Může být autobaterii zima? Co víte a nevíte o akumulátorech | Blog Mall.cz
Může být autobaterii zima? Co víte a nevíte o akumulátorech

Může být autobaterii zima? Co víte a nevíte o akumulátorech

Od doby, kdy se přestaly spalovací motory startovat klikou, začali je jejich výrobci vybavovat olověnými startovacími akumulátory. Je tomu tak dodnes. 

Náročná elektro výbava moderního vozidla a výkonnější baterie zároveň vyžadují sofistikovanější přístup! Máte-li v autě tzv. bezúdržbovou baterii, není nutné a často ani možné kontrolovat hladinu elektrolytu. To ale neznamená, že na ni máte rovnou zapomenout. Stejně jako dodržujete servisní intervaly výměny oleje, je nutné se také jednou za čas postarat o baterii. Dokonalé nabití obnoví kapacitu a výrazně prodlužuje její životnost. Dobrá nabíječka by tak dnes měla patřit do povinné výbavy každého řidiče. 

Nízké teploty působí na všechny typy olověných akumulátorů téměř shodně. Ani mráz pod -20 °C správně nabité baterii neublíží. Okamžitě použitelná kapacita baterie se však s poklesem teplot snižuje, s každým stupněm Celsia zhruba o 1%. Uvážíme-li tedy, že udávaná nominální kapacita je měřena při +20 °C, disponuje i skvěle nabitá baterie při teplotě -20 °C pouze 60 % svého výkonu za tepla. Do hry též dramaticky vstupuje vyšší odpor podchlazeného motoru při startu. Nedobité, staré či špatným zacházením poškozené akumulátory, které možná celé léto i podzim fungovaly bez problémů, tak najednou mohou selhat již při teplotách kolem nuly. Maximální životnost a spolehlivost olověného akumulátoru ovlivníme, budeme-li jej udržovat v plně nabitém stavu.

Rizika olověného akumulátoru během zimy

STAGNACE

delším nepoužíváním vozidla či jeho používáním na krátké vzdálenosti se stupeň nabití velmi rapidně snižuje. Navíc baterie „vychlazená“ v teplotách pod nulou či kolem nuly přijímá z alternátoru minimum energie. Je třeba si uvědomit, že skutečné dobíjení akumulátoru v zimě začíná teprve při jeho „zahřátí“ alespoň na nulu, což odpovídá  cca 15-20kilometrové jízdě. 

STRATIFIKACE

jinak nazývaná též „vrstvení elektrolytu“ je poměrně komplikovaný proces, jehož popsání by vydalo na celý článek. Je to tak trochu daň za „bezúrdžbovost“ baterie. Dokonce i běžným a zdravým provozem vozidla se u dna každého ze šesti článků vaší baterie usazuje hustší elektrolyt, řidší část (v extrémních případech téměř čistá voda) pak zůstává u hladiny. Stratifikace výrazně snižuje výkon baterie i její životnost. Pokud se speciální nabíječkou tento stav pravidelně neřeší, nastává rychlá koroze desek. Voda či velmi zředěná kyselina na hladině článku navíc v zimě zamrzne a akumulátor zůstává nevratně poškozený.

SULFATACE

je procesem zrychleného stárnutí olověné baterie. Při poklesu napětí pod 12,3 V se zvláště za nízkých teplot začnou na deskách vytvářet drobné krystalky, které de facto požírají jejich aktivní hmotu. Výkon i životnost baterie tak opět letí dolů. V důsledku nedobíjení může k silné sulfataci dojít již v prvním měsíci používání.

NA NABÍJEČKY A STARTOVACÍ ZDROJE SE PODÍVEJTE ZDE >>

Témata:
  zima, auto, baterie