Postavte si na zahradě parkourové hřiště

Parkour už dávno není sport pro hrstku nadšenců. Jen v Česku se mu věnují tisíce lidí a tzv. traceurů (lidí, kteří trénují parkour) každý den přibývá. Kvůli tréninku navíc nemusíte chodit na speciální hřiště nebo do hal – jednoduché parkourové hřiště si postavíte i doma na zahradě. Jak na to?

Využívejte přírodních překážek

Hlavní myšlenkou parkouru je co možná nejrychlejší a energeticky nejšetrnější přesun z bodu A do bodu B jen s využitím vlastního těla. A protože nejrychlejší cesta je vždycky ta přímá, traceur se na této cestě učí překonávat nejrůznější překážky – zábradlí, zídky, schody atp.

Traceuři často říkávají, že parkour je vlastně bojový sport. Jen neučí bojovat, ale co nejrychleji z bojiště utéct. Oficiálně parkour stojí někde mezi bojovým sportem, lezectvím a gymnastikou.

Mottem parkouru je odvaha, akce a obětavost. Pusťte se do toho!Mottem parkouru je odvaha, akce a obětavost. Pusťte se do toho!

Součástí vašeho zahradního parkourového hřiště musí být kameny, stromy nebo malé příkopy. Přes kameny a příkopy budete při tréninku skákat, na větvích stromů se můžete houpat – nebo ručkovat z jedné větve na druhou.

Na kamenech si vy i vaše děti osvojíte třeba Precision jump – přesný skok z jednoho objektu na druhý. Na větvích stromu si zase zkusíte Dismount, skok z visu na zem nebo do jiného visu.

Jako parkourová překážka mohou sloužit i stromy.Jako parkourová překážka mohou sloužit i stromy.

Přivezte si na zahradu cihly

K tréninku parkouru vám pomůžou i cihly. Postavte si z nich širokou zídku a trénujte třeba Lazy Vault – přeskok překážky za použití jedné ruky, švihu noh a odrazem druhé ruky. Tento skok můžete zkoušet i na stole svého zahradního nábytku.

Když použijete robustní a těžké cihly, které na sobě pevně drží, zvládnete na nich i Pop Vault. U toho se výskokem chytnete horní hrany zdi a odrážením nohou o zeď se postupně škrábete nahoru. Poté provedete Landing: seskočíte dolů tak, abyste dopadli přesně na špičky.

Z palety vyrobíte švédskou bednu

Na vašem soukromém parkourovém hřišti nesmí chybět palety. Abyste z nich mohli pohodlně sestavit jakoukoliv překážku, sežeňte si všechny palety stejně velké – třeba klasické EUR.

Palety mají jednu velkou výhodu – i když jich položíte víc na sebe, jsou pořád stabilní.Palety mají jednu velkou výhodu – i když jich položíte víc na sebe, jsou pořád stabilní.

Z palet můžete stavět překážky, pódium či schody, ale pokud jste zruční a máte doma kotoučovou pilu (mafl), udělejte si z palety nebo starých dveří švédskou bednu. Jako inspirace vám poslouží tento videonávod.

Zkuste také provaz nebo staré pneumatiky

Své parkourové cvičiště skvěle oživíte také starými pneumatikami – ať už z auta nebo třeba traktoru. Můžete na nich cvičit přeskoky, doskoky nebo Kong Vault – skok přes překážku, kdy nejprve naskočíte na překážku hlavou napřed a následně se odrazíte rukama. Pro inspiraci se určitě podívejte na tohle video.

Staré pneumatiky hledejte v lese nebo na vrakovišti – ulehčíte přírodě a máte skvělou překážku pro parkour.Staré pneumatiky hledejte v lese nebo na vrakovišti – ulehčíte přírodě a máte skvělou překážku pro parkour.

Výtečnou službu odvede také obyčejný provaz. Můžete přes něj skákat, můžete po něm chodit, můžete na něm ručkovat i posilovat.

Pro parkour totiž platí jedno hlavní pravidlo – cílem je překonávat sám sebe. Nezáleží na tom, jak si překážky na své zahradě rozmístíte a jak přesně na nich budete cvičit. Prostě si je rozesejte po pozemku a každý den je překonávejte. Náročnost samozřejmě přizpůsobte tomu, zda na nich cvičí děti nebo dospělí, jaké mají zkušenosti s parkourem a co všechno jim dovoluje zdravotní stav.

Nezapomínejte na bezpečnost

Traceuři nejčastěji skáčou jen v běžeckých botách, teplákách a volném tričku. Jako začátečníci ale určitě noste i rukavice, abyste se hned při prvních skocích neodřeli. Při tréninku náročnějších skoků vám pak přijdou vhod i kolenní a loketní chrániče, případně přilba.

Zkoušeli jste někdy parkour? Podělte se s námi o vaše zkušenosti na Facebooku!

 

Doporučujeme

  • +420 296 245 025