Tři čeští řidiči ze sta jezdí poslepu, odhalil průzkum optiků

Nedávné průzkumy českých optiků přinesly poměrně šokující zjištění. Každý šestý český řidič vidí mnohem hůře, než by měl. Tři šoféři ze sta pak jezdí dokonce téměř poslepu. Jak jste na tom se zrakem vy?

Blíží se zimní a jarní prázdniny a mnozí z vás se chystají vyrazit autem na hory. Vzhledem k dlouhé cestě, kterou máte před sebou, byste měli zvážit, zda na silnici před sebou vidíte tak, jak byste měli. Pokud totiž sednete za volant s horším zrakem, je to stejné, jako byste si před jízdou dali pár panáků. Horší odhad vzdálenosti, pomalejší reakce a časté nenadálé brzdění kvůli přečtení dopravních značek a informačních cedulí.

Loni probíhaly na benzinkách všude po republice bezplatné kontroly očí řidičů. Výsledky prokázaly, že celých 17 % náhodně vybraných řidičů vidělo ostře z méně než 70 %, což je hranice bezpečnosti.

„Je zajímavé, že z těchto osob nikdo neměl odpovídající optickou pomůcku. Někteří si svou vadu vůbec neuvědomovali a byli překvapeni výsledky screeningu,“ uvedla Ivana Urválková z Mezinárodního sdružení optiků a optometristů. „V každém případě tito řidiči by se v silničním provozu neměli vůbec vyskytovat a svým špatným zrakem jsou nebezpeční nejen sobě, ale i svému okolí,“ dodala.

Zraková ostrost          Počet řidičů

100 % – 91 %            45 %

  90 % – 81 %            25 %

  80 % – 71 %            13 %

  70 % – 61 %             9 %

  60 % – 51 %             5 %

  50 % a méně            3 %

(testováno na vzorku 758 řidičů)

Povinné prohlídky

Pokud jste řidič a je vám více než 65 let, nepodceňujte ani povinnou prohlídku u lékaře. Nejdříve v 65 a 68 letech a pak každé dva roky. Potvrzení, které vám lékař vydá, poté musíte vozit v autě spolu s doklady a budete ho potřebovat i pro pojišťovnu v případě nehody. 

Jak vidí zdravý řidič a jak ten s horším zrakem?

Zrak

Brýle na řízení?

Zjistili jste, že byste také potřebovali na řízení brýle? Pokud ano, neměli byste na nich šetřit. Experiment s rádoby řidičskými brýlemi by se vám nemusel vyplatit. Podle odborníků by mohly být nebezpečné dokonce i žluté brýle, jež slibují zvýšení viditelnosti v mlze. To sice dokážou, ale na úkor toho, že chodce ve žluté bundě byste v nich vůbec neviděli.

Raději tedy zajděte do optiky, kde můžete pořídit takové brýle, které při řízení skutečně pomůžou. Nejenže díky nim uvidíte velmi plasticky, ale také zlepší odhady vzdálenosti a omezí oslnění protijedoucími vozy. Navíc mají speciálně tvarované plochy, díky nimž uvidíte ostře nejen do dálky, ale také na palubní desku a do bočních zrcátek. Běžné brýle mají s těmito přechody mezi vzdálenostmi problém a namáhají tím vaše oči.

Témata:
  auto, průzkum, zdraví
 

Doporučujeme