8 omylů a mýtů o zdravém stravování

Příčinou nevyváženosti stravy jsou ve většině případů mýty, kterým bezhlavě věříme. Nedopouštějte se zbytečných chyb. Víme, kde je pravda.

1. „Nesmím jíst nic tučného!“

Tuky jsou nezbytnou živinou, která do jídelníčku patří. Proto se jim nesmíme vyhýbat. Díky nim se například některé hormony a vitamíny stávají účinnými. Přeci jen ale existuje jedno pravidlo, že čím tučnější potraviny jsou, tím méně jich při zdravém stravování jíme. Avokádo, ořechy, červená masa, sýry aj. tedy můžete zařadit do svého jídelníčku. Je potřeba jen hlídat jejich množství.  

2. „Tmavé pečivo je celozrnné a méně kalorické!“

Je nám líto, ale tmavé pečivo nemusí být a většinou ani není celozrnné. Zpravidla je vyrobeno z klasické bílé mouky, barvené nejčastěji karamelem. Celozrnné pečivo musí obsahovat více než 6 % vlákniny a není méně kalorické než bílé. Díky vláknině má ale tu výhodu, že jsme po něm více sytí a máme hlad až za delší dobu než po bílém pečivu. Při hubnutí je tedy potřeba hlídat si i množství celozrnného pečiva. 

Světlé pečivo většinou není více kalorické, než tmavé.Světlé pečivo většinou není více kalorické, než tmavé.

3. „Zhubnu jedině, když nebudu jíst!“

To je jeden z největších omylů při zdravém stravování. Tělo pro své fungování potřebuje nepřetržitý přísun energie. Jakmile ale zjistí, že se mu energie nedostává, začíná si tvořit zásoby „na horší časy“. Pokud tedy po skončení hladovky začneme jíst stejným způsobem jako před ní, váha, kterou jsme při hladovění shodily, se nám rychle vrátí a dokonce velice často i naroste. Tělo si totiž energii raději ukládá do zásob, kdyby nás zase někdy napadlo hladovět.  

4. „Ve zmraženém ovoci nejsou vitamíny!“

Pokud jsou ovoce a zelenina zmraženy nebo zakonzervovány hned po sklizni, neměl by se obsah jejich vitamínů a živin výrazně snížit. Vitamínová složka ovoce a zeleniny naopak výrazně klesá při jejím skladování a dopravě do obchodů.  V zimě je tedy „zdravější“ sáhnout pro ovoce a zeleninu do mrazáku, než do přepravky.  

5. „Sladké? To nesmím!“

Nadváha vzniká trvalým nadbytkem dodávané energie nad množstvím energie vydané. Pro udržení váhy je tedy potřeba, aby se energie vyrovnaly.  To ale neznamená, že bychom si nemohli dopřát zmrzlinu nebo kousek čokolády (kousek, ne tabulku). Je jen potřeba, abychom i s touto přijatou energií potravin počítali a u některého z dalších jídel ji zase ubrali.

Jednou za čas si můžete dát i dortík, jen to nepřehánějte s množstvím.Jednou za čas si můžete dát i dortík, jen to nepřehánějte s množstvím.

6. „Nesmím jíst po setmění!“

Z lékařského hlediska je více méně jedno, jestli budeme večeřet v pět nebo v osm. Jde pouze o to, co do sebe večer u televize ještě nasoukáme. Důležitá je tedy energetická hodnota večerního jídla

7. „Alkohol spaluje tuky, jdu na panáka!“

Bohužel, je to přesně naopak. Alkohol je energeticky velmi vydatný. Tuky nespaluje, ale pomáhá s jejich ukládáním. Vzpomeňte si na souseda, s jakým pupkem se valí z hospody domů. Zároveň alkohol zvyšuje chuť na slaná a mastná jídla. 

8. „Dneska si dám dort. Zítra ho vyběhám!“

Přejídání je potřeba předcházet a ne ho řešit sportem, který následuje až někdy po tom, co se pořádně nacpeme. Obraťme to. Za pořádnou dřinu v posilovně se odměňme čtverečkem čokolády nebo bonbónem. Sladké nám pak bude sloužit jako odměna a motivace k dalším výkonům. Sport naopak nebude sloužit jako trest za přecpání a budeme z něho mít i radost.

A kde všechny informace najdeme? V knihách o zdravém stravování. Základní příručkou (skoro až biblí) zdravého stravování se stala kniha Jídlo jako životní styl šéfredaktorky časopisu Dieta Petry Lamschové a specialisty na výživu Petra Havlíčka.

Napadá vás ještě jiný mýtus, který se traduje? Napište nám ho do komentářů na náš Facebook

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025