Co budete na opravu potřebovat?
Pro rychlou opravu píchnuté duše potřebujete:
Pumpičku s sebou nejspíš vozíte pořád, lepicí sada není o moc větší než krabička od zápalek a montpáky jsou dvě malé plastové páčky, které vám usnadní svlékání pláště z ráfku. Celá tato výbava váží sotva půl kila, ale dokáže vás zachránit od pěkného maléru.
Nejprve si připravte kolo
Pokud nemáte hydraulické brzdy, ani nemusíte píchnuté kolo vytahovat z vidlice rámu. Jednoduše celé kolo postavte vzhůru nohama – vepředu na řídítka, vzadu na sedlo. Dejte si samozřejmě pozor, abyste sedlo neodřeli o kamení.
Pohodlnější ale je, když píchnuté kolo vytáhnete z vidlice. Dnešní kola mívají rychloupínáky, které povolíte rukou, jestli ale máte matice, použijte multiklíč. Před uvolněním zadního kola nejprve přehoďte řetěz na nejmenší kolečko, bude se vám snáze pracovat. Při manipulaci s kolem mějte ozubená kola přehazovačky vždy směrem nahoru.
Tento postup platí pro kotoučové brzdy, u ráfkových brzd musíte ještě před povolováním rozevřít čelisti brzdy, což nejsnáze zařídíte vyháknutím stříbrného lanka.
Teď z kola vytáhněte píchnutou duši
Jakmile máte píchnuté kolo nachystané, je potřeba z něj vytáhnout duši. A v tuto chvíli se ke slovu dostávají plastové montpáky.
Vezměte píchnuté kolo, palcem odchlípněte plášť směrem od sebe, zahákněte pod něj montpáku a pohybem k sobě plášť přetáhněte přes ráfek. Pokud vám to nejde, zkuste kolo ještě více vypustit – s měkkou duší je to jednodušší.
Jakmile máte v jednom místě plášť kola uvolněný z ráfku, můžete pomocí druhé montpáky (nebo rukou) pokračovat dál po obvodu kola. Půjde vám to snáze, pokud plášť nejdříve zatlačíte do středu ráfku, podeberete jej a následně přetáhnete přes ráfek.
Po pár sekundách budete mít celý plášť uvolněný z ráfku a můžete z něj vytáhnout duši.
Najděte díru a zalepte ji
Pokud prasklinu na duši hned nevidíte, musíte ji najít. Nejjednodušší je samozřejmě ponořit duši do vody a sledovat unikající bublinky, ale co když poblíž žádná voda není? V takovém případě vytáhněte pumpičku, začněte pumpovat a poslouchejte, kde syčí vzduch.
Nyní vezměte do ruky smirkový papír (bývá součástí balení lepicí sady na duše) a lehce zdrsněte prostor duše v místě, kde budete lepit náplast. Je to důležité proto, aby náplast k duši dobře přilnula. Následně defekt přelepte.
V mezičase také zkontrolujte, zda v plášti nezůstal nějaký trn nebo ostrý kamínek. Nejlépe tak, že rukou projedete celý vnitřní obvod pláště.
Jak duši vrátit zpět do pláště?
Jakmile máte duši zalepenou, zkontrolujte (stejným způsobem, kterým jste hledali prasklinu), zda z ní neuniká vzduch a můžete ji vrátit zpět do pláště. Zatím duši příliš nehustěte – lépe se s ní pracuje, když je nafouklá jen tak, aby držela tvar, ale jinak je měkká.
Při nasazování zpět do ráfku nejprve zastrčte ventilek, následně pokračujte po obvodu kola. Pomalu a opatrně nasazujte plášť za ráfek. Kde vám to nejde, tam si dopomozte montpákou, jen dávejte pozor, abyste duši nepřiskřípli mezi plášť a ráfek. Jakmile máte nasazeno, lehce kolo dofoukněte a zkontrolujte, zda plášť po celém obvodu správně sedí v ráfku.
Jakmile je všechno hotové, dohustěte kolo na potřebnou hustotu a vyrazte na cestu.
Už jste někdy na cestách píchli? A dokázali jste si duši vyměnit/opravit sami? Podělte se o své zkušenosti na našem Facebooku.