Hrnec plný zdraví (a vývaru)

„Dej si talíř vývaru, ten tě postaví na nohy,“ říkaly nám odmala babičky a jako obvykle měly pravdu. Když na vás něco leze nebo už vlezlo, není lepší medicíny než vývaru. Funguje na chřipku, angínu, různé virózy i nechutenství.

Proč je vývar tak zdravý

Ať už slepičí, kuřecí, rybí nebo hovězí, vývar obsahuje to nejlepší z masa i kostí. Namátkou tedy:

  • bílkoviny – jsou základní stavební jednotkou téměř všech buněk a zahání hlad,
  • kolagen – posiluje růst a regeneraci vlasů a nehtů, posiluje klouby,
  • minerály – vápník, hořčík, fosfor a sodík posilují imunitu.

Mezi méně známé, ale rozhodně ne méně důležité, látky ve vývaru patří glutamin a glycin. Mají protizánětlivé účinky, jsou velmi důležité pro imunitu a také správné zažívání.

Ocet se do vývaru přidává proto, aby vytáhl vše dobré z kostí.Ocet se do vývaru přidává proto, aby vytáhl vše dobré z kostí.

Když si to shrneme, dobrý vývar posiluje imunitu, trávicí systém i klouby, a navíc detoxikuje a podporuje hubnutí. Do podzimních plískanic je to tedy ideální společník.

Jak na vývar

S vývarem je to trochu jako s bramborovým salátem. Každá rodina ten svůj dělá trochu jinak, základy se ale nemění:

  1. Maso i s kostmi zalijte studenou vodou a dejte vařit.
  2. Část zeleniny dejte vařit vcelku hned od začátku společně s masem a kostmi, zbytek (nakrájený na kousky) až před koncem vaření.
  3. Přidejte lžíci octa (vynechte, pokud vaříte vývar bez kostí), sůl a koření.
  4. Přiveďte k varu a sbírejte pěnu z povrchu, poté snižte teplotu a nechte vývar jen lehce probublávat.

Na závěr oberte z kostí maso, dosolte a přidejte cokoli, co máte ve vývaru rádi. 

Vývar můžete v uzavíratelné sklenici schovat do lednice.Vývar můžete v uzavíratelné sklenici schovat do lednice.

Obsah vývaru můžete přizpůsobit stavu nemocného. Pokud maroda schvátí horečky, bolí celý člověk a nemá chuť k jídlu, nejlepší je nalít mu do hrníčku čirý vývar. Neunaví ho kousání a navíc dostane všechny látky v nejstravitelnější podobě.

Jestliže jsou ale všichni strávníci zdraví a chcete, aby to tak zůstalo, naservírujte jim talíř plný vývaru s kousky masa, zeleniny a třeba i domácích nudlí. Dostanou tak do sebe pořádnou dávku vitamínů a minerálů, polévka je prohřeje a zasytí.

Talíř plný horkého vývaru se zeleninou je nejlepší obranou proti podzimním bacilům.Talíř plný horkého vývaru se zeleninou je nejlepší obranou proti podzimním bacilům.

Vaření: čím déle, tím lépe

Správný vývar potřebuje čas. Vyhraďte mu třeba jednu sobotu a nechte hrnec na plotně pomalu probublávat celý den, užitečným pomocníkem je také tzv. pomalý hrnec

Vývar potřebuje čas. Kolik mu ho dáte, je na vás. Čím více, tím lépe.Vývar potřebuje čas. Kolik mu ho dáte, je na vás. Čím více, tím lépe.

Vývar, který nesníte hned, přelijte do zavařovacích sklenic a dejte do lednice. Vydrží tam až týden. A pokud jste vývaru uvařili opravdu hodně, nalijte ho do tvořítek na led a uložte do mrazáku. Tahle zdravější alternativa kostkového bujónu na vás počká, dokud ji nebudete potřebovat k přípravě omáčky nebo polévky. 

Máte tipy na skvělý vývar? Podělte se s námi v komentářích nebo na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025