Jak správně grilovat zeleninu

Nejen masem je člověk při grilování živ. Odlehčete letnímu jídelníčku a k masu přihoďte na gril také rajčata, lilek nebo třeba kukuřici. Poradíme, jak zeleninu na grilu připravit tak, aby se nadšením olizovali i zarytí masožrouti.

Grilovaná zelenina výborně doplní masité pochoutky, přidá do stravy vlákninu a odlehčí grilovací hody. Pokud víte, jak ji správně připravit, zůstane zelenina lahodně křupavá a uchová si všechny důležité vitamíny.

Vyberte správný druh

Rajčata, žampiony, papriky a cukety jsou sice nejoblíbenější zeleninové pochoutky na českých grilech, avšak rozhodně nejsou jediné. Na rošt se hodí dále také lilek, cibule, brambory či batáty, kukuřice, fazolové lusky, patisony, celer, mrkev, kedlubny či chřest.

Na gril se hodí většina druhů zeleniny - vyzkoušejte, které vám zachutnají nejvíce!Na gril se hodí většina druhů zeleniny - vyzkoušejte, které vám zachutnají nejvíce!

Každý druh si však vyžaduje speciální zacházení:

  • rajčata grilujte vcelku nebo rozkrojená na půl, cherry rajčátka napíchněte na jehlu;
  • papriky omývejte pouze zvenčí a grilujte je rozkrojené na čtvrtky;
  • žampiony krájejte maximálně na čtvrtiny - menší kousky by se spálily;
  • cukety a lilek neloupejte, krájejte je na centimetr silná kolečka a nikdy je nesolte, aby zbytečně nepouštěly vodu;
  • cibuli krájejte buď na centimetr silná kolečka nebo ji rozkrojte na šest stejných klínků;
  • brambory, batáty, kedlubny, celer a patisony krájejte na centimetr silná kolečka - díky tomu se kousky dobře propečou;
  • kukuřici krátce povařte a při grilování ji potírejte máslem;
  • mrkev nakrájejte na menší kousky anebo kupte baby karotku, která má sladší chuť;
  • fazolové lusky grilujte společně s masem nebo slaninou, aby se nevysušily;
  • z chřestu odkrojte spodní dřevnatou část a grilujte ho vcelku.

Na gril se hodí například také méně očekávané druhy zeleniny jako je například:

  • římský salát, který vcelku položte na grilovací mřížku a lehce opečte z každé strany;
  • ředkvičky a růžičková kapusta, které však grilujte v grilovací misce, aby nepropadly mezi mřížkou;
  • vodní meloun, který opékejte nakrájený na půlměsíčky.

Rozpáleného grilu naopak ušetřete salátovou okurku, brokolici či květák, křen, rebarboru, špenát či zelí a saláty (vyjma římského). Tyto druhy zeleniny se k rychlé tepelné úpravě nehodí a lépe si je užijete například v salátu nebo zapečené.

Nebojte se experimentovat a ozvláštněte zeleninu neotřelými kombinacemi.Nebojte se experimentovat a ozvláštněte zeleninu neotřelými kombinacemi.

Připravte olej (nebo ne?)

Co kuchař, to názor, zda zeleninu kořenit, nakládat do marinády či zakápnout olejem. Většina kuchařů však doporučuje nechat dochucení zeleniny až po grilování.

Před položením zeleniny na gril ji zakápněte jen několika kapkami olivového oleje smíchaného s vodou. Naopak před grilování vynechte:

  • sůl, kvůli které zelenina pustí vodu a bude vysušená;
  • pepř, který se na grilu spálí;
  • lístky bazalky, které se spálí a zhořknou.

Zeleninu můžete lehce dochutit směsí koření bez soli nebo do oleje přidejte česnek či bylinky jako jsou například tymián, dobromysl (oregano) či rozmarýn

Zeleninu kombinujte s masem, avšak nikdy ji před grilováním nesolte a nepepřete.Zeleninu kombinujte s masem, avšak nikdy ji před grilováním nesolte a nepepřete.

S kořením to však nepřehánějte a raději podpořte přirozenou chuť zeleniny až po sundání z grilu. K tomu se výborně hodí:

  • čerstvě namletý barevný pepř,
  • hrubozrnná sůl,
  • citrón,
  • či nejrůznější dipy k namáčení zeleniny.

Zeleninu můžete také zakápnout panenským olivovým olejem, který pomáhá vstřebávání všech prospěšných látek do těla.

Rozpalte gril

Zelenina je nakrájená, pokapaná olejem… ale co dál? Aby neztratila cenné vitamíny, rozpalte gril na maximum (uhlí zahřívejte minimálně půl hodiny) a zeleninu grilujte co nejkratší dobu. Měkké zelenině bude stačit 8-12 minut, tvrdé zelenině dejte klidně i půl hodiny. Brambory či kukuřici předvařte a na grilu je pouze dodělejte.

Předcházejte rizikům rakoviny a dbejte na to, aby se jednotlivé kousky příliš nespálily:

  • použijte grilovací misky a tácky nebo pánev na grilování,
  • zeleninu napíchejte na jehlu a tu zabalte do alobalu;
  • vyberte elektrický gril, na němž je příprava jídla zdravější a jednodušší než na klasickém grilu na uhlí.  

Zatímco se griluje maso, nechte opéct i zeleninu jako skvělou přílohu.Zatímco se griluje maso, nechte opéct i zeleninu jako skvělou přílohu.

Po ruce vždy mějte praktické kleště na otáčení a mašlovačku k potírání zeleniny olejem či marinádou. Hodí se také čistá voda, kterou uhasíte případné plameny, které by jídlo spálily.

Sladká tečka

Pochutnali jste si na vynikajícím mase a grilované zelenině, ale chuťovým buňkám stále něco chybí? Přenechte gril ovoci a servírujte sladkou tečku. K úpravě na grilu se výborně hodí:

  • půlky broskví, které po ugrilování zakápněte medem nebo ozdobte řeckým jogurtem;
  • kolečka ananasu, která podávejte s vanilkovou zmrzlinou a mátou;
  • půlměsíčky jablek zasypaná cukrem a skořicí;
  • banány flambované v rumu. 

Na gril se hodí také ananas, broskve či banán. Chuť doplňte medem či jogurtem.Na gril se hodí také ananas, broskve či banán. Chuť doplňte medem či jogurtem.

Jaká je vaše oblíbená grilovaná zelenina a jak ji upravujete? Podělte se s námi o svoje kuchařské tajemství na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025