Nejčastější chyby při jízdě na kole

Jsme národ cyklistů. Mnozí z nás však při jízdě na kole chybují, což vede k bolestem zad a nohou, nepříjemným pádům nebo prochladnutí. Jak se těmto problémům vyhnout a užít si každou jízdu na 100 %?

Špatně seřízené kolo

Ze špatné výšky sedla bolí stehna, ze špatného sklonu zase záda. Záleží také na pozici řídítek.

„Když šlapete, měla by být vaše noha ve spodní pozici mírně pokrčená. Nejlépe výšku sedla seřídíte tak, že si na pedál položíte patu a nohu propnete. Taková výška je pak ideální,“ doporučuje Mgr. Lukáš Petr, bývalý šéf cyklistického klubu TJ Favorit Brno.

„Důležitý je i sklon sedla. Pokud si sedlo sklopíte špičkou dolů, hrozí, že z něj budete sklouzávat dolů. A taky vás pak můžou bolet záda. Rekreačním cyklistům bych doporučil, aby měli sedlo rovnoběžně se zemí,” pokračuje Petr, který nyní pracuje jako konzultant pro obchod s koly Triexpert.

Řidítka si nastavte do stejné výšky jako sedlo, případně o pár cm níže. Nižší poloha řídítek zlepšuje aerodynamiku, doslova se do kola položíte. Závodníci mívají řídítka mnohem níž než sedlo, poloha na kole však musí být pohodlná hlavně pro vás,“ uvádí Petr.

Správně nastavená výška sedla a řidítek je základ úspěchu.Správně nastavená výška sedla a řidítek je základ úspěchu.

Jestliže to s ježděním na kole myslíte vážně, pak navštivte cykloservis, který nabízí laserové měření postavy. Prodejce vám na základě naměřených výsledků seřídí nebo sestaví kolo na míru vaší postavě.

Špatné oblečení či obuv

Aby vás ze šlapání na kole nebolely šlapky, musíte si pořídit cyklistické tretry. Ty mají vyztuženou podrážku, takže jízda v nich je mnohem příjemnější. Navíc podáte i lepší výkon.

Rekreačním cyklistům stačí hobby tretry, které mají tvrdost podrážky vyváženou tak, aby chránila šlapku a zároveň se v ní dalo chodit. Podrážky silničních treter pro profesionály jsou totiž velmi tvrdé a špatně se v nich chodí – hodí se jen pro krátkou chůzi. Takové tretry by při rodinném cyklovýletě s návštěvou hradu byly spíš na obtíž.

Tretry s tvrdou podrážkou chrání vaše chodila a zvyšují sportovní výkon.Tretry s tvrdou podrážkou chrání vaše chodila a zvyšují sportovní výkon.

Z oblečení jsou nejdůležitější cyklistické kalhoty nebo šortky, které mají speciální vložku v rozkroku. Z obyčejných kalhot by vás po pár hodinách v sedle bolel zadek tak, že byste dalších pár dní sotva chodili.

Z dalších kousků oblečení si můžete pořídit funkční tričko či dres, návleky nebo rukavice. Hlavně návleky na kolena se vám budou hodit v případě, že se během dne ochladí.

Prudké brzdění

Prudké brzdění na poslední chvíli je ten nejlepší způsob, jak se na kole rozsekat.

Při brzdění platí jednoduché pravidlo – brzděte zavčasu, plynule a zlehka. Nikdy byste neměli brzdit naplno, protože v takovém případě se vám zablokují kola, jdete do smyku a kolo se stává neovladatelným.

Podobně jako v autě, pokud najíždíte do prudké zatáčky, měli byste si přibrzdit a podřadit ještě před vjezdem do zatáčky.

„Brzděte přední i zadní brzdou současně. Přední brzda je sice účinnější, ale když se vám zablokuje kolo nebo na kluzkém povrchu ztratí adhezi, spadnete. Jestliže dostanete smyk na zadním kole, ustojíte to, jestliže na předním, jdete na zem. Zejména na kluzkém povrchu buďte s přední brzdou hodně opatrní” doporučuje dále Petr.

Přecenění vlastních schopností

Pokud jste na kole neseděli 2 roky, nedělejte ze sebe hrdinu a nejezděte s kamarády na těžký singletrail do lesa ani si neplánujete 30km výlet.

Jízda v terénu je zážitek, nejprve však musíte zvládnout jiné věci.Jízda v terénu je zážitek, nejprve však musíte zvládnout jiné věci.

Raději si nejdřív potrénujte základní jízdní schopnosti: třeba rovnováhu.

Jednoduše si na zemi nakreslete vodorovnou čáru a co nejpomaleji se po ní vydejte. Cílem je přesně držet stopu, jet pomalu a občas (téměř) zastavit a znovu se rozjet. Stačí pár desítek minut a půjde vám to skvěle.

Při jízdě na kole se nedívejte dolů pod přední kolo, ale několik metrů před sebe – opět jako v autě. Nikdy také nehleďte na překážku (například kámen), které se chcete vyhnout, protože čím víc se na ní soustředíte, tím víc hrozí, že do ní nakonec narazíte.

Nezapomeňte na mapu nebo GPS

Jestliže se vydáváte do území, které neznáte, nespoléhejte jen na svůj orientační smysl.

Základní výbavou každého cyklisty je stará dobrá mapa nebo – ještě lépe – GPS navigace. Stačí si pořídit cyklistický tachometr s GPS, který vám na jedno nabití vydrží celý den. A kdyby ne, přibalte si do batohu i powerbanku.

Výhodou GPSek je, že si můžete dané území detailně přiblížit a objevit i skryté trasy. Pokud i přesto dáte přednost papírové mapě, kupte si detailnější s měřítkem cca 1:60 000, maximálně do 1:100 000. Z těch větších už nic moc nevyčtete.

 

Doporučujeme