5 tipů, jak pokořit únavu. Jde to i bez litrů kávy

Jarní únava není žádná moderní nemoc. Už naši předci totiž čelili oslabení organismu z důvodu několikaměsíčního nedostatku slunce, těžkých jídel či ztrátě energie kvůli všudypřítomné zimě. Takže co teď s tím?

Někdo o jarní únavě ani neví, jiný se trápí několik dnů a snaží se přelstít svou mysl litry kávy. To ale není dobré řešení – pro tělo i psychiku byla zima velkým náporem, takže je nejvyšší čas začít o sebe řádně pečovat a rozmazlovat se.

1. Nastavte tvář slunci

Kam nemůže slunce, musí lékař. Tohle pořekadlo platí hlavně po zimě, kdy první sluneční paprsky působí jako balzám pro duši.

Díky slunci se v kůži tvoří vitamín D. Jak to funguje? Ultrafialové záření dopadá na kůži a z cholesterolu v lidském těle vzniká vitamín. Takže v zimě, kdy se sluníčko schovává, máme vitamínu D nedostatek. To způsobuje například:

  • těhotenskou cukrovku,
  • osteoporózu
  • nebo zvýšený krevní tlak.

Navíc na sluníčku načerpáte dobrou náladu díky serotoninu. To je hormon, který tělo produkuje na slunečním světle. V zimě se nedostatek serotoninu projevuje například úzkostmi a podrážděností.

Ale pozor – všeho moc škodí. I na jarním slunci se snadno spálíte, takže nezapomeňte na výlety přibalit opalovací krém.

Na zahradě je na jaře spousta práce. Načerpejte prvně sílu na sluníčku, ať vám to jde od ruky.Na zahradě je na jaře spousta práce. Načerpejte prvně sílu na sluníčku, ať vám to jde od ruky.

2. Ulehčete svému trávení

Kachna se zelím, pečené vepřové koleno nebo tlačenka. Málokdo si v zimě odpírá tyhle typické české dobroty, které jsou ale velkým náporem na trávicí orgány.

Žaludku nebo žlučníku můžete hned zjara ulevit tím, že najedete na zdravou jarní stravu s menším množstvím:

  • cukru,
  • tuku
  • a také umělých přísad.

Trávení prospěje léčebná kúra, při které na pár dní vyloučíte mléčné výrobky. Ty jsou totiž náročné na trávení a zatěžují především játra, která se musí poprat s nestrávenou bílkovinou a odbourat ji.

Možná máte pocit, že překonat dlouhou zimu vám pomohly všemožné dobroty. Naštěstí už je tu jaro a vy můžete svému jídelníčku bez obav odlehčit.Možná máte pocit, že překonat dlouhou zimu vám pomohly všemožné dobroty. Naštěstí už je tu jaro a vy můžete svému jídelníčku bez obav odlehčit.

3. Dopřejte tělu vitamíny

Váš imunitní systém měl celou zimu plné ruce práce a na jaře je tu navíc další vlna nachlazení a chřipek.

Svému zdraví nejvíce pomůžete pořádnou vitamínovou bombou. Ovoce a zelenina v obchodech ještě sice není to pravé ořechové, ale vy si zvládnete svou dávku vitamínů připravit i doma.

  • Klíčky. Za pár dní naklíčíte fazole mungo, čočku nebo třeba hrách. Luštěniny nejprve na 1 den ponořte do vody a nechte nabobtnat. Pak je až do naklíčení proplachujte 2× denně v nádobě k naklíčení. Tu si snadno vyrobíte ze zavařovačky s dírkami ve víčku. Nádobu naplníte vodou, postavíte vzhůru nohama a necháte tekutinu pomalu vytékat.
  • Řeřicha. Mělkou misku vystelte vrstvou vaty a hustě posypte semínky řeřichy. Udržujte je ve vlhku, ale nikdy nekoupejte ve vodě, ať nezplesniví. Už za necelý týden můžete těsně nad kořínky stříhat řeřichu. Má lehce pálivou chuť a výborně se hodí třeba na chleba s máslem.
  • Kvašený zelný salát. Nakrouhejte zelí, prosypte ho solí, kmínem a celým pepřem a podle libosti i strouhanými jablky, mrkví či křenem. Pak směs ve vysoké nádobě řádně umačkejte, ať pustí vodu. Následně na zelí položte talířek a zatěžkejte ho například nádobou plnou vody. Šťáva ze zelí je nad talířkem a k zelí nemá přístup vzduch. Kvašení trvá asi 1 až 2 týdny.

Poslem jara jsou i ředkvičky plné vitamínů, sodíku, manganu či železa.Poslem jara jsou i ředkvičky plné vitamínů, sodíku, manganu či železa.

4. Hýbejte se

Kolo, turistika i jogging jsou tím pravým, co vás na jaře nakopne. Všimněte si zajímavého detailu: zatímco se na svižnou procházku nějakou dobu odhodláváte a moc se vám nechce, domů se vracíte nabití energií a s rozhodnutím pustit se třeba do čištění bazénu nebo vyžehlení hromady prádla.

Za tuhle změnu nálad nemůže nikdo jiný než endorfiny. Říká se jim také hormony štěstí a uvolňují se při fyzické aktivitě. Díky nim člověk přestává cítit bolest a má dobrou náladu. Takže kdy si vyrazíte ven pro svou dávku endorfinů?

Jarní únava se týká i dětí. Vezměte je s sebou ven a užijte si společnou vycházku nebo si třeba zajděte zaplavat.Jarní únava se týká i dětí. Vezměte je s sebou ven a užijte si společnou vycházku nebo si třeba zajděte zaplavat.

5. Věnujte se příjemným činnostem

Je vaším velkým potěšením káva s kamarádkami? Tak si ji dopřejte. Po náročné zimě, nemocech a nedostatku slunce je potřeba udělat si radost. Pusťte se také do svých koníčků, které jste v zimě zanedbávali – třeba cvičení nebo zahradničení.

A nezapomeňte na pořádný spánek – při něm totiž tělo regeneruje a načerpává spoustu sil. A zvládnete ho i s miminkem.

Co když únava přetrvává

Dlouhodobé bolesti a několikatýdenní únavu nepodceňujte. Pravděpodobně to není běžné vyčerpání, ale příznak nemoci – například deprese nebo problémů se štítnou žlázou. Zajděte si proto raději k doktorovi. A nezapomeňte – nejlepší prevencí únavy je dostatek slunce a čerstvého vzduchu. 

Jaký je váš recept na jarní únavu? Podělte se o svůj tip s ostatními na Facebooku.

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025