7 rad, jak se vypořádat s pocením

Znáte to. Venku čtyřicítky ve stínu, když se konečně osprchujete, za 10 minut už jste zase zpocení a v MHD se z toho zápachu málem udusíte. Horké léto je tady a s ním pocení. Tentokrát ale s potem a zápachem zatočíte!

Pocení je přirozená věc, tělo vylučováním potu ochlazuje krev, která potom slouží jako klimatizace pro organismus. Bez pocení bychom se přehřáli a mohli i zkolabovat. Už 42 °C je životu nebezpečná teplota. I v zimě, když máte pocit, že se nepotíte, se z vašeho těla odpaří asi 0,5 litru tekutiny denně. 

Cílem tak není přestat se potit, to byste se upekli. Chce to pocení jen omezit a eliminovat zápach. Z někoho doslova lije, někdo se potí jen na některých místech. Způsoby, jak s potem bojovat, jsou ale pro všechny stejné. 

1.Sprcha

Ano, začneme tou nejpřirozenější obranou proti potu. V létě se sprchujte ideálně ráno, i přes noc se totiž hodně zpotíte. Pokud se v létě myjete víckrát denně, doporučujeme používat mýdlo a šampony pouze jednou. Při častějším použití mohou látky v přípravcích škodit vaší pokožce.

Sprcha nezabrání pocení dlouhodobě, ale na čas jej omezí i díky zchlazení těla – sprchujte se tedy vlažnou nebo studenou vodou.

Ve sprše ze sebe také smyjete typický zápach z potu. Ten se totiž začne šířit, jakmile kožní bakterie začnou rozkládat usazený pot na kůži. Bakterie přeměňují dlouhé řetězce mastných kyselin na kratší – například kyselinu mravenčí, které způsobují zápach.

Osprchování pouhou vodou stačí.Osprchování pouhou vodou stačí.

2. Deodoranty a antiperspiranty

Mnoho lidí má za to, že se jedná o jednu a tu samou věc. Není to tak.

Deodoranty jsou vhodné pro lidi, kteří se tolik nepotí.Deodoranty jsou vhodné pro lidi, kteří se tolik nepotí.

Deodoranty jsou vhodné především pro ty, kteří se tolik nepotí, protože zápach pouze překrývají. Podpaží není jediným místem, kde se potíme, běžné jsou tak například i deodoranty na nohy

Antiperspiranty mechanicky omezují činnost potních žláz tím, že je zúží. Voda se tak vstřebá zpět do organismu a vyloučí se jinou cestou. Zároveň obsahují parfém, který zbylý pach překryje.

Antiperspiranty využijí především lidé, kteří trpí zvýšeným pocením. Oproti častému přesvědčení nejsou zdraví škodlivé, protože pro omezení pocení používají zdravotně nezávadné hliníkové soli, které najdeme i v některých potravinách.

Oba typy aplikujte jen na čistou pokožku po osprchování, používáním během dne se snižuje efekt a může dojít i k podráždění kůže. Alergici a lidé s citlivou kůži by se měli vyhnout přípravkům s obsahem alkoholu.

3. Vhodné oblečení a obuv

Do horkých letních dnů se hodí vzdušné a chladivé oblečení. Nejlepšími materiály jsou hedvábí, bavlna a len, případně kombinované. Nejhorší volbou jsou naopak čistě umělé materiály.

Zajímavým tipem může být i oblečení z bambusových vláken, které se s potem vypořádává excelentně a má i antibakteriální účinky. V současnosti se začínají používat i nanovlákna, která oblečení dodají funkční vlastnosti a pot skvěle odvádějí.

Preferujte jednoduchost, méně vrstev a ne příliš upnuté oblečení a uvidíte, že se budete potit méně. Pokud nejste na přímém slunci, zahoďte i pokrývky hlavy, které tělo přehřívají.

Děti se sice tolik nepotí, ale ani ony by neměly nosit pokrývku hlavy celý den – samozřejmě pokud se nepohybují na přímém slunci!Děti se sice tolik nepotí, ale ani ony by neměly nosit pokrývku hlavy celý den – samozřejmě pokud se nepohybují na přímém slunci! • 

Kromě podpaží se potíte i na nohách, takže doporučujeme v létě nosit i lehkou a prodyšnou obuv, pro ženy s volnou špičkou, pro pány plátěné materiály. Pokud to situace dovolí, sandále, páskové boty nebo žabky jsou do veder ideální.

Vyvarujte se také lesklých materiálů, na kterých jde sebemenší propocení ihned vidět.

A tip pro ty, kteří chtějí pocení zakrýt? Noste u sebe náhradní košili, halenku či tričko stejného modelu.

4. Stres

Kromě vysokých teplot vyvolává zvýšené pocení i psychické vypětí. Snažte se tedy vyhýbat emočnímu a psychickému tlaku, jinak vás nepříjemné koláče v podpaží neminou.

5. Šalvěj

Pokud vám běžné deodoranty, antiperspiranty ani jiné způsoby nepomáhají, možná to změní šalvěj, která pocení snižuje. Užívejte šalvějový čaj, potravinové doplňky ve formě tablet nebo třeba rovnou deodorant se šalvějí.

6. Správný jídelníček

Pokud se vyvarujete určitých potravin, nezačnete se potit méně, ale můžete eliminovat nepříjemný zápach.

Jsou ale i potraviny, po kterých se začnete potit více – například vysoké množství soli, kari, křen, cibule, chilli, zázvor, skořice nebo česnek. Zvýšené pocení způsobují i alkoholické nápoje a hodně slazené pití jako cola nebo energetické drinky.

Zapomeňte v létě na svíčkovou a hamburgery s pálivou omáčkou. Vyměňte je třeba za zeleninu.Zapomeňte v létě na svíčkovou a hamburgery s pálivou omáčkou. Vyměňte je třeba za zeleninu.

Celkově se vyhýbejte hodně kořeněným a těžkým jídlům. V létě platí, že byste měli jíst co nejlehčeji a střídmě. Zvýšené pocení a přehřátí organismu totiž způsobuje i přejídání. To samé platí pro pití – měli byste pít jenom vodu.

7. Botulotoxin

Nadměrné pocení můžete řešit i aplikací botulotoxinu do míst, kde se nejvíce potíte. Další možností je chirurgické odstraněním potních žláz. To jsou však extrémní řešení jen pro ty, kteří trpí neúnosným pocením.

Důrazně doporučujeme řešit nadměrné pocení s lékařem, protože může být příznakem vážného vnitřního onemocnění – nádorových onemocnění, cukrovky nebo onemocnění štítné žlázy.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025