7 pozitivních faktů o kávě a kofeinu

Káva je jedním z nejzdravějších nápojů na planetě. V rozumné míře neškodí, ale naopak zlepšuje naše zdraví a dokáže předcházet závažným onemocněním. Jaké další účinky má káva na lidský organismus a kolik šálků denně pít? 

1.  Antioxidanty v kávě mají pozitivní vliv na naše zdraví

Káva patří mezi významné zdroje antioxidantů. Pomáhá tělu neutralizovat volné radikály způsobující předčasné stárnutí, degenerativní poruchy mozku i oslabení nervového a imunitního systému, chrání náš kardiovaskulární systém a potlačuje vznik rakoviny.

Dobrou zprávou je, že káva bez kofeinu obsahuje téměř stejné množství antioxidantů jako káva s kofeinem. A tak si můžete vychutnat šálek horké kávy i před spaním, aniž byste se ochudili o antioxidantový nášup.

2.  Kofein pomáhá spalovat tuky

Kofein zrychluje metabolismus a zvyšuje oxidaci mastných kyselin. To má za následek spalování tuků. Právě proto ho najdeme v drtivé většině přípravků na hubnutí.

V kávě najdete hned několik vitamínů skupiny B. Kofein také spaluje tuky a stimuluje mozek.V kávě najdete hned několik vitamínů skupiny B. Kofein také spaluje tuky a stimuluje mozek.

3.  Kofein má přímý vliv na náš rozum

Po vypití kávy se kofein dostává do krevního oběhu a následně do našeho mozku. Tam blokuje inhibiční neurotransmiter adenosin, čímž se zvyšuje množství norepinefrinu a dopaminu. To vede ke zrychlení neuronů a nám to pak rychleji myslí. Kofein také zlepšuje náladu, paměť i rychlost reakcí.

4.  Káva chrání před Alzheimerovou chorobou a snižuje riziko Parkinsonovy choroby

Alzheimerova choroba je hlavní příčinou demence a nejčastější neurodegenerativní onemocnění. Neexistuje proti ní žádný lék, ale je možné jí předejít. Zdravý životní styl je bezpochyby základ. Další prevencí může být pití kávy. Káva totiž snižuje riziko onemocnění touto chorobou až o 65 %.

Smrt neuronů tvořících dopamin v mozku zase může za Parkinsonovu chorobu. Stejně jako u Alzheimra ani na Parkinsona neexistuje žádná známá léčba. A proto je potřeba tomuto onemocnění předcházet. Káva v tomto případě snižuje riziko onemocnění o 32–60 %. Ale pozor, jen ta s kofeinem. Káva bez kofeinu takové výsledky zdaleka nemá.

5.  Kofein zvyšuje fyzickou výkonnost

Pokud potřebujete na krátkou dobu povzbudit své tělo, dejte si šálek dobré kávy. Kofein totiž zvyšuje hladinu adrenalinu v krvi a uvolňuje mastné kyseliny. Díky tomu se průměrná fyzická výkonnost člověka zvýší až o 12 %.

Nemějte výčitky z konzumace kávy. V rozumném množství vašemu zdraví naopak prospěje.Nemějte výčitky z konzumace kávy. V rozumném množství vašemu zdraví naopak prospěje.

6.  Káva obsahuje důležité živiny

Jediný šálek kávy je napěchován živinami k prasknutí. Najdete v něm:

  • Riboflavin (vitamín B2): 11 % doporučené denní dávky
  • Mangan a draslík: 3 % doporučené denní dávky
  • Hořčík a niacin (vitamín B3): 2 % doporučené denní dávky
  • Kyselinu pantothenovou (vitamín B5): 6 % doporučené denní dávky

Většina lidí nezůstává u jednoho šálku za den, a tak se důležité živiny nastřádají.

7.  1–2 šálky kávy denně mají léčivé účinky

Jeden šálek kávy obsahuje od 0,05 g po 0,2 g kofeinu v závislosti na druhu a kvalitě kávy. Léčivá dávka se udává už kolem 0,1 g. Což je 1–2 kávy za den.

 

Kolik kávy denně vypijete vy? Pochlubte se nám do komentářů na Facebooku, jak moc se denně léčíte.

Chcete-li se o kávě dozvědět více, doporučujeme vám stát se členy našeho kávového klubu.

Témata:
  káva
 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025