Čím nakrmit kojence? 5 potravin, které jsou opředené mýty

Láska prochází žaludkem. A co teprve ta mateřská. U malých dětí je totiž spokojené bříško základem všeho. Některé maminky přitom svým kojencům určité lahůdky nedopřejí. Zjistěte, proč je dobré nedat na povídačky a servírovat miminku i ryby a játra.

Ryby, rohlíky nebo játra. Některé potraviny jsou opředené řadou mýtů, takže se jim maminky obezřetně vyhýbají. Ve skutečnosti ale mnoho z nich pomáhá správnému vývoji dětí a udělá dobře nejen kojeneckému bříšku.

Do 4. až 6. měsíce dopřávejte miminku výhradně mateřské mléko nebo mléčnou kojeneckou výživu. Podívejte se, na které potraviny zaostřit potom.

Strava kojenců by měla být pestrá a vyvážená.Strava kojenců by měla být pestrá a vyvážená.

1. Ryby

Ještě před pár lety byste rybu nenašli v kuchyni žádné zodpovědné maminky. Patří totiž mezi hlavní alergeny. Panovalo proto přesvědčení, že jejich preventivní vyřazení z dětského jídelníčku sníží možnost pozdějšího výskytu alergie.

Dnes se lékaři shodují, že ryby naopak obsahují látky, které nesmí ve vyvážené kojenecké stravě chybět. Jsou to především bílkoviny a omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které podporují poznávací funkce dítěte i správné fungování imunitního systému. 

Chcete-li, aby byly vaše děti bystré a pozorné, servírujte jim už od útlého věku rybí dobroty. Nemělo by to však být častěji než dvakrát týdně. Kapr, losos i pstruh jsou ideální. Z mořských zvolte tresku nebo makrelu. Namixujte je do příkrmů. Ale pozor na kosti!

Dětskou stravu můžete zpestřit rybou. Má mnoho látek, které pomáhají správnému vývoji.Dětskou stravu můžete zpestřit rybou. Má mnoho látek, které pomáhají správnému vývoji.

2. Lepek

Podobný mýtus neplave jen kolem ryb, ale i lepku. Odkládáte jeho zařazení na dětské menu, stejně jako to dělaly naše maminky a babičky? Chyba. Odborníci upozorňují, že potraviny s lepkem by děti měly dostávat, i když je ještě kojíte. 

Právě dlouhé váhání totiž může potenciálně zvyšovat riziko alergií a lepkové nesnášenlivosti v pozdějším věku. 

Pokud už má vaše ratolest aspoň 5 měsícůe, na nic nečekejte a dejte mu ochutnat obilné příkrmy. Lepek totiž najdete ve všech potravinách, které obsahují:

  • pšenici,
  • žito,
  • ječmen
  • nebo oves.

Začněte s malým množstvím instantní kojenecké obilné kaše nebo krupičky, postupně dávky zvětšujte a rozmazlujte malého prcka třeba nadrobeným piškotem v přesnídávce

Nevynechávejte z dětské stravy lepek. Předejdete tak pozdějším problémům s alergií.Nevynechávejte z dětské stravy lepek. Předejdete tak pozdějším problémům s alergií.

3. Vnitřnosti

Někteří lidé se konzumace vnitřností obávají. Mají totiž strach, že obsahují škodlivé látky. Tím spíš je odmítají servírovat malým dětem. I když játra a ledviny fungují v těle živočichů jako přírodní čistička, odpadní látky v sobě nezadržují, ale naopak je vylučují ven z těla. Takže se není čeho bát.

Podle lékařů jsou játra navíc hotovou studnicí zdraví – i pro kojence. Jsou totiž bohatým zdrojem bílkovin, minerálních látek i vitamínu A. Co do obsahu železa hravě porazí i hovězí maso – najdete ho v nich asi 6x tolik.

Zařaďte játra na seznam kojeneckých dobrot dvakrát měsíčně. Uvařeno budete mít za pár minut – příprava jater je totiž snadná. Navíc neobsahují vlákna, takže se dají jednoduše namačkat a přidat do příkrmů.

4. Bílé pečivo

V dobré víře rodiče někdy zatracují klasické bílé pečivo, které podle nich nemá dostatek živin ani vlákniny. Nakupují raději celozrnné rohlíky, aby dětem dopřáli to nejlepší a nejzdravější. Ve skutečnosti však dělají pravý opak. 

Celozrnné pečivo totiž vlákniny obsahuje až moc. A na takové množství není malé dětské tělíčko stavěné. Přemíra vlákniny pak může u dětí způsobit:

  • bolesti břicha,
  • nadýmání,
  • průjem
  • nebo zácpu.

Malému kojenci proto dávejte na žužlání klasický bílý rohlík – ten je pro vyváženou stravu nepostradatelný. Oproti celozrnnému chlebu obsahuje asi poloviční množství vlákniny, které dětem bohatě stačí.

Malým dětem kupujte výhradně bílé pečivo, které obsahuje méně vlákniny. Doporučené denní množství vlákniny pro děti zjistíte, když k jejich věku připočítáte 5.Malým dětem kupujte výhradně bílé pečivo, které obsahuje méně vlákniny. Doporučené denní množství vlákniny pro děti zjistíte, když k jejich věku připočítáte 5.

5. Rostlinné tuky

Ještě naše babičky tvrdily, že tradiční máslo je zdravé a rostlinné tuky jsou jen umělá náhražka. Dnes takové mýty neplatí a zásoba másla v lednici už není nutnost.

Podle dětských lékařů by vám naopak neměl ve spíži chybět rostlinný olej, který na rozdíl od klasického másla neobsahuje cholesterol. Právě rostlinné tuky totiž mají v dětském jídelníčku tvořit asi dvě třetiny z celkového příjmu tuků. A používat je můžete už do prvních nemléčných příkrmů. 

Jestli připravujete své ratolesti dušenou mrkev nebo jinou zeleninu, nebojte se ji upravovat právě na oleji. Slunečnicový, řepkový nebo olivový olej prospějí dětskému zdraví. Stejně tak bez váhání namažte i desetiměsíčnímu miminku kousek pečiva margarínem. 

Rostlinné tuky mají tvořit dvě třetiny dětského z celkového příjmu tuků.Rostlinné tuky mají tvořit dvě třetiny dětského z celkového příjmu tuků.

Ať už budete připravovat dobroty pro vaše miminko z čehokoli, nezapomínejte na základní pravidlo: všeho s mírou. U malých dětí to platí dvojnásob. Jídlo pro kojence do jednoho roku by se nemělo solit, ani sladit. Přečtěte si další pravidla, jak začít s příkrmy.

Na co si dáváte při sestavování jídelníčků pro vašeho kojence největší pozor vy? Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích nebo na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025