Jaké minerály jsou pro tělo nezbytné a v jakých potravinách je najít?

I přes to, že naše tělo denně potřebuje jen malé množství minerálů a stopových prvků, jsou pro tělo nepostradatelné. A protože si je tělo nedokáže vytvořit samo, musíme ho minerály nakrmit. Co jíst, abychom nestrádali?

K čemu jsou minerály dobré a kdy škodí?

Minerály jsou důležité pro tvorbu kostí, zubů, pomáhají přenášet kyslík a spolupracují s vitamíny na správné výživě těla. Lidské tělo obsahuje asi 25 různých minerálů. Pokud přijímáme jen malé množství těchto prvků, nebo dokonce téměř žádné, dříve nebo později nás jejich nedostatek dožene, můžeme vážně onemocnět a v krajním případě dlouhodobý nedostatek může skončit i smrtí.

Nebezpečné je ale i jejich nadměrné množství. I obyčejná kuchyňská sůl může při nadměrném používání uškodit. Proč? Může za to obsah sodíku, jehož nadměrné množství neprospívá lidem s vysokým krevním tlakem nebo onemocněním ledvin a vede k zadržování tekutin v těle (neodvádí se z těla škodliviny). 

Tělo si samo neřekne, že strádá. Minerály mu musíme pravidelně doplňovat.Tělo si samo neřekne, že strádá. Minerály mu musíme pravidelně doplňovat.

Dělení minerálních látek

Stejně jako vitamíny, i minerály dělíme do dvou skupin:

  • minerální látky – běžné minerály jako vápník, hořčík, draslík, chlor, sodík, síra a fosfor, kterých tělo potřebuje větší množství
  • stopové prvky – minerální látky, kterých tělo potřebuje menší množství

Důležité minerální látky a stopové prvky

Minerální látky jsou tělu prospěšné nejen ve správném množství, ale i ve správném poměru k ostatním látkám. Kde je vzít a proč jsou pro tělo důležité?

Vápník (Ca)

Je v těle zastoupený zejména v kostech a zubech. Jeho nízký příjem způsobuje problémy hlavně u dětí. Je velmi důležitý v těhotenství. Podílí se na správných svalových a nervových funkcích a reguluje srdeční rytmus.

Nejlepším zdrojem vápníku jsou: luštěniny (zvláště sója), tmavozelená zelenina (brokolice, kapusta, špenát), mák, lískové a vlašské ořechy, mandle, sezamová a slunečnicová semena, klíčky, mléčné výrobky.

Hořčík (Mg)

Chrání nervy, reguluje srdeční rytmus a pomáhá tělu využívat vitamíny C a E. Hořčík je antistresový činitel, působí protizánětlivě a antitoxicky. Většina lidí má hořčíku nedostatek. Zejména děti. To je způsobeno tím, že tělo využívá hořčík na přeměnu cukrů a výrobků z bílé mouky. Proto bychom měli dětem přísun cukrů omezit. Nedostatek hořčíku se projevuje křečemi. Hořčík a vápník bychom měli v těle udržovat v poměru 1:2.

Nejlepším zdrojem hořčíku jsou: zelená listová zelenina, luštěniny, různá semínka, ořechy, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, pšeničné klíčky, jablka, ryby, klíčky.

Většinu minerálů najdeme v běžných potravinách, které denně jíme.Většinu minerálů najdeme v běžných potravinách, které denně jíme.

Fosfor (P)

Spolu s vápníkem hraje rozhodující roli při stavbě kostí a zubů. Je také velmi důležitý pro funkci mozku a nervů.

Nejlepším zdrojem fosforu jsou: ryby, luštěniny, ořechy, maso, vaječný žloutek, mléčné výrobky.

Draslík (K) a sodík (Na) 

Draslík je nezbytný pro správnou funkci srdečního i ostatních svalů. Stimuluje duševní činnost. Nedostatek draslíku se projevuje únavou, slabostí, nespavostí a poruchou srdečního rytmu. Vysoký obsah sodíku ve stravě zvyšuje krevní tlak a zatěžuje ledviny.

