeleninovými - nejprve jeden druh a až následně kombinovat. Na první zkušenosti s ovocnými svačinkami se skvěle hodí například:

K večeři přidávejte postupně kaše. Podle návodu je řeďte vodou nebo mlékem. Přidat do nich můžete i mléko mateřské.

Po zelenině následuje ovoce. Po jablkách, hruškách a meruňkách vyzkoušejte třeba jahody.Po zelenině následuje ovoce. Po jablkách, hruškách a meruňkách vyzkoušejte třeba jahody.

Přibližně v 8. měsíci můžete malému strávníkovi servírovat k obědovému příkrmu zeleninu i s masem. Možná vašemu dítěti zachutná příkrm s:

Pokud se rozhodnete držet se vegetariánského nebo veganského jídelníčku, určitě se poraďte s doktorem a vymyslete alternativy pro získání všech potřebných živin a látek pro zdravý růst.

Bez koření, soli a cukru

Děti do jednoho roku by v příkrmech neměly mít žádné koření, sůl nebo přidaný cukr. Naopak přidejte do příkrmu kapku olivového oleje, díky kterému se ze stravy vstřebají i vitamíny rozpustné pouze v tucích.

Pokud si chystáte příkrmy sami doma, dbejte na vysokou kvalitu surovin. Přibližně od 8. měsíce můžete v příkrmech nechávat i nepatrně větší kousky - ovoce nebo zeleninu už nemusíte mixovat, ale pouze rozmačkat šťouchadlem nebo vidličkou.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025