Zbystřete! 9 věcí, které můžete udělat pro lepší zrak

Že máte brýle, neznamená, že byste měli péči o své oči vzdát. A pokud je nemáte, tím spíš. K ostřížímu zraku vám pomůže správný jídelníček i oční gymnastika. Začněte s nimi ještě dnes.

Ranní rozcvička nebo odpolední návštěva posilovny pečují o naše tělo. Na oči ale často zapomínáme. Přitom právě v době, kdy je neustále vystavujeme obrazovkám počítačů a tabletů, bychom na jejich regeneraci měli myslet v první řadě.

Víte, jak se o zrak starat, aby vám sloužil co nejdéle?

1. Jídlem ke zdravému zraku

Nejen láska, ale i zrak prochází žaludkem. Správný jídelníček a přísun vitamínů totiž vaše oči udrží v kondici. Vitamín A, C i E, betakaroten nebo zinek a lutein. To všechno jsou látky, které vám pomohou k ostřížímu zraku. Navíc mohou odvrátit oční problémy, jako jsou třeba zákaly.

Zařaďte do svého jídelníčku potraviny, které potřebné vitamíny obsahují:

  • zelenou listovou zeleninu (špenát nebo kapustu),
  • ryby s vysokým obsahem olejů, jako je losos nebo tuňák,
  • vejce, mléko, sýry a mrkev, které obsahují vitamín A,
  • citrusové plody.

Jezte hodně mrkve, ryb nebo třeba mléčných výrobků. Myslete ale i na pitný režim a vypijte zhruba 8 sklenic vody denně. Dehydratace totiž očím neprospívá.Jezte hodně mrkve, ryb nebo třeba mléčných výrobků. Myslete ale i na pitný režim a vypijte zhruba 8 sklenic vody denně. Dehydratace totiž očím neprospívá.

2. Noste sluneční brýle

Sotva v létě vykoukne slunce, už mu vystavujete svou tvář. Ale pozor! Ultrafialové záření, které slunce produkuje, očím škodí – způsobuje záněty, může poškodit čočku i sítnici. Sluneční brýle jsou proto povinnou výbavou.

Brýle vybírejte podle takzvaného UV indexu. Noste ty s UVA i UVB faktorem a takové, které zabrání vstupu slunečního světla i z boku.

NÁŠ TIP: UV záření projde i přes mraky. Zvlášť v létě proto noste brýle, i když je zataženo.

3. Strečink i pro vaše oči

Gymnastika, jóga a strečink nejsou dobré jen pro tělo, ale i zrak. Oči jsou totiž sval jako každý jiný. A abyste je udrželi v kondici, musíte s nimi pravidelně cvičit.

Mrkání, koulení i těkání očima vám může snížit množství dioptrií nebo zpomalit nástup krátkozrakosti či vetchozrakosti. A stačí přitom jen pár minut denně.

Pokud nepoužíváme svaly, ochabují a ztrácí sílu. To stejné platí i pro oči – pravidelným cvičením si tak zajistíte i zdravý zrak.Pokud nepoužíváme svaly, ochabují a ztrácí sílu. To stejné platí i pro oči – pravidelným cvičením si tak zajistíte i zdravý zrak.

4. Dopřejte očím masáž

Nejen cvičení, ale i masáž očím prospěje. Zvládnete ji za pár minut a vylepšíte si zrak. Buďte opatrní a jemní:

  1. Konečky ukazováčků přiložte k zavřeným očím.
  2. Jemně jimi masírujte střed víčka, pak i horní část a spodek.
  3. Nakonec se přesuňte na spánky, které uvolní oční nervy.

5. Odpočívejte (bez počítače)

Celodenní zírání do počítače není pro oči to pravé. Blikáním obrazovky se totiž oči namáhají a vysušují. Myslete na to a pravidelně mrkejte, ať oči hydratujete. A chcete-li si zlepšit zrak ještě víc, dodržujte při práci pravidelné přestávky.

Každých 20 minut si odpočiňte a alespoň 20 vteřin se nedívejte na monitor. Pomohou vám i brýle s antireflexní ochranou, která světlo z počítače filtruje a chrání váš zrak.

Pokud pracujete u počítače, pravidelné přestávky jsou základ dobrého zraku. Každých 20 minut se třeba rozhlédněte po kanceláři nebo vykoukněte z okna, ať si oči odpočinou.Pokud pracujete u počítače, pravidelné přestávky jsou základ dobrého zraku. Každých 20 minut se třeba rozhlédněte po kanceláři nebo vykoukněte z okna, ať si oči odpočinou.

6. Noste správné dioptrie

Pokud už vám lékař předepsal brýle, noste je co možná nejčastěji. Zároveň pečlivě dbejte na to, ať máte správné dioptrie. Když si budete dlouhé roky nechávat starší brýle s menším počtem dioptrií, možná ušetříte, ale taky si zkazíte zrak.

7. Trénujte oči čtením

Už si nečti, kazíš si oči! Slýchali jste v dětství před spaním tuhle větu? Tak na ni rychle zapomeňte. Ačkoli je to paradoxní, tak čtením při tlumeném světle svůj zrak zlepšujete. Oči se tak totiž posilují. Ale jen, pokud dodržujete správnou čtecí vzdálenost.

Zapomeňte na naklánění hlavy až k textu. Buďte od stránky vzdálení alespoň 30 centimetrů. Zároveň udržujte v místnosti příjemné tlumené světlo, ne úplnou tmu.

Jestli chcete mít dobrý zrak, investujte do kvalitních brýlí, které budou přesně odpovídat vašim dioptriím.Jestli chcete mít dobrý zrak, investujte do kvalitních brýlí, které budou přesně odpovídat vašim dioptriím.

8. Kvalitní spánek nad zlato

Kvalitní spánek je lepší než tisíc optiků. Myslete na to a dopřejte očím pořádný odpočinek. Během noci se totiž oči zregenerují. Pokud můžete, spěte alespoň 8 hodin denně.

Zvlášť pokud oči přes den namáháte u počítače, nechte je pořádně odpočinout už večer – alespoň 2 hodiny před spaním se nedívejte na televizi ani do monitoru.

A chcete-li mít oči skutečně jako rys, nevystavujte je zbytečné zátěži. Chlorovaná voda, časté mnutí očí nebo třeba kouř z cigaret – to všechno jsou věci, které jim také nesvědčí.

Jak se staráte o své oči vy? Napište nám do komentářů vlastní tipy, jak si dlouho udržet dobrý zrak.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025