Nejlepšími zdroji draslíku a sodíku jsou:

  • draslík – brambory, luštěniny, celozrnné obiloviny, ořechy
  • sodík – sůl

Železo (Fe)

Stojí za buněčným dýcháním. Bez železa by se buňky zadusily. Má zásadní význam pro stavbu červeného barviva v červených krvinkách. Je jedním z nejdůležitějších faktorů, na kterém závisí, kolik kyslíku se dostane do mozku, srdce a ostatních orgánů, na kterých závisí náš život.

Nejlepším zdrojem železa jsou: vnitřnosti, maso, luštěniny, listová zelenina, vaječný žloutek, celozrnné obiloviny, kopřivy, meruňky.

Zinek (Zn)

Zinek musí být podávaný s vitamínem A, aby se do těla vůbec vstřebal. Chrání tělo před rakovinou. Při nedostatku zinku se zvyšuje chuť na sladkosti. 

Nejlepším zdrojem zinku jsou: dýňová semena, ústřice, slanečci, pšeničné klíčky, otruby, luštěniny, cibule, vejce.

Selen (Se)

Je významným antioxidantem. Největším protivníkem selenu je cukr. Ten selen z organismu odbourává. Nedostatek selenu může zapříčinit i smrt kojence. Nejlepším zdrojem selenu jsou: kukuřice např. lupínky, pšeničné klíčky, cibule, semena, plody moře, luštěniny, celozrnné obilniny a výrobky, vejce, chřest.

Čerstvé suroviny obsahují vše, co tělo pro život potřebuje.Čerstvé suroviny obsahují vše, co tělo pro život potřebuje.

Křemík (Si)

Tento prvek zpevňuje kosti a cévy. Je velmi důležitý pro krásnou a zdravou pleť.

Nejlepším zdrojem křemíku jsou: přeslička rolní, truskavec, pýr, celozrnné obiloviny, jablečná vláknina.

Chrom (Cr)

Chrom potřebujeme pro růst a posilování obranyschopnosti organismu. Nedostatek chromu v organismu způsobuje nadměrná konzumace bílého cukru a bílé mouky ve stravě.

Nejlepším zdrojem chromu jsou: lesní plody, celozrnné obiloviny, maso, pivovarské kvasnice, ořechy, melasa, pšeničné klíčky, řeřicha.

Jód (I)

Urychluje metabolismus živin. Jeho nejdůležitější funkce v organismu je účast na tvorbě hormonů štítné žlázy. Zlepšuje mentální funkce a zklidňuje nervy.

Nejlepším zdrojem jódu jsou: jodidovaná sůl, třešně, višně, mořské řasy a ryby, řeřicha.

Měď (Cu)

Je důležitá pro tvorbu červeného krevního barviva hemoglobinu. Podporuje metabolismus železa a podílí se na buněčném dýchání.

Nejlepším zdrojem mědi jsou:  luštěniny, játra, rozinky, listová zelenina, ořechy.

Tablety nebo jídlo? Minerály a stopové prvky jsou v obojím. Je na vás, jakou variantu zvolíte.Tablety nebo jídlo? Minerály a stopové prvky jsou v obojím. Je na vás, jakou variantu zvolíte.

Správná strava je základ dostatku minerálů i vitamínů

Mnoho lidí trpí nedostatkem minerálů a stopových prvků, především zinku, železa a vápníku. Může za to skladba jejich stravy.  Vsaďte na pestrou stravu, sestavenou podle pravidel zdravé výživy. Jen to zajistí tělu všechny potřebné živiny, které v těle vytvoří vyrovnanou hladinu živin a umožní normální vstřebávání minerálů a vitamínů.

Je strava dostačující?

Existují lidé, kteří potřebují více živin pro to, aby jejich tělo fungovalo správně. Jsou to například těhotné ženy, děti v období růstu, kuřáci a senioři. Takoví lidé mohou sáhnout po vhodných potravinových doplňcích, které jejich tělo pomohou napěchovat živinami. Při užívání potravinových doplňků je ale potřeba dávat pozor na správné dávkování. Velké množství může tělu totiž uškodit. 

Témy:
  mineraly, strava, zdraví
 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025