9 tipů, jak se zbavit otravného chrápání

Slýcháte někdy v noci zvuky připomínající motorovou pilu? Chrápání umí lézt pěkně na nervy. A nejhorší je na jaře, kdy nás trápí alergie. Klidný a tichý spánek přitom není žádná věda. Pomůže třeba pravidelný zpěv nebo cvičení jazykolamů.

Stačí se ve spánku otočit na záda nebo třeba večer vypít víc alkoholu a chrápání se nevyhnete.

Sklenička před spaním totiž neuvolní jen vaši mysl, ale i svaly v krku a dýchacích cestách. A právě vibrací měkkých částí horních cest dýchacích většinou vzniká chrápání – uvolněné svaly vzduch snáz rozkmitá a nepříjemné zvuky jsou na světě. Víte, jak se jim vyhnout?

1. Spěte na boku nebo s tenisákem

Pokud se večer uvelebíte v posteli na zádech, klidnou noc mít nebudete – jazyk tak totiž blokuje příjem vzduchu a tělo se brání chrápáním. Překulte se raději na bok. Bude se vám lépe dýchat a hlasité projevy se nedostaví.

A jestli máte strach, že se ve spánku znovu otočíte na záda, využijte babské rady – zašijte si do zadní části pyžama tenisový míček. Jakmile se vám zachce změnit polohu, nepohodlný míček vzadu vás donutí obrátit se zpět na bok.

Kromě usínání na boku zkuste jednou za čas také polohu na břiše. I ta je účinnou zbraní proti otravnému chrápání.Kromě usínání na boku zkuste jednou za čas také polohu na břiše. I ta je účinnou zbraní proti otravnému chrápání.

2. Zpívejte si

Pár taktů vaší oblíbené písničky a budete spát jako dudek! Pravidelným prozpěvováním se chrápání zbavíte – stačí přitom jen 10–15 minut denně. Zpěv totiž posiluje ochablé svaly horního patra, které většinou nelibé noční zvuky způsobují.

3. Vysoko pod hlavou

Jste zvyklí usínat bez polštáře? Chyba. Spaním na rovné ploše chrápání jen přivoláte. Dejte si pod hlavu o něco silnější polštář (ale pozor na krční páteř!) nebo zvedněte matraci asi o 10 centimetrů. Zprůchodníte tak proudění vzduchu v dutinách a vyspíte se dorůžova.

4. Hodně pijte… vodu!

I správný pitný režim ovlivňuje, jak moc budou o vašem spánku vědět sousedi. Když málo pijete, mohou váš nos zalepit sekrety, které způsobí chrápání. Ale pozor! Před spaním si nalijte jen čistou vodu. Sklenička něčeho ostřejšího by vám nepomohla – alkohol totiž uvolňuje svaly, rozšiřuje tkáně v krku a tím blokuje i dýchací cesty.

Dodržujte přes den pitný režim. A pokud vyrazíte někam na skleničku, dejte si poslední drink alespoň 2-3 hodiny před spaním. Tělo se vám pak odvděčí klidným spánkem bez chrápání.Dodržujte přes den pitný režim. A pokud vyrazíte někam na skleničku, dejte si poslední drink alespoň 2-3 hodiny před spaním. Tělo se vám pak odvděčí klidným spánkem bez chrápání.

5. Zvlhčujte vzduch

Když se řekne, že je něco v suchu, většinou se vám uleví. To ale neplatí pro vaši nosní dutinu – suché a teplé prostředí jí dobře nedělá. Pokud vás trápí chrápání, pořiďte si zvlhčovač vzduchu. Nebo dejte do pokoje nádobku s vodou či vlhké prádlo a na noc si otevřete okno.

6. Lámejte si jazyk

Strč prst skrz krk! A nebo to aspoň zkuste říct. Tkáně a svaly totiž časem ztrácí pevnost. Jejich svěšení a uvolnění je ale živnou půdou pro chrápání. Posilujte krční i jazykové svaly – pomohou vám v tom jazykolamy. Udělejte si třeba zábavný rodinný večer plný slovních hříček. Pobavíte se a ještě si zajistíte klidnou noc.

7. Bylinková léčba

Sáhnout můžete i do přírody. Proti chrápání totiž pomáhají nejrůznější bylinky. Ostřílenými pomocníky na hlasité oddechování je:

  • máta,
  • ostropestřec
  • nebo dobromysl.

Připravte si z nich léčivé nápoje – většinou stačí jen lžičku sušené bylinky zalít 2 dcl vroucí vody a zázrak je na světě. Nebo jimi naplňte polštář.

Účinné jsou i éterické oleje – zvlášť máta, eukalyptus nebo citron vám otevřou dýchací cesty, takže se chrápání vyhnete. Přidejte kapku do zvlhčovače nebo přímo na polštář.

Kromě bylinek pomůže na chrápání i nápoj z čerstvého ovoce a zázvoru.Kromě bylinek pomůže na chrápání i nápoj z čerstvého ovoce a zázvoru.

8. Uklízejte

Základem kvalitního spánku je i dobře uklizená domácnost. Pozůstatky pylů, prachu nebo chlupů totiž mohou nadělat pěknou paseku i s vaším dýcháním. Vytírejte doma pravidelně každý kout a větrejte. Kromě špíny se tak zbavíte i nežádoucího chrápání.

9. Režim a zase režim

Pokud se chcete vyspat v tichosti, dejte vašemu spánku řád a dopřejte si alespoň 7–8 hodin denně. I když máte o víkendu volno, snažte se vstávat a ulehat do postele vždy ve stejnou dobu.

Dohánět o víkendu spánkový deficit a vstávat až na oběd se nevyplácí. I pravidelný spánek a řád totiž pomůže proti chrápání.Dohánět o víkendu spánkový deficit a vstávat až na oběd se nevyplácí. I pravidelný spánek a řád totiž pomůže proti chrápání.

Důvodů, proč vás trápí chrápání, může být hned několik. Kromě jarních alergií a pylů způsobuje noční trápení i nadváha. Pokud máte nějaké to kilo navíc, zkuste se ho zbavit – na jaře je na to ideální čas.

Nebo se vybavte účinnými pomocníky – k dostání jsou vychytávky, které vám od hlasitého spánku pomohou. Kromě nosních kapek existují i spreje do krku, náplasti na nos nebo speciální hodinky proti chrápání, které monitorují zvukové vibrace.

A pokud nic nepomůže, navštivte lékaře. Ten vám poradí to nejlepší řešení.

Máte vlastní recept, jak se zbavit chrápání? Podělte se o vaše zkušenosti na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